hoe maak je een cockpit voor een zwever?????

laatst heb ik een zwever van iemand overgenomen maar het cockpit kapje kon hij niet meer vinden.
hoe kan je die zelf het beste maken?

Een lege plastic cola/frisdrankfles (PET fles) kan al wonderen doen. Gewoon een balsaplug(mooi opschuren en afwerken voor het beste resultaat) maken van de vorm van die cockpit, lege fles doorsnijden en ietsje warmen en over dat plugje trekken. Daar bestaat al een draadje over dacht ik :wink:

Er bestaan ook speciale plastieksoorten in de vakhandel, maar wel duurder

Stevo

Even de zoek fuctie gebruiken er staat al genoeg over op het forum.

Ik heb nu een vormpje gemaakt, van de onderkant van de cockpit en heb een soort standaard cockpitkapje gekocht( is heel groot) uitgeknipt, een beetje buigen en nu moet ik nog binnenkort vastlijmen en zo.

Als je trouwens je aan sturing van je roeren met een staaldraad doet en je wil die met een z-bocht buigen, moet je dan eerst een hoek van 90 graden maken, door het heveltje en dan weer buigen of anders?!?!?!?

alvast bedankt

Mohammed,

een Z-bocht maken kun je het makkelijkst met een Z-tang maken. Oke, vroeger vond ik de aanschaf van een dergelijke tang ook zonde van het geld, maar nu ik er een heb is het erg makkelijk.

Anders mooi en netjes buigen met een punttangetje, alles in éen vlak en niet gedraaid ( en daar ging het bij mij vaak fout !! ).
En daarna door het servo-hoorntje/ of controlhoorn voeren.

Als je de draad door je romp moet leggen wordt het al een ander verhaal.
Z-bochtjes maken, servo-hoorntje losschroeven en de Z-bocht er doorheen voeren en daarna weer het servo-hoorntje vastschroeven.

Hetzelfde verhaal voor de controlhoorns op je roeren, dan dus de controlhoorns losschroeven.

Als de controlhoorns al vastzitten wordt het een lastig verhaal.
Wellicht dan gaan werken met alleen een 90 graden gebogen bocht en dan een rod-clip erop.
Of naar kwik-links overstappen.

Hopelijk heb je wat aan dit verhaal.

Hans

Ik heb bij mijn pylonracertje gewoon een hoek van 90 graden voorgeplooid ,door het heveltje gestoken en dan ,een stukje elektriciteit draad gestript en het rubbertje dat er af kwam over het staafje geschoven. Je moet wel zien dat je de juiste maat van draad hebt zodat je hard moet duwen om het erop te krijgen,zodat je zeker bent dat de stuurstang niet meer uit het heveltje kan uit zichzelf. Ben je nog niet zeker dan kan je er een drupje CA op doen en dan ben je zeker.

Greetzz :wink:

Voor kleine modellen werkt dit idd vrij goed. Voor de grotere modellen is dit niet aan te raden, zeer zeker niet als er een brandstofmotor in komt.

Een goedkoop alternatief voor een Z-tang is om bij een oude combinatietang in de voorkant van de bek een gaatje te boren van de dikte van de stuurstang. Als je dan eerst de eerste haakse bocht maakt in de stang en dan dit stukje in het gat steekt en dan weer haaks ombuigt heb je ook een goede z aan je stang zitten. Ik heb deze methode jaren lang gebruikt voordat ik een z-tang kocht en nu met die dunne stuurstangen die ik gebruik voor mijn parkflyers moet ik weer een oude tang zo gaan voorbewerken aangezien de z-tang te grof is.

Ik heb de stuurstangen nu met een bocht van 90 graden gebogen en nu zijn alle stuurstangen precies even lang. Ik zal de zwever eens meenemen naar de club. dan kunnen we het eventueel daar wel doen.

maar bedankt voor jullie tips :!: :zon:

Back