Hoe koppel ik mijn staartwiel aan het rudder? (zie schets)

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
Oke hier is alvast de vraag, de situatieschets komt zo (ik weet nog niet hoe ik deze in dit berichtje krijg).

Ik wil een staartwiel monteren op mijn trainer (Zabarak), echter ik weet niet hoe ik deze moet koppelen aan het rudder om het bestuurbaar te maken.

Complexiteit 1:
Het rudder zit boven de elevator en is van onderaf dus niet direct te bereiken/te koppelen.
Complexiteit 2:
De draaias van het wiel en het rudder liggen niet op 1 lijn. Wieldraaias zit zeg maar zo | en de rudderdraaias zit achterovergekanteld, zo /

Vraag:
Is het een optie om een gaatje te boren door de elevator waardoor de aandrijfstang van het wiel naar het rudder te leiden is? Of moet er een stang om het hele elevator gebogen worden? Andere opties? Of houdt dit in dat het wiel los van het rudder moet blijven (dus niet bestuurbaar is )?

En hier is de schets.

staartwiel.jpg

Misschien een idee om de BMP'tjes als JPG'tjes af te beelden? 8)

Aan het kielvlak 2 roerhoorntje maken en deze met 2 veertjes verbinden met de roerhoorntjes van het staartwiel. Dit stuurt meer dan genoeg en vangt dan ook de harde klappen op, die het wiel op de grond krijgt.

Theo,
ik heb je antwoord een paar keer gelezen, maar ik snap 'm even niet :? Zitten die veertjes dan niet door het Horizontal stabilizer heen?

De veertjes brengen me wel op een idee. Namelijk toch een gaatje boren in het verlengde van de rudderas door de elevator heen en hier een stangetje in het verlengde van de rudderas naar beneden door de elevator en hier aan het einde een 'T' te maken. Hier dan vervolgens twee veertjes bevestigen naar het staartwiel toe.

Andere mogelijkheid,

aan het uiteinde van de constructie bij het staartwiel een U-haakje maken. In het rudder aan de onderzijde een klein parkertje. Vervolgens een elastiekje spannen tussen de twee elementen en het wieletje zal afhankelijk van de spanning in het elastiek in meer of mindere mate met het rudder meebewegen, terwijl het rudder nog steeds vrij kan bewegen.

Sorry hoor maar ehh,

waarom wil je een sturend staartwiel? Over het algemeen roept dit meer problemen op dan dat het oplost. Zeker als het kielvlak en het staartwiel niet eens bij elkaar in de buurt komen. :cry:
Over het algemeen functioneerd een schaatsje aan de staart zeker zo goed. Dit schaatje kun je dan ook licht verbuigen om het toestel tijdens de start mooi rechtuit te laten gaan. Tevens is een schaatsje veel lichter als een wiel.

afb755.gif

Maar oke....indien een bestuurbaar wieltje:
Gebruik in ieder geval verende elementen. Er mag in geen geval onverwachte (vaak hoge) krachten vanuit je staartwiel via je roer naar je servo gaan. Slecht voor roer en servo.

Mark het is natuurlijk wel zo dat met jouw oplossing taxieën er niet echt inzit terwijl dit met een sturend staartwiel wel gaat. Het is dus een afweging die je moet maken...
En hoeveel zwaarder is zo'n constructie nou eigenlijk?

Taxieen gaat ook met zo'n schaatsje prima. Zelfs op gras. Ik gebruik nooit een sturend staartwiel. Als het even kan maak ik gewoon iets met een schaatsje of een blokje hout en alle modellen kunnen prima taxieen op gras.

Ook bij lage snelheden ? (Lijkt me niet eerlijk gezegd...:?)

Ik heb al mijn trainers (hoog midden laag, het hele rijtje) altijd zo gevlogen en nooit een toestel hoeven dragen omdat taxien niet zou gaan.
En ja een wieltje is zeker een factor 3x zwaarder (wieltje, aansturing, schroeven, enz).

Omdat een staartwieltje aan de staart zit scheelt dit behoorlijk in de hoeveelhed lood die een trainer over het algemeen toch in zijn neus gepropt krijgt. Dubbele winst :lol:
Gezien het feit dat het een electro kistje is lijkt gewicht mij belangrijk.

Groetjes

Mark

Je hebt me overtuigd :lol:
In dat geval wordt het toch ook maar een "schaatsje" op mijn zabarak ;)

ERB zei:
Misschien een idee om de BMP'tjes als JPG'tjes af te beelden? 8)
.GIF bedoel je? :wink:

bestandstypen en internet:
BMP -> altijd fout!
JPG -> foto's
GIF -> tekeningen / bewegende afbeeldingen

Ok, ik ben ook overtuigd. Eerst maar eens een schaatsje en kijken hoe dat gaat.

@ Jonathan
Hoe ver ben je met de Zabarak?

Op de motorisering en het bespannen na ben ik bijna klaar. :D
Heb je al een kleurschema bedacht? Ik denk dat ik de romp en stabilo/kielvlak wit maak (roeren rood), en de vleugels (met uitzondering van de rolroeren) rood.

Jonathan, zie topic "4 kanaals trainer die op gras kan landen?" voor mijn schema. Kist is helemaal wit met gele banen hier en daar voorzien van een zwart randje. De motorkap/raam wordt zwart.

Ik ga vanavond de vleugels beplakken, met de ailerons meegeplakt (voor 't scharnieren). Zal wel weer een klus worden... :?

Ik heb op mijn fourstar ook een schaatsje gehangen en het werkt heel goed ,taxien gaat ook heel goed.

Back