30 jaar geleden moet ik hebben geweten hoe een brandstoftank wordt aangesloten. Ik heb hem toen ingebouwd in een Graupner Taxi 1 en er ook mee gevlogen. Het stokoude OS-Max 4cc motortje zit inmiddels weer op een door iemand anders afgeschreven trainer geschroefd. Hij moest eens weten wat hem te wachten staat. Maar......nu moet ik de tank dus weer inbouwen.

Uit verschillende draadjes op dit forum heb ik tips verzameld, maar toch graag jullie commentaar op wat ik van plan ben, voordat alles er in zit.
Deze tank gaat er in
Ik bouw de tank in de lengte in maar ongeveer 30 graden gekanteld, zodat een lange hoekzijde naar beneden wijst en de tegenovergestelde naar boven. De aanzuigslang met gewichtje valt dan mooi onderin de tank in een gootje zodat de tank nagenoeg leeg te vliegen is. De aanzuigslang gaat direct naar de carburateur.
Nou de ontluchting aansluiting voor tijdens het vullen.
Het langste aluminium pijpje buig ik in de tank naar boven, zodat de ontluchting in de tank bovenin uitkomt. Anders kun je de tank niet helemaal vullen, omdat er dan halverwege het vullen brandstof uit de ontluchting spuit. Het slangetje wat ik hierop aansluit gaat naar zo'n nippeltje bovenop de neus van het vliegtuig.
Tijdens het tanken het dopje er af en na het tanken het dopje er weer op.
De derde aansluiting noem ik maar even de druk-en-vul-aansluiting. Deze loopt ook naar zo'n nippeltje op de neus van het vliegtuig, maar hier zet ik aan de buitenkant een slangetje op wat aan de andere kant op de uitlaat van de 4cc OS-Max word aangesloten. Dit zorgt voor overdruk in de tank. Via deze nippel ga ik ook voltanken. Ik meen me vaag te herinneren van vroeger dat die overdruk in de tank het motortje lastig afstelbaar maakte. Of was het nou juist andersom?
:teacher: op wat ik van plan ben wordt
!
Hans

Uit verschillende draadjes op dit forum heb ik tips verzameld, maar toch graag jullie commentaar op wat ik van plan ben, voordat alles er in zit.
Deze tank gaat er in

Ik bouw de tank in de lengte in maar ongeveer 30 graden gekanteld, zodat een lange hoekzijde naar beneden wijst en de tegenovergestelde naar boven. De aanzuigslang met gewichtje valt dan mooi onderin de tank in een gootje zodat de tank nagenoeg leeg te vliegen is. De aanzuigslang gaat direct naar de carburateur.
Nou de ontluchting aansluiting voor tijdens het vullen.
Het langste aluminium pijpje buig ik in de tank naar boven, zodat de ontluchting in de tank bovenin uitkomt. Anders kun je de tank niet helemaal vullen, omdat er dan halverwege het vullen brandstof uit de ontluchting spuit. Het slangetje wat ik hierop aansluit gaat naar zo'n nippeltje bovenop de neus van het vliegtuig.

Tijdens het tanken het dopje er af en na het tanken het dopje er weer op.
De derde aansluiting noem ik maar even de druk-en-vul-aansluiting. Deze loopt ook naar zo'n nippeltje op de neus van het vliegtuig, maar hier zet ik aan de buitenkant een slangetje op wat aan de andere kant op de uitlaat van de 4cc OS-Max word aangesloten. Dit zorgt voor overdruk in de tank. Via deze nippel ga ik ook voltanken. Ik meen me vaag te herinneren van vroeger dat die overdruk in de tank het motortje lastig afstelbaar maakte. Of was het nou juist andersom?
:teacher: op wat ik van plan ben wordt

Hans
Laatst bewerkt: