Hoe flutter voorkomen?

hoi

Ik heb aan mijn ucd 3D een tijdje terug het richtingsroer,hoogteroer en aillerons al voorzien van scharnieren, ca scharnieren (van die stoffen).
Echter trekt het op niks...de spleet tussen de roeren is gewoon TE groot.
Dus moeten ze er uit, ik heb vorige week heavy duty scharnieren gekocht, die met zo'n pin in het midden, in het scharnierpunt.
Maar hoe kan ik de scharnieren het best verwijderen? en die nieuwe scharnieren, er met ca in doen en borgen of met welke lijm doen jullie dat?

EDIT: de vraag van de CA scharnieren was al opgelost dus stel ik gelijk een nieuwe vraag.
Is de kans groot dat ik flutter krijg met de u can do 3D 46?
Ik heb goede scharnieren in de roeren zitten maar aangezien er een spleet tussen de roeren zit maak ik er me beetje zorgen over? Hoe doen jullie dat, tape of roeren? lijkt me nogal lastig aangezien hij grote roeruitslagen gaat krijgen (3D...).

mvg

Laatst bewerkt:
CA scharnieren doorsnijden met een cutter en laten zitten

Daarnaast een nieuwe sleuf voorzien voor je nieuwe scharnieren. Lijmen met epoxy en borgen met een satéstokje. Druppeltje naaimachineolie op de scharnierpunt voor je de epoxy aanbrengt. Dit voorkomt dat overtollige epoxy in dit scharnierpunt terecht komt en gaat hechten waardoor ze weer niet goed meer lopen.

Bij Ca scharnieren die goed zijn aangebracht zul je nooit een kier zien hoor :-)

Stevo

Laatst bewerkt:
CA scharnieren doorsnijden met een cutter en laten zitten

Daarnaast een nieuwe sleuf voorzien voor je nieuwe scharnieren. Lijmen met epoxy en borgen met een satéstokje
dus toch laten zitten, hoopte ik al. En toch epoxy, oke .
Bedankt voor de hulp ;)
Dacht al dat ik die oude eruit moest zien te krijgen, dat ging niet zo goed lukken vrees ik :)

grtz

Beste, hoe snel ontstaat flutter?
Ik heb heavy duty scharnieren gekocht , voorzien voor 1/4 scale models.
Zien er erg stevig uit, maar ik heb geen verstand van scharnieren, hoeveel speling dat de roeren mogen hebben en dergelijke. Als ik de scharnieren volledig in het roer schuif (met moeite uiteraard) dan zit ik nog met een spleet tussen kielvlak en roer.. Ik weet niet vanaf wanneer het rampzalige gevolgen kan hebben?
Echter kan ik niet meer doen dan ze er volledig in steken, kan niet fout gaan dan ?
Mvg

Flutter heeft niet veel met de spleet tussen de delen te maken .

Flutter krijg je bij speling op je aansturing of als je te zwakke servo,s gebruikt .

De spleet tussen de delen werkt zich negatief op het vlieggedrag uit.

Het model reageert later op roerbewegingen en dan vaak teveel omdat je meer uitslag gaat geven.

De spleet moet dus zo klein als mogelijk , onder 1mm spleet is goed en bij elke scharniersoort te doen .;)

full

Je moet een V wegsnijden aan de bovenkant van de gleuf zodat het scharnier verder zakken kan .

En door de gleuf een nagelvijl door halen zodat het scharnier er makkelijk in en uit gaat .

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Flutter heeft niet veel met de spleet tussen de delen te maken .

Flutter krijg je bij speling op je aansturing of als je te zwakke servo,s gebruikt .

De spleet tussen de delen werkt zich negatief op het vlieggedrag uit.

Het model reageert later op roerbewegingen en dan vaak teveel omdat je meer uitslag gaat geven.

De spleet moet dus zo klein als mogelijk , onder 1mm spleet is goed en bij elke scharniersoort te doen .;)

full

Je moet een V wegsnijden aan de bovenkant van de gleuf zodat het scharnier verder zakken kan .

En door de gleuf een nagelvijl door halen zodat het scharnier er makkelijk in en uit gaat .

full

Mvg Johan
Lijm je dit met epoxy dan ?
CA op dit soort scharnieren, komt niet zo goed veronderstel ik?
Straks eens 'droog' testen of mijn scharnieren op dezelfde lijn zitten.
Als het roer goed kan bewegen , en niet te stroef is er geen probleem, juist? Of hoe merk je dat ze niet goed zitten? :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Alles lijm ik met bruislijm , 24 uur laten drogen , niet de scharnieren bewegen in die tijd .

Daarna borgen met een sateprikker , carbonstab of schroefje .

Pennen van de scharnieren moeten precies in 1 lijn lopen voor een soepele beweging .

Mvg Johan

Alles lijm ik met bruislijm , 24 uur laten drogen , niet de scharnieren bewegen in die tijd .

Daarna borgen met een sateprikker , carbonstab of schroefje .

Pennen van de scharnieren moeten precies in 1 lijn lopen voor een soepele beweging .

Mvg Johan

Ok dan herbegin ik dit weekend wel met mijn scharnier sleuven te snijden. even de cover van de 'rand' van de vleugel snijden zodat ik het hout goed zie.
En een lijntje trekken en hopen dat het in orde komt. Oorspronkelijk zat er in de kit CA scharnieren, maar ik vertrouw deze niet zo goed.. Alvast bedankt voor de tips en hulp!

Mvg

CA scharnieren met CA ingelijmt en geborgt is helemaal geen probleem.

Zijn sterk genoeg.

Als er in de kist welke zitten gebruik ik die ook .

Mvg Johan

CA scharnieren met CA ingelijmt en geborgt is helemaal geen probleem.

Zijn sterk genoeg.

Als er in de kist welke zitten gebruik ik die ook .

Mvg Johan

Mja heb nu die stevige liggen, zal niets dan voordelen hebben lijkt me. Heb de CA scharnieren er toch al uit gesneden, zaten verkeerd (spleet te groot). Dus gaan we maar verder met de heavy duty scharnieren hé :)
Morgen eens naar kijken, want amai ik vind het 'pokke werk'... mede omdat het model al gecoverd is afgeleverd dus moet ik die er afsnijden enz, zou handiger zijn als ik gewoon het model zonder oracover kan voorzien van hinges uiteraard maarja :)

Ik gebruik voor de Kavan scharnieren altijd gewone houtlijm. Een flinke klodder in de spleet en even een beetje poeren met een speld (om de lijm in de hoekjes te krijgen); vervolgens lijm op het scharnier doen (beide kanten) en in de gleuf drukken. Borgen doe ik nooit, en heb er nog nooit een roer verloren. Ik doe dit op deze manier al 20 jaar en zonder problemen.

Maar wat betreft flutter; dit heeft niets te maken met de spleet veroorzaakt door de scharnieren. Flutter voorkom je voor een groot deel door te zorgen dat er geen speling op je kabel zit en het gat in het roerhoorntje en servohevel niet te groot te boren.

Back