Hoe eenvoudige ronde motorkap maken?

Hoi,

voor een dubbeldekker wil ik een ronde motorkap maken, zoals waar vroeger de stermotor in paste. Maar het moet wel eenvoudig en licht zijn. Ik heb al gezocht naar petflessen met de juiste diameter om de bodem van te gebruiken, maar zo groot kan ik ze niet vinden. Ook simpele bloempotten zijn er in vele maten, maar niks passends tot nu toe. De diameter moet ongeveer 120mm zijn. Hoe maak ik zoiets snel en simpel?

Voorbeeld:
topa0965-cowl-lg.jpg

Dummie motor niet nodig.

Dank voor tips,

Hugo

pvc buis op juiste maat met uitgesneden mof? Na verlijmen de hoekige kant wat vijlen. Met de mof erin geeft dat wel een ruime wanddikte waar wat af te vijlen is.
Vacuumvormen is meest exacte, anders glas en epoxy/polyester.
Een dun alu plaatje oprollen, de kopse kant veel inknippen en naar binnen plooien kan ook.

@HugoW

Ik zal even niks over de tip van ShadesInBlack zeggen die is goed bedoelt, ga even bij een truckdealer buurten en dan vragen naar oude oliefilters die zijn ongeveer 120 mm, je slijpt of zaagt deze op iets meer als de juiste lengte en je giet er modelgips in en je laat een model Vacuumtrekken bij Hobby_in, kost geen drol en is gering van gewicht, ook niet geheel onbelangrijk lijkt mij en voila je hebt een ronde motorkap.

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
Japiooooooo zijn idee is ook heel goed . ;)

Ik heb al een paar keer bloem potten van een bouwmarkt als mal genomen en met GFK matten er een kap ingelamineert .

Mvg Johan

Wat ik mis is de meest voor de hand liggende oplossing:

Gewoon uit balsa maken.
2 massieve ringspanten uit 5,
koker maken uit 2 (nat vormen),
dan zoveel als nodig van de ringspanten wegsnijden,
voorrand opbouwen uit 2 lagen 10 of zo,
indien nodig deels uithollen.
Bevestigings tabs uit 3 mm triplex.
Het geheel bekleden met 1 laag 25 grams.

allemaal goed, alles kan dienen als vorm: afdekkap van een grote DC motor, assenbak, bokaal,..
Rond kijken en dan stoot je er wel op.
Zelf vind ik vacuumtrekken de elegantste. Ken je niemand met een houtdraaibank?
Uit een blok hout zelfs eventueel met de hand te maken.

Back