Hallo, Ik ben bezig de hardware bij elkaar te zoeken voor een nieuw toestel en ben de midstar aan het ombouwen. Voor een verbouwing van de midstar heb ik nu het volgende gekocht: Corona DS843MG servos Dubro 1/2A control horns Cat. no. 107 staafjes met M2 draad op het uiteinde (meer 1,56mm als je het zelf opmeet) Robbe M2x20 kwiklinks Art. No. 56000011 In de servoarmpjes zitten ontzettend kleine gaatjes, dit is een 5kg servo!! Opboren is niet handig, als ik het verkeerde gat groter maak kan de servoarm de kliko in en heb ik geen andere. Welke kwiklink of draad moet daarvoor gebruikt worden? Wat zijn de gatdiameters in de control horns en servoarmen? Nergens zie ik afmetingen van de gaten op staan. Is hier een handige methode voor of zie ik dingen over het hoofd?
Ik meet altijd de diameter van het asje in de kwiklink (die van mij zijn 1,6 mm.), en boor daarna het gaatje in de horns/armen op (1,6 mm.) Die zijn behoorlijk sterk, die hoeden heel wat. Weet niet of dit een antwoord op jouw vraag is. Succes! jan.
Hoi Jan, het is een manier van werken als je de spullen in huis hebt zoals ik nu. Maar de eigenlijke vraag is hoe je op basis van de specs direct de onderdelen goed bij elkaar kunt kiezen voordat je iets koopt. Als ik een gat in de armen van de servos op maat boor dan kun je vaak niet meer naar het gat ernaast (er is dan te weinig materiaal over) als dat mechanisch beter zou uitkomen. Epa kan dan helpen en zal in dit geval zeker goed (de servos zijn erg sterk) zijn maar is toch niet optimaal, de resolutie gaat achteruit als de link te ver weg staat bij de servo. Ik vind (wellicht onterecht) dat er veel te weinig informatie gegeven wordt bij de producten. En had gehoopt dat hier een soort norm voor zou zijn zodat de artikelen van de vele leveranciers op elkaar afgestemd kunnen worden op basis van de specs. Ook viel me op dat de gaten in een lange servoarm aan het uiteinde een stuk groter zijn dan die dichter bij de draaias. Ik zou eerder het omgekeerde verwachten.
Even een voorbeeld, los van deze winkel het gaat altijd zo: kwiklink M2 verenstaal. (en zoek het maar uit) Is het M2 of M1,6? Eerste vraag. Bij de Robbe kwiklinks M2 krijg je al nauwelijks een M1,6 draad erin gedraaid. Wat is de pendiameter? Wat is de afstand van de pen tot de keel van de kwiklink? Wat is de breedte tussen de wang en de flens? Wellicht nog meer. Hopeloos
M2 slaat op de draad in de kwiklink, dat heeft niets met de gaatjes voor de servoarm te maken. Pendiameter is vaak 1.5 of 1.6 of iets dergelijks. afstand van pen tot de keel is niet heel interessant want die lengte pas je aan op je stuurstang. Breedte tussen de wang en de flens is voor 90% van de kwiklinks die geleverd wordt voldoende voor de dikte van de standaard meegeleverde servoarmen. Hopeloos? Nee dat is modelBOUW ;-)
Leo, allereerst, jij vraagt advies voor "een nieuw project" en je bent een Midstar aan het ombouwen. Dat is van jouw kant ook erg vaag, die laatste kon ik vinden, is dat deze? https://sigmfg.com/products/sig-mid-star-40-kit Belangrijk is of je hem vliegt met een brandstof motor (trillingen), daar zou ik geen 9mm servo's in bouwen. Ook al hebben die voldoende kracht, maar de tandwieltjes daar binnenin gaan richting horloge formaat! Een hardere landing en je kunt ze mogelijk weggooien. 9mm servo's zijn naar mijn bescheiden mening meer voor het lichte piepschuim spul, of in de vleugels van niet al te grote zwevers. Als je een maatje grotere koopt dan heb je ook niet de ellende van de hele kleine servo hoorns, de grotere servos hebben servo hoorns die zijn meer afgestemd qua onderlinge afstand van de gaatjes voor de jawel, 2mm kwiklinks en dan maakt ook een iets groter gaatje niks uit. Wat ik ook niet begrijp is dat je al 504 postings hier hebt, dat betekent in mijn ogen dat je toch al wat ervaring zou moeten hebben hoe het in de modelbouw er aan toe gaat. Plus zou je toch als eens vaker gewerkt moeten hebben met de onderdelen die je benoemt zoals een k-link, die hebben allemaal 1,6 of 1,7mm pinnetjes. Tenzij je grotere K-links koopt want die zijn er ook. Een product beschrijving zoals jij voor ogen hebt, dan moet je bijvoorbeeld bij FESTO zijn, die hebben werkelijk álle gegevens van hun producten online te raadplegen. Maar dan spreek je over professioneel gebruik, zoals bijvoorbeeld de voedsel industrie. We hebben het hier over modelbouw, dat is in feite "speelgoed".
Indien er geen specifieke dingen genoemd zijn, zijn ze standaard (ga ik iig altijd van uit) een m2 is idd de schroefdraad. soms gaat deze stroef, maar dat heb ik liever dan te los.. kan ook zijn dat iemand een foutje heeft gemaakt, en je een amerikaanse draad heeft meegegeven. dat werkt inderdaad niet met metrische draad. gaten in de hevel moet je inderdaad altijd opboren. bij nylon hevels doe ik dat vaak met een stuk ijzerdraad van de correcte omvang. ff roodgloeiend stoken, en prik er doorheen. altijd tikkie krap als je de draad erdoor doet, top. andere typen hevels heb je wel een boor bij nodig. maar ja, dat is 1 keer een passende boor opzoeken, en apart in het bakje gooien in de regel zijn tot nu toe al mijn kwiklinks hetzelfde. ongeacht merk alleen degene uit mijn amerikaanse bouwpakketten, die hebben verkeerde draad..
Ik smelt ook altijd de gaatjes met een gloeiend stukje verenstaal van de juiste diameter (1,5mm) Gladdere afwerking dan boren, maar het doet er niet zoveel toe. Mijn kwiklinks zijn daardoor spelingsvrij. Midstar is toch zo'n toestel waar er vroeger standaardservo's in zaten? (40-45 gram) Hou dan dat formaat, of zak naar 30 gram. Precies om de reden dat Richard zei.
Dries ‘stookt’ ze, best wel handig… Ik boor deze op, met een setje boortje in de gereedschapsla, maar de boor zit in een hand-tool, en niet Zou je speling hebben, dan is secondenlijm weer een uitkomst. Aantippen en dan bewegen, werkt de lijm als een lager. Brandstof kisten vragen om een standaardservo. Nynon of metal gear. Nylon is wat slijtvaster dan metaal. Metaal iets sterker. Maar een kist van rond de 1600 mm span kan daar rustig mee voort. 3 kg servo volstaat. Gerelateerd naar het gewicht van het model. Maar 3 kg komt nimmer op een aileron/rolroer of richting en hoogte te staan bij een standaard sportmodel in die klasse. Enige wat een servo kan slopen is een klapper met moeder aarde. Soms is het de gear die gepoetst wordt, soms een kast. Andere maatstaf voor keuze servo is de betaalbaarheid. Bij servo’s komt ook bevestigingsmateriaal. Trillingdempers, servoparkers en messing eyelets/krimpoogjes. Deze busje moeten met de flenszijde op het hout worden gemonteerd, demperrubbers zijn dan spanningvrij ingesloten. Dat is de grap van deze montage. Zou je de huls keren, dan vreet deze in het hout, en scheuren de rubbers per omgaande. De slag van een servo noemt men ook wel resolutie. Het is zaak deze optimaal te benutten. Je kan de slag via de zender begrenzen. Daarmee 20% van de slag benutten, maar zorgt ook dat de potmeter op dat middengebied zeer snel slijt, invreet. Je kunt altijd met een testopstelling de uitslagen uitnutten. Heb je de juiste modus gevonden, pas je dat toe.
Ja bij mensen die appeltjes en peertjes door elkaar husselen om het daarna banaan te noemen. De slag van de servo is de maximale hoekverdraaiing t.o.v. het centerpunt, het 0 punt. Zo zijn er servo's de links en rechts 45 graden kunnen draaien, servo's van 60 en 90 graden. Een 90 graden servo wordt ook wel eens een 180 graden servo genoemd, Bij een digitale servo hebben we te maken met stapjes (resolutie) Een analoge servo kent geen stapjes. Een moderne 2.4GHz zender werkt ook met stapjes. Zo kan het stuursignaal wat naar een servo gestuurd wordt bestaan uit b.v. 1000 stapjes, om het heveltje van -45 via het 0 punt naar +45 graden te sturen. Die hele hoekverdraaiing van 90 graden, is dan opgebouwd uit 1000 stapjes, dat is de resolutie, elk stapje is 0,09 graden verdraaiing . Of te wel het pwm stuursignaal van een normale 1-2ms servo kent dan een resolutie van 1 micro seconde. Bij een digitale servo is ook nog sprake van een resolutie, dat zit per merk en type ergens tussen de 300 en 4000 stapjes. Zo zal een analoge servo de resolutie van de zender volgen en een digitale servo de resolutie van de servo. Of bij de digitale servo moet servo resolutie hoger liggen dan die van de zender, dan wordt de resolutie van de zender gevolg. Een FM zender die we vroeha gebruikte voor het 2.4Ghz tijdperk kent ook stapjes (heeft met de draaggolf / bandbreedte en frequentie modulatie te maken). Daar in tegen, de AM zender (Amplitude modulatie) dat is traploos.