Hoe CG bepalen bij biplane? Pitss Python 50CC

Ik heb nu echt alles binnen en ik ga heel het weekend aan de pitss werken...

Belangrijk wordt nu het cg, hoe bepaal je eigenlijk het cg bij een dubbeldekker? In de handleiding staat zoveel cm achter de voorlijst van de bovenste vleugel. Maar tja... Als je de kist aan zijn bovenste vleugel optilt, hangt deze altijd wel min of meer in balance... Welke vuistregels moet je hier aanhouden?

Ik hoor het graag!

Maar tja... Als je de kist aan zijn bovenste vleugel optilt, hangt deze altijd wel min of meer in balance.

Bij een dubbeldekker inderdaad 'm op de onderste vleugel ondersteunen. Het aangegeven zwaartepunt kan je gespiegeld tov de hartlijn wel naar beneden krijgen zodat je het punt kan vinden waar je hem zou moten ondersteunen op de ondervleugel.

Bij een dubbeldekker inderdaad 'm op de onderste vleugel ondersteunen. Het aangegeven zwaartepunt kan je gespiegeld tov de hartlijn wel naar beneden krijgen zodat je het punt kan vinden waar je hem zou moten ondersteunen op de ondervleugel.

Moet je de kist dan horizontaal houden zoals hij zou vliegen, wanneer je de loodlijn naar beneden trekt? Een paar graden uit het horizontale en je zit er al gauw centimeters naast...

Ik vind het nog een beetje houtje touwtje....

Begin met het zwaartepunt op 1/3é van de achterzijde op de bovenvleugel.
Vliegen gaat hij dan zeker doen, staartlastig kan je dan aanpassen, neuslastig ook.
maar je kan hem in ieder geval onder kontrole houden.
Hij hoeft niet van de eerste vlucht stuk te gaan.

Johan.

Begin met het zwaartepunt op 1/3é van de achterzijde op de bovenvleugel.
Vliegen gaat hij dan zeker doen, staartlastig kan je dan aanpassen, neuslastig ook.
maar je kan hem in ieder geval onder kontrole houden.
Hij hoeft niet van de eerste vlucht stuk te gaan.

Johan.

Dat zou ik niet doen en staartlastig kan je meestal niet meer aanpassen omdat een staartlastige kist meestal geen vlucht overleeft! :(

Het bepalen van het AC bij een dubbeldekker heeft met meerdere factoren te maken en er is geen vaste methode die je kan toepassen op alle dubbeldekkers. De stagger en onderlinge relatie van de vleugels maken dat je geen stelregel kan nemen zoals Johan hierboven doet. Een Pitts heeft positieve stagger en dan kan je van onderstaand plaatje uitgaan:

Ca82925.jpg

Succes ermee, en liever een beetje neuslastig welke je na de vlucht kan aanpassen, dan staartlastig want dat kost je meestal je kist!

Groeten, Ramses

En dan vergeet ik nog toe te voegen dat pijstand er ook nog invloed op heeft:

balance3.JPG

Welke jouw Pitts ook nog heeft. Ik zou als ik jou was gewoon de CG van tekening op de bovenvleugel aftekenen en de kist daarop balanceren.

Succes,
Grt, Ramses

Voor rechte vleugels houd ik meestal het volgende aan.

Neuslijst van de voorste vleugel.
Achterlijst van de achterste vleugel.
Daar de totale koorde/wortel van en dan 1/3 vanaf de voorste neuslijst nemen.

Zit je vaak ook redelijk in de richting.

Voorbeeldje.

koorde beide vleugels is 20cm.
Voorste vleugel staat 5cm verder naar voren.
Afstand tussen neus en achterlijst van bovenste en onderste vleugel is dan 25cm.
1/3 van 25 = 8,33cm gemeten vanaf de voorste neuslijst.

Vaak kom je dan in de buurt van het midden van de bovenste vleugel.

Uhm...

Ik hoop eerlijk gezegd dat ik iemand kan vinden die met dezelfde kist vlieg! Dit zijn best uiteenlopende meningen...

Wellicht hier even reageren?

GW Pitts Python 50cc V2 - RC Groups

Maar als je de handleiding precies aanhoudt, zou het normaal gesproken toch goed moeten komen....

Daar heb ik dezelfde vraag een week geleden al gepost! :rolleyes:

Nog geen reactie gekregen.

De handleiding is deels in stereotype chinese style (must pay attention to the electric quantity the change, the electric quantity excessively is low may not fly) en wekt weinig vertrouwen, echter het stukje over cg ziet er wat meer uit alsof er wel over nagedacht is. Dan is het 16cm vanaf de voorlijst van de bovenste vleugel.

Dus hier optillen en kijken wat de kist doet? Hangt hij mooi horizontaal, dan moet de kist redelijk vliegen...

Laatst bewerkt:
Met lege tank lichtjes voorover is beter.

Zoals al geschreven. Beter iets te zwaar op de neus dan te licht.

Als ie vliegt en je moet rechtop veel up geven en inverted veel down dan moet het zwaartepunt iets naar achter. Dat gewoon dan beetje bij beetje gaan verschuiven door bv de ontvangeraccu te verplaatsen.

je zou sjefke hier op het forum eens op kunnen zoeken een collega vlieger van mij die heeft de 111 cc python mischien dat die je verder zou kunnen helpen mvgr alex

Waarom ?

De fabrikant geeft een CG aan , van daar uit begin je.

Mvg Johan

Ben ik het niet helemaal mee eens Johan.....

Mijn Ultimate met een span van 1,8m heeft toch een ander cg dan opgegeven door de fabrikant. Als ik dat gedaan had lag het veel te ver naar boven. Ik heb diezelfde vraag hier gesteld en kreeg toen als antwoord dat het cg van een ultimate iets voor de achterste strut ligt en daar was het bij mijn toestel perfect, en dat was letterlijk centimeters verder naar achteren dan opgegeven door de fabrikant:confused:

Bij rechte vleugels kun je inderdaad uitgaan vanuit de onderste vleugel lijst naar boven, dan zit je meestal redelijk goed maar vleugels met een pijlstand is dit toch weer anders en ligt het verder naar achteren.

Ik kan helaas mijn topic van toen niet meer vinden, daar had iemand me een berekening gezet en dit klopte vrij aardig.

Marc

Edit: nu zie ik dat de pijlstand van een python wel meevalt:oops:

Laatst bewerkt:
Voor deze Pitss is 16cm vanaf de voorlijst van de bovenste vleugel prima! Zorgen dat de kist heel licht naar voren hangt... Weinig hoeven te trimmen!

Back