Hoe Calmato schoonmaken na het vliegen ???

Hallo,

Van het weekend voor het eerst gevlogen met mijn Calmato, dat was mooi.
Maar door de rijke afstelling van de motor is me vliegtuig bagger vet.

Hoe kan ik me toestel goed schoonmaken?

En waar mee? Is glassex goed?

Groet van Boy.

Hoi Boy

Gewoon water met was afwasmiddel er in, dit er op sproeien en met een doek afvegen. en schoon is kist!!!

Gefeliciteerd met je eerste vlucht :banana:

Glassex werkt daarnaast ook prima, ik heb altijd zo'n fles en een keukenrol bij me.
Na het vliegen met m'n Calmato loop ik meteen ook even alle folie na en plak de kleine delen en puntjes die loslaten vast met secondelijm, anders ben je voor je het weet hele lappen folie kwijt. Wel even ontvetten en/of licht opschuren voor het lijmen.

Hee Boy,

gefeliciteerd met je Calmato vluchten, top kissies zijn het.
Qua schoonmaken wat Richel zegt werkt het beste.

Wees alleen niet bang als binnenkort je striping er toch nog afkomt, schoonmaken helpt daar wel iets tegen maar op den duur vlieg je toch nog met een kale kist rond :roll:

Oke bedankt voor jullie tips hier kan ik wat mee.

Ik had op dit forum gelezen om alle naden van de folie met seconde lijm in te smeren
voor dat hij zijn eerste vlucht zou maken dit heb ik gedaan.
Nu maar afwachten of dit helpt.

Het was wel spannend van het weekend maar ik vind het leuk

Mooie hobby.

Groet van Boy en bedankt.

boy zei:
Ik had op dit forum gelezen om alle naden van de folie met seconde lijm in te smeren
voor dat hij zijn eerste vlucht zou maken dit heb ik gedaan.
Daar heb je waarschijnlijk wel goed aan gedaan, hopelijk blijft de folie bij jouw Calmato wel (langer) zitten :)

Hoe Calmato schoonmaken na het vliegen ???

calmato reiniger gebruiken ... :lol:

nee geintje , ik doe meestal glassex of water met wat dreft (ontvet als de beste) en een keukenrol of oude handdoek volstaat prima .

Ik gebruik ook altijd glassex, gooi gewoon zo'n spuit in m'n startkist. Elke keer na een vlucht meteen doekje erlangs helpt trouwens ook erg om je folie netjes te houden. Het komt er altijd af, maar je kunt het vertragen.

Succes met je 2de vlucht

Redelijk oude topic ff leven in blazen, ik gebruik Muscle lemon, dit spul ruikt mega naar lemon.

Dit had een reden, ik wilde me heli binnen boven het tv meubel hebben, maar me vriendin vond dit stinken en vertelde me dat het wel mocht maar dat ik hem met die lemon rommel moest "behandelen" ivm de nitro geur. Dit is dit echt het beste schoonmaakmiddel om ook alles schoon te maken. En de geur is ook gelijk weg.

Ook nitro, olie, gras of wat dan ook heb je er zo mee af.

DIKKE AANRADER!!

Ja vinden jij en ik, maar het vrouwtje ook??? Nou die van mij niet en het was een keus of lemon geur of in de schuur, nou dan weet ik het wel, staat netjes een halve meter boven de tv te pronken!!

Kijk zo staat hij erbij, nou dan ben ik die nitro geur snel vergeten hoor. Kom vaak zat in de schuur die hangt er toch vol mee.

img0087eh9.jpg

ps let niet op de was.

Gommel zei:
Ja vinden jij en ik, maar het vrouwtje ook??? Nou die van mij niet en het was een keus of lemon geur of in de schuur, nou dan weet ik het wel, staat netjes een halve meter boven de tv te pronken!!

Kijk zo staat hij erbij, nou dan ben ik die nitro geur snel vergeten hoor. Kom vaak zat in de schuur die hangt er toch vol mee.

img0087eh9.jpg

ps let niet op de was.

Ik vind dat ook altijd zo lekker ruiken, op het veld ruikt het ernaa, maar als ik terug kom van vliegen zit de geur zelfs in 'm'n kleren 8)
Een keer had ik dus m'n tank op de startkist weer volgemaakt, toen lekte ik wat op de grond, maarja vind ik als metanol snuiver niet zo erg.. :P
Even daarna kwam mijn moeder thuis van haar werk; riep ze zo: (snuiven)..... Ik ruik een HOND!!! :lol: :lol: :D
Toen lag ik dus slap van het lachen.... :D

Greetz

Hmmm Interessant...
Vlieg thans twee jaar met een Kalematoo... Folie blijft ondanks vele vluchten best aardig zitten. (85%?) Op punten heb ik delen moeten herfoliën... Stabilo!... Lijmverbindingen door vliegen in vorst gebroken.
Voor de mogelijke grote klapper hersteld.... dan moet wel alles er af.

Ribjes nieuw lijmen en nieuw aldaar coveren. Ik heb de stabilo patronen tevoren overgetrokken, mallen geknipt en gesneden. Om zo weer uit Oracover te kunnen re-harken.
Overigens ook de Oracover laat los als je niet oppast. Het zijn vooral de scherpe hoekjes die loslaten. Ezelsoor....lipje omhoog en dan gaat die wondere klotz olie extra kruipen... door al dat geflapper en georkaneer.... Windstil is het niet bepaald tijdens de vlucht. Dus om al die (forum)ellende voor te zijn....

Die drupje 2e-lijm werken natuurlijk ook... maar je flikkert er net weer teveel over... die bobbels maken dan weer krassen op mijn fraaie teflon strijkboutje...

Dusssss! Krab, krab aan mijn krasse knar. Simpel zat!

Nu maak ik ronde stikkertjes uit blanco/heldere oracover. Neem een Euro munt of metalen kapje van een cosmetica flesje.... van mijn vrouw... en mijn vrouw heeft daar bakken van. Jippie! vooral in diverse diameters... geconfiskeerd onder luid protest!... mooi om er langs te snijden.

Deze Ora-schijfjes plak ik dus dwarrs over die vervelende potentiële ezelsoren... zo ook bij Ora-gecoverde oppervlaktes! De glasheldere stickertjes zie je niet of nauwelijks.

Thans knip ik bij al mijn cover-ups, kleine ronde hoekjes aan de foliehoeken. Voorkomt dus die ezelsoren, en werkt mooi af bij meerdere of overlappende lagen.

Er wordt veel gekankerd op de Kyosho covering. Toch is het spul zo slecht niet. Temeer...

Bij een nieuwe Calmato... bij ieder vliegend gefolied model... hoort een strijkboutje! En nog beter... aangevuld met een goed hitte regelbare föhn!
Tja... Je begint met dat eerste vliegtuigje... maar er hoort eigenlijk ook een volwassen toolkit bij. Dat wordt nog al eens flink vergeten. Elk model heeft onderhoud nodig. Zelfbouw of ARF. Niet voor iedereen gesneden koek.

Naar mijn smaak.... De Koyosho folie is dikker dan de Ocacover en heeft een grotere treksterkte en geeft dus meer stijfheid aan vleugels en staartvlakken dan Oracover. (Oracover werk vreselijk prettig... ik weet het). Met Monokote heb ik pas ruzie!

Om het te bewerken moet je het boutje wat heter stoken. 120 graad of hoger, en/of geduldig föhnen + een katoenen poetsdoek erbij. Boutje wel met beschermkous gebruiken. Dan verders met beleid werken en dus niet rammen.

Loslatende naden kan je herstellen met Stix-It van SIG of Oracover Heissie-gel-kleber... met penseetje aan te brengen. Schoonmaken met ongezonde aceton of thinner.

Na iedere vlucht is het plichtsgetrouw motor leegstarten, slangetjes los en kist poetsen.
Ik gebruik voor de poets auto industrie poetsdoek op een grote rol. Soort natte doekjes stof.
Die rollen kan je kopen bij de auto-toebehoren-vakhandel. Niet echt goedkoop, maar je doet er twee jaar mee.
Dat spull neemt het ergste vet op. Zepen is daarna eigenlijk niet meer nodig.
Is het nog steeds vette pret in de hoekjes? Dan af en toe een glorix-nat-doekje.

Overigens vliegt mij Calmato Super Special thans met Hatori tuned pipe. Motor OSAX46, prop 11 x 7. Startbaan 1,5 meter, opvolgend loodrechte stijgvlucht. Hoveren op veilige hoogte behoort tot de mogelijkheden. (don't try this at home) Hatory-systeem bestelbaar bij Hobby-In e.a. Succes verzekerd.

Tot zover mijn Calmatoze ervaringen,
Groet en Pret,
Bas

H.B.Busking zei:
Folie blijft ondanks vele vluchten best aardig zitten. (85%?)
Ik heb het folieprobleem op deze manier opgelost:

IMG_1901.JPG

Het hele toestel hiermee gelakt (transparante brandstofbestendige 2K-lak) en de folie blijft perfect zitten :D

Yep!

Prachtig. Kan je het daarna nog stijken, of gaat het zaakje vervellen?
Heb je dat nog getest?
Kan er weer folie overheen?

Ora maakt overigens ook o.a. automotive foliën... beletterings folie... dus verwacht je bij die 2k ook een goed presterend product...

Hoor graag,
Bas

H.B.Busking zei:
Kan je het daarna nog stijken, of gaat het zaakje vervellen?
Geen idee, de folie heb ik voor het lakken strak gestreken.
H.B.Busking zei:
Kan er weer folie overheen?
Dat weet ik ook niet, waarschijnlijk niet over de lak. "Ik" (laatste foto) heb hem gelakt met een schuimroller wat een sinaasappel-effect creëert, dus niet superglad.

Back