Hi,
Op verzoek van enkelen en vóór iedereen hier een bouwverslag van een een depron vliegend vleugeltje. Model plank, in Montfoort inmiddels verbasterd naar "Planck" :lol:
[EDIT 31-10-2005] Dit planckje is een ontwerp wat op zich niets bijzonders is, en het is ook niet MIJN ontwerp, het ding bestaat namelijk al jaren. Wat misschien wel "nieuw" is, is de manier waarop IK een planck bouw.
[EDIT 31-10-2005] Overigens, ik ben niet op zoek naar eeuwige roem. Dit bouwverslag is misschien minder bedoeld voor mensen die het allemaal al weten, die al jaren plankjes vliegen, en die dit draadje verder echt niets bijzonders vinden. Mocht je tot deze groep mensen behoren, doe mij dan alsjeblieft een heel groot plezier. Onthoud je van commentaar dat wat ik hier post allemaal al 100 jaar geleden is uitgevonden. Ik hoop dat bouwers/vliegers die nóg géén ervaring met een dergelijk ding van depron hebben iets kunnen met dit verslag.
Ok. Back on topic.
Ik heb in de afgelopen twee jaar bijna alléén dit type modelvliegtuig gebouwd en heb van alles geprobeerd om het vleugeltje te optimaliseren. Niet alleen wat bouw betreft, maar ook qua vliegeigenschappen. Ik ben inmiddels toe aan de 27e depron planck en neem de bouw van dit (27e) model als voorbeeld in dit verslag.
Mijn methode van bouwen is niet dwingend. Met andere woorden, je kan ervoor kiezen om dingen anders te doen. Realiseer je dat een aantal zaken in de afgelopen twee jaar beproefd zijn in de praktijk. Een aantal keuzes in de bouw en in dit verslag zijn niet voor niets gemaakt. Mocht je vragen hebben over het waarom, stel ze in deze draad. Ik zal dan in mijn postings alsnog toelichten waaróm ik bepaalde keuzes heb gemaakt.
In Montfoort vliegen sinds deze zomer inmiddels al een tiental+ planckjes. Het ontwerp, of als je wilt bouwmethode, is inmiddels redelijk doorgetest. Sommige clubleden besloten dingen "anders" te doen, soms met minder succes. Ik heb het afgelopen jaar geen reden gezien om mijn keuzes mbt tot bouwen ingrijpend aan te passen.
Ik zit nog te puzzelen of ik het verslag hier moet posten of dat ik een losse pagina ergens op internet plaats. Waarschijnlijk doe ik beide. (one at a time, en als eerste in dit draadje)
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.
Wordt vervolgt.
[edit 30-10-2005]
a:Er zal onvermijdelijk veel "geslowchat" (of hoe noem je dat) worden in dit draadje. Lijkt me niet zo'n probleem dus ga je gang, ik zal Robert wel vragen zo nu en dan de "niet aan het bouwverslag verwante postings" te verwijderen.
b: Ik neem de vrijheid om mijn postings met terugwerkende kracht te wijzigen :
UPDATE 1 december 2008
Link naar het bouwverslag van de planck in PDF (met dank aan Marco !)
http://www.xs4all.nl/~mnierop/Franck Planck/Bouwverslag van de Montfoortse Franck Planck.pdf
UPDATE 3 december 2011
Ik heb ook 2 pdf's gemaakt met profielen MH61, 6 ribben per vleugelhelft.
https://docs.google.com/open?id=0B5T1ykgmusf_MzRiZDg1NGEtODNiMS00NGJhLWE4MzUtZTAwNTIyMjY1OWUw
en
https://docs.google.com/open?id=0B5T1ykgmusf_MTdjNTgzYTYtYzY4MS00YzU0LTg3OTUtNGU2MDNhODg5ZWUx
Op verzoek van enkelen en vóór iedereen hier een bouwverslag van een een depron vliegend vleugeltje. Model plank, in Montfoort inmiddels verbasterd naar "Planck" :lol:
[EDIT 31-10-2005] Dit planckje is een ontwerp wat op zich niets bijzonders is, en het is ook niet MIJN ontwerp, het ding bestaat namelijk al jaren. Wat misschien wel "nieuw" is, is de manier waarop IK een planck bouw.
[EDIT 31-10-2005] Overigens, ik ben niet op zoek naar eeuwige roem. Dit bouwverslag is misschien minder bedoeld voor mensen die het allemaal al weten, die al jaren plankjes vliegen, en die dit draadje verder echt niets bijzonders vinden. Mocht je tot deze groep mensen behoren, doe mij dan alsjeblieft een heel groot plezier. Onthoud je van commentaar dat wat ik hier post allemaal al 100 jaar geleden is uitgevonden. Ik hoop dat bouwers/vliegers die nóg géén ervaring met een dergelijk ding van depron hebben iets kunnen met dit verslag.
Ok. Back on topic.
Ik heb in de afgelopen twee jaar bijna alléén dit type modelvliegtuig gebouwd en heb van alles geprobeerd om het vleugeltje te optimaliseren. Niet alleen wat bouw betreft, maar ook qua vliegeigenschappen. Ik ben inmiddels toe aan de 27e depron planck en neem de bouw van dit (27e) model als voorbeeld in dit verslag.
Mijn methode van bouwen is niet dwingend. Met andere woorden, je kan ervoor kiezen om dingen anders te doen. Realiseer je dat een aantal zaken in de afgelopen twee jaar beproefd zijn in de praktijk. Een aantal keuzes in de bouw en in dit verslag zijn niet voor niets gemaakt. Mocht je vragen hebben over het waarom, stel ze in deze draad. Ik zal dan in mijn postings alsnog toelichten waaróm ik bepaalde keuzes heb gemaakt.
In Montfoort vliegen sinds deze zomer inmiddels al een tiental+ planckjes. Het ontwerp, of als je wilt bouwmethode, is inmiddels redelijk doorgetest. Sommige clubleden besloten dingen "anders" te doen, soms met minder succes. Ik heb het afgelopen jaar geen reden gezien om mijn keuzes mbt tot bouwen ingrijpend aan te passen.
Ik zit nog te puzzelen of ik het verslag hier moet posten of dat ik een losse pagina ergens op internet plaats. Waarschijnlijk doe ik beide. (one at a time, en als eerste in dit draadje)
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.
Wordt vervolgt.
[edit 30-10-2005]
a:Er zal onvermijdelijk veel "geslowchat" (of hoe noem je dat) worden in dit draadje. Lijkt me niet zo'n probleem dus ga je gang, ik zal Robert wel vragen zo nu en dan de "niet aan het bouwverslag verwante postings" te verwijderen.
b: Ik neem de vrijheid om mijn postings met terugwerkende kracht te wijzigen :

UPDATE 1 december 2008
Link naar het bouwverslag van de planck in PDF (met dank aan Marco !)
http://www.xs4all.nl/~mnierop/Franck Planck/Bouwverslag van de Montfoortse Franck Planck.pdf
UPDATE 3 december 2011
Ik heb ook 2 pdf's gemaakt met profielen MH61, 6 ribben per vleugelhelft.
https://docs.google.com/open?id=0B5T1ykgmusf_MzRiZDg1NGEtODNiMS00NGJhLWE4MzUtZTAwNTIyMjY1OWUw
en
https://docs.google.com/open?id=0B5T1ykgmusf_MTdjNTgzYTYtYzY4MS00YzU0LTg3OTUtNGU2MDNhODg5ZWUx

Laatst bewerkt: