Hoe bouw ik mijn schuim vliegtuig recht

Ik ben bezig met mn tweede blubaby en vroeg me af wat een goede methode is om zeker te stellen dat het toestel recht wordt.. mn eerste was volgens mij niet helemaal recht. maar vliegt/vloog prima;)

Een kleine afwijking aan de achterkant met de romphelft die er nog op gaat geeft een flinke afwijking van de horizontale stabilizer. Voor de vleugels geldt eigenlijk hetzelfde.

Maarten

Hoi Maarten,

een romp die iets krom is of getordeerd komt wel vaker voor en is geen ramp. Het is jammer, maar niet onoverkomelijk.

Ook bij grotere (houtbouw-) toestellen komt het wel voor, o.a. door:
1. gewoon niet recht (ofwel krom) gebouwd
2. kromgetrokken bij bespannen
3. opslag in vochtige ruimtes
4. etc ...

Een vliegtuig met een kromme romp hoeft niet perse slecht te vliegen, zolang je de vleugels en het stabilo maar goed juist monteert.

Denk hierbij aan vierkant uitlijnen, goede instelhoek, juiste grootte t.o.v. elkaar, etc.

Om een romp netjes recht te bouwen kan het helpen om een rechte lijn te tekenen op je werkvlak. Hierop richt je dan alles uit, zolas je spanten, dwarslatten, rompdelen, motorschot, enz.

Succes !

Grtz,
Menno

Recht bouwen

Een Bluebaby is een rechte doos. Die is makkelijkst recht te bouwen als je gebruik maakt van een langzaam drogende lijm, en met behulp van lijntjes op je werkblad, en bakstenen (of 12V lood accu's) de boel in een nacht laat drogen.

Veel moeilijker is een ronde romp uit depron (b.v. de Spitfire).

Maar zelfs als de romp scheef (krom) is kun je veel redden door het stabilo/hoogteroer en de vleugel netjes recht te plaatsen (op de kromme romp, dus een beetje bij-snijden is dan wel nodig).
Mijn eerste Spitfire had een getordeerde romp, maar doordat ik de staartvlakken er naderhand recht op gezet heb, merkte je bij het vliegen heel weinig, en moest je goed kijken om het te zien.

Camouflage dus ....

Veel plezier met het bouwen ....

Een Bluebaby is een rechte doos. Die is makkelijkst recht te bouwen als je gebruik maakt van een langzaam drogende lijm, en met behulp van lijntjes op je werkblad, en bakstenen (of 12V lood accu's) de boel in een nacht laat drogen.

Maar zelfs als de romp scheef (krom) is kun je veel redden door het stabilo/hoogteroer en de vleugel netjes recht te plaatsen (op de kromme romp, dus een beetje bij-snijden is dan wel nodig).
Mijn eerste Spitfire had een getordeerde romp, maar doordat ik de staartvlakken er naderhand recht op gezet heb, merkte je bij het vliegen heel weinig, en moest je goed kijken om het te zien.

Camouflage dus ....

Dank je... het gaat vast wel lukken.. de vorige was iets scheef en vloog eigenlijk ook prima;)

Maarten

Camouflage dus ....

Welke lijm zou jij dan gebruiken?

Ik gebruik PU lijm van bison(redelijk dunne lijm die lang nodig heeft om uit te harden) en tixotrope lijm van de Hema (die kan ik overigens niet meer vinden)... deze is wat dikker en werkt wat sneller.

Ik heb nog niet meegemaakt dat een lijmnaad het begaf..

wel plakt echt ALLES er aan dus ook spelden, stukjes hout, andere voorwerpen die je als gewicht kan gebruiken. Ik lijm een stukje en dan zet ik de boel vast met van dat papieren schilderstape.

Maarten

Epoxy maakt alles veel te zwaar.
Ik gebruikte vroeger vooral Ceaction lijm van de Action shop voor depron en witte houtlijm voor hout.
De laatste tijd werk ik echter veel met Belizel.
Is een PU schuimlijm, dus spleetvullend en hecht op vrijwel alles.
Niet te zwaar en je hebt maar heel weinig nodig.
Er zijn 2 types: 10 minuten en 20 minuten, dus veel sneller als gewone PU lijm.
Als je teveel gebruikt komt dit als schuim naarbuiten en dat kun je 24 uur later makkelijk wegsnijden/schuren.
Wel delen goed fixeren tijdens het lijmen omdat anders het schuim de delen uit elkaar drukt.
Het geeft ook geen vieze zwarte vlekken op je vingers zoals PU houtlijm.
Enigste nadeel is dat het vrij duur is, ongeveer 4 euro voor een klein tubetje, maar dat gaat verrassend lang mee.

Groeten Willem

Back