Hoe blijft glasvezeltape zitten op EPP?

De glasvezeltape op m'n Swift laat steeds los. Nou lees ik wel verhalen over 50% houtlijm / 50% water op het EPP smeren, maar dat is a) i.v.m. 100% coveren (en dat doet ik niet - ik doe alleen tape) en b) volgens mij niet bedoeld voor glasvezeltape
Bovendien lijkt het me niks om van die vleugel een grote kleffe brok EPP te maken die allemaal vuiligheid aantrekt, dus ik zou toch "plaatselijk" die vleugel beter moeten kunnen laten plakken

Ik heb al geexperimenteerd door een beetje UHU-Por te smeren op het EPP, maar dat werkt dus niet
Verder denk ik er aan om het hele getape maar achterwege te laten en de vleugel te versterken met een carbon-buisje, maar dan moet ik altijd nog de scharnieren tapen

bedankt voor alle tips

Van die spuitlijm (bison bijvoorbeeld) op de ondergrond waar je gaat plakken spuiten.
Waar wel spuitlijm en geen tape zit wordt wel vuil aangetrokken, maar het houdt wel.

je zal iets (lijm) op het epp moeten smeren want anders hecht het nooit perfect. Je kan ook gewoon alleen de stroken insmeren waar je tape plakt. Afplakken en dan met spuitlijm erover gaat goed :)

Mijn epp K10 heb ik met carbon roofing en epoxy versterkt. Gaat super.

Het EPP eerst voorzichtig reinigen met water verdunde aceton.
Daarna de tape normaal aanbrengen.
Vervolgens met dunne secondelijm alle hoekjes en randjes welke je verwacht los te gaan zitten even langslopen.

Na 4 vleugeltjes gebouwd te hebben geeft dat bij mij het beste resultaat.
Vestevigen met carbon heeft geen zin daar de kracht van EPP is dat het flexibel is, zodat het bij een crash niet breekt maar buigt.
Die functie haal je dus weg als je hem stug gaat maken met carbon.

dat heb ik ook met m`n swift.. na 2 dagen zijn er weer hele stukken tape los..
maar ik heb een poosje terug een rol (goedkope) ducktape gekocht bij de action en die blijft prima zitten na ff goed aandrukken.. :D
( die dure patex power tape enzo bleef niet zitten..)

Ik heb er geen problemen mee,
Bij mij eerste swiffie heb de glasvezel tape er gewoon op geplakt en in het begin liet het wel steeds iets los jah, maar na steeds opnieuw aandrukken en goed nawrijven met iets hards, is het na verloop van tijd goed blijven zitten.

Ik ben nu een Wolf K10 aan het bouwen en die heb ik wel eerst afgesmeerd met verdunde houtlijm, ik moet eerlijk zeggen dat het wel iets beter blijft zitten maar niet in 1 keer permanent, ik denk dat ik deze dus ook een aantal goed moet aandrukken en dat het dan wel blijft zitten...

Wat stof aantrekken betref, met die houtlijm geen last hoor, als het echt goed gedroogd is dan plakt het helemaal niet meer, ik vind wel dat nadat ik dat ding met verdunde houtlijm had ingesmeerd, dat hij er een stuk gladder en beter uitzag, glimt ook een beetje.

Ik twijfel nog om het er nog een keer over te smeren nu na het verfen en spuiten.

bedankt voor alle zinvolle opmerkingen tot zover
die Swift is bij mij ook wat aan de flexibele kant, dus wellicht is een carbonstaafje toch de beste oplossing, aangevuld met plaatselijk voorlijmen bij het tape voor de scharnieren

na wat proefstukjes toch besloten om geen carbon toe te passen, maar de tape vast te zetten met dunne ca; dit blijft erg goed zitten!

Vrienden, collega's,

op EPP en elapor kun je lak en tape laten hechten door deze eerst in te strijken met een product dat daar speciaal voor werd ontwikkeld. 8)

Ik heb dit gebruikt voor het spuiten van mijn EG en cularis.

MULTIprimer für Elapor und EPP (100ml) Multiplex 602700

ZamBeZi zei:
bedankt voor alle zinvolle opmerkingen tot zover
sorry maar ik deel die mening niet. Ik gebruik nooit lijm op mijn eep om glasvezel tape erop te plakken.

MET DE FOLIE BOUT EROVER!!!!!
Werkt PERFECT!!!

Ff wrijven met de foliebout (aleen op de tape) die er al op geplakt is. De bout op een normaale stand om te folieën (je moet niet binnen 1 sec iets zien aan de tape) na het wrijven met de bout (2sec ofzo) ff aanduwen met een handoek oid en dan word het tape "doorzichtiger" je zie de onderligggende kleur beter.

Zelfs na veel vliegen en in de zon liggen komt het niet los stel dat het na een halfjaar iets los gaat zitten op plekken waar hij buigt dan ga je er gewoon opnieuw over, werkt ook op oude tape.

Ik heb al een aantal lijmen geprobeert, houtlijm constructie lijmspray en niks werkt zo fijn als de foliebout.

Trouwens om al het andere te lijmen gebruik ik constructielijm.
Daarnaast gebruik ik nooit dunne sec lijm heel mss soms in haast medium omdat het epp nogal bros word van dunne sec lijm.

Back