hoe begin je?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door lop145, 13 okt 2009.

1. lop145

lop145 Guest

hey mensen ik vind dit allemaal heel interessant maar ik heb geen idee hoe je moet beginnen.
    ik weet wel dat experimenteren met vuurwerk dom is en dat zal ik dus ook nooit doen.
    maar kan iemand me uitleggen hoe je dan wel moet beginnen.
    zijn er boeken over?
    bvb
    lop145

2. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Hallo welkom op dit forum. Ik begrijp dat je wilt beginnen met??? vliegen varen of rijden, dit zijn alemaal verschillende takken van de hobby :) Dus graag even vermelden waarvan je graag iets meer informatie zou willen hebben.
    Groet René
    Sorry niet gezien dat deze in het raket deel thuishoorde

Laatst bewerkt: 13 okt 2009
  3. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Hallo Lop

Koop gewoon een start kit.

Dan heb je in een keer alles, platform, raket, launcher. Vind je het leuk dan kun je daarna overstappen op een groter model en zwaardere motoren gaan lanceren. of gewoon een nieuw model bouwen als de eerste versleten is.

Wil je zwaarder dan H dan moet je een licentie hebben maar met een G motor schiet ik al dik over de 1000 meter heen.

Als je geen ervaring hebt met raketten of motoren dan moet in geen geval zelf gaan knutselen aan je motoren. Dat is vragen om problemen, als je denkt dat zelf je motoren het einde is dan moet je een keer bij de navro gaan kijken die zitten in ALblasserdam. Zij hebben alle mogelijkheden om zelf motoren te maken.

Als je grote, dikkke, zware lange, of kleintje wilt bouwen die wel heel hoog hard of met veel rook omhoog gaan (of alles wat er tussen in zit ) dan zit je goed bij Tripoli .

Wil je onderaan beginnen (dat kost ook niet zo veel ) dan kun je bij de DRRA terecht. voordeel van de drra (tot G ) is dat je vaak hele mooie schaal modellen ziet. Tot aan de klinknagels toe :)

Kortom mogelijk heden genoeg :) voor de rest is er google.

4. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Klein beginnen lijkt mij het beste. Hiermee leer je de basisprincipes.

5. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Zoals Jan-Hein al schreef, koop een starterkit en zeker zoals Pleun schreef, begin klein.

Klein lijkt misschien minder leuk dan groot, maar dat is zeker niet waar.

Er zijn bij verschillende (web)shops starterkits en starter raketten te koop.
    Een starterraket kan RTF (ready to fly) zijn of een bouwpakket.

Indien je a.s. zaterdag tijd hebt, probeer dan in Almere langs te komen bij de DRRA lanceerdag. Daar kun je zien hoe het er aan toe gaat en iedereen daar wil je graag van informatie voorzien.
    Kijk op http://www.drra.nl voor meer informatie.

Voor webshops kijk eens op:
    Modelraketten.nl : Modelraketten.nl
    of bij Caveman Rocketry: www.cavemanrocketry.com

Succes,
    Bas

6. Bernie

Bernie

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Na bijna 20 jaar bouw ik, inmiddels naast HPR en amateurraktten, nog steeds kleine raketten.
    Binnen de kleine raketten zijn genoeg uitdagingen te vinden.
    Als eerste uitdaging zou ik een start bouwpaket kiezen van bijvoorbeeld Estes of Quest. Hiermee leer je niet alleen de bouwtechnieken, maar ook hoe een stabiele (mist goed gebouwd!) raket vliegt.
    Ook aan te bevelen valt de "bijbel" voor raketbouwers: "Handbook of Model Rocketry" door Harry G. Stine (7e editie).

Deel Deze Pagina