Hoe bedek ik de vleugel met krimpfolie?

Dag allen,

even een korte vraag over het bedekken van de vleugel op een rc vliegtuig. aan de onderkant van de vleugel steken de servo’s voor de ailerons uit. Hoe span ik hier het beste de folie overheen? Kan ik een stukje in de folie makkelijk uitsnijden? Dankjulliewel.
 
Ik snij de folie altijd met een soldeerbout dan scheurt het net en heb je mooie randen,
 
Snijden met een soldeerbout??? Dan krijg je toch een rommelige rand met gesmolten en half gesmolten resten plastic en lijm? Het is mij ook wel eens aangeraden maar ik vond het niets, het werd een zooitje bij mij.
Zelf snij ik eigenlijk altijd met een scalpelmesje. Vlijmscherp, goed uitkijken want als je in je vinger snijdt merk je dat nauwelijks, waardoor je zeer zuivere snijranden krijgt. Hele lang stukken "snij" ik met een vrij grote (scherpe) schaar. Eerst knip je een klein beginnetje en dan "duw" je de schaar vooruit. Hierbij snij je heel makkelijk door de folie en als je een klein beetje vaste hand hebt ook nog mooi recht. Je kan natuurlijk ook mooi langs rondingen snijden op die manier.
Als je geen scalpelmesje hebt kan je ook een scheermesje gebruiken. Soms zijn m'n scalpelmesjes op en dan gebruikt ik ook een scheermesje. Dat druk ik eerst met één kant in een stukje rest balsa zodat die kant scherp blijft en, bepaalt niet onbelangrijk, ik me niet met die kant in m'n vingers snij.
Scalpelmesjes zijn soms wat lastiger te verkrijgen maar tot nu toe heb ik ze altijd bij een dumpzaak in IJmuiden kunnen kopen. Ze kosten niet zo veel en als je er een stuk of 25 tegelijk koopt heb je daar zeker een jaar plezier van. Je kan ze ook in een reeks verschillende vormen en maten kopen. Om "ouderwetse" scheermesjes te kopen kan lastiger zijn maar ook die zal je nog echt wel kunnen vinden. Ik heb altijd een doosje in reserve liggen, toevallig een paar weken geleden een nieuw doosje gekocht. ;)
 
Nee hoor, als je een kleine soldeerbout neemt snijdt het geweldig en netter dan met een mesje.
Nadeel van mesjes is dat ze snel bot worden met Oracover, ik gebruik wel mesjes voor de voor en achterlijst maar als er ergens een rond ding gesneden moet worden pak ik de soldeerbout.
En ja, de mesjes kocht ik ook altijd bij BACO in IJmuiden, alleen kom je daar altijd weer naar buiten met dingen die je eigenlijk niet nodig had.

GJ
 
Pas wel op met gaten en inkepingen maken in de folie. De randen moeten op lagere temperatuur goed aangedrukt worden, anders gaat de folie heel raar zitten als je later op hogere temperaturen de folie strak laat trekken.

Ik gebruik gewoon een Victorinox aardappel schilmesje die ik goed scherp houd met een wetsteen.
Voor echte kunststukjes is een hobbymesje wel net even wat scherper!

Nog een linkje voor algemene kennis, maar misschien weet je dit allemaal al:
http://www.terlaare.eu/bespannen-met-oracover/

Succes!
Arnold
 
Bedankt voor de tips iedereen! Ik heb 4 meter oracover besteld en ik zal eerst eens kijken wat voor mij het best werkt. Dankjulliewel!
 
De temperatuur van de strijkbout is ook belangrijk. De randen vastzetten moet met een andere instelling dan het krimpen in het midden. Ik heb dat voor mijn boutje uitgeprobeerd, met een stukje folie op een plankje.
 
even een korte vraag over het bedekken van de vleugel op een rc vliegtuig. aan de onderkant van de vleugel steken de servo’s voor de ailerons uit. Hoe span ik hier het beste de folie overheen? Kan ik een stukje in de folie makkelijk uitsnijden? Dankjulliewel.
Ik denk dat iedereen hier een beetje overheenleest, en dat dat nu net de kern van de zaak is...

Wat ik doe, is de servo verwijderen, en de vleugel gewoon bespannen, maar nog niet de bespanning strak zetten.
Rondom de servo opening de folie goed vastkleven door te verwarmen met de strijkbout en met een washandje of een oude sok om je andere hand (zodat je niet je vingers brand) de hete folie goed aan te drukken.
Daarna snij je de folie in de opening kruislings in, en vouwt de flapjes naar binnen, en zet die ook zo goed mogelijk vast met het puntje van de strijkbout.

Nu kun je verder gaan met de folie strak te zetten, en de servo weer monteren,
 
Ik doe het ook ongeveer zoals Brutus, eerst de hele vleugel bespannen.
Als ik er aan denk dan doe ik om de opening waar de servo komt een laagje verdunde witte houtlijm.
Dan hecht de folie veel beter.
Dan de vleugel helemaal strak bespannen, ik zet de kanten altijd eerst vast met de strijkbout op lage temperatuur en ga dan met de föhn en een washandje verder.
De föhn gaat voor mijn hand met het washandje uit en daarmee druk ik dan de folie aan.
Als alles strak zit dan snij ik met de hete soldeerbout de folie weg bij het servogat.
Omdat het smelt gaat het niet scheuren, met een mesje wil het wel eens inscheuren.
En dan eventueel nog een keer de randjes met een hete strijkbout aandrukken zodat de houtlijm lekker gaat hechten aan het hout en de folie.
Zo bespan ik al jaren, deed het in de winkel aan de lopende band, ook voor klanten.
Hooguit een half uurtje voor een vleugel en een 1,5 uur voor een complete simpele kist en het ging nooit los, ook niet door brandstof.

GJ
 
Dag iedereen, nou heb ik nog een vraagje. Ik heb vandaag de propellor gebalanceerd, en nou merk ik dat rond 50-60% gas geven het hele toestel trilt. De accu verschoof er zelfs door. Het gekke is, zodra ik onder of boven die 50-60% gas kom, is er niks aan de hand en is hij perfect gebalanceerd. Hoe kan dit?
 
Het kan de spinner zijn.
Is mij ook al eens gebeurd dat de motor uit het vliegtuig geslingerd is omdat de spinner uit balans was.
Als alles nieuw is dan denk ik niet dat het de motoras is, als het gebruikt is kan het de meenemer of de motoras zijn.
Maar ik zou hem eerst proberen zonder spinner, kijken hoe het dan gaat.
Als ie dan nog trilt is het de meenemer of motoras.

GJ
 
Het kan de spinner zijn.
Is mij ook al eens gebeurd dat de motor uit het vliegtuig geslingerd is omdat de spinner uit balans was.
Als alles nieuw is dan denk ik niet dat het de motoras is, als het gebruikt is kan het de meenemer of de motoras zijn.
Maar ik zou hem eerst proberen zonder spinner, kijken hoe het dan gaat.
Als ie dan nog trilt is het de meenemer of motoras.

GJ
Ik heb dat ook een keer gehad Gert Jan :D.
 
Het kan de spinner zijn.
Is mij ook al eens gebeurd dat de motor uit het vliegtuig geslingerd is omdat de spinner uit balans was.
Als alles nieuw is dan denk ik niet dat het de motoras is, als het gebruikt is kan het de meenemer of de motoras zijn.
Maar ik zou hem eerst proberen zonder spinner, kijken hoe het dan gaat.
Als ie dan nog trilt is het de meenemer of motoras.

GJ


Ik heb de spinner eraf gehaald. Nogsteeds trillen. Het moet de meenemer wel zijn. Hoe kan ik die balanceren? Trouwens, ik heb een hele goedkope hobbyking 11 inch als test prop en de 10x4 Master Airscrew prop die ik wil gaan gebruiken heeft dezelfde trillingen. Het is dus zonder twijfel de meenemer.
 
Een meenemer kan je niet uitbalanceren.
Er is een kans dat ie scheef geboord is of dat ie krom is.
Ook kan je motoras krom zijn.
Gebeurt er iets als je de motor met alleen de meenemer laat draaien?
Als de prop uitgebalanceerd is dan kan ie in theorie niet trillen.
Een Master Airscrew is trouwens niet veel beter dan een Hobbyking prop.
Een goede prop is een APC-E, die zijn licht en erg efficient.
Maar je moet eerst eens kijken waar die trilling vandaan komt.
Welke motor is het en is ie nieuw gekocht?

GJ
 
Als het propgat is geruimd kan die ook uit het midden zijn geraakt. Dat heb ik een keer gehad.
 
Thomas,

Als ik zo vrij mag zijn een paar vraagjes.

- Heb je al weleens met rc vliegtuigen gevlogen?
-Lukt het je om een paar plaatjes bij je problemen te posten? Dit maakt een hoop duidelijk, er zijn hier genoeg mensen die je willen helpen!

Het is een erg leuke hobby, maar als je net zo begint als ik (gewoon lekker zelf proberen [emoji43]) dan heb je zeer waarschijnlijk een moeizame start.

Maar misschien (waarschijnlijk) maak ik mij zorgen om niks[emoji106][emoji123]

Groeten,
Arnold
 
Back
Top