Hobao Hyper 7 start weer goed, Vraag ontvanger accu (6v)

Hallo allemaal

Kon geen plek vinden voor echt alleen het voorstellen, dus doe ik het hier maar even, heb toch gelijk een aantal vraagjes.

Ik ben Niek, 23 jaar en woon in Odoorn (Drenthe) heb sinds kort een Hobao Hyper 7 Black Edition gekocht, met een Hyper .21 race erop. Tot nu toe bevalt hij erg goed, alleen het weer werkt niet echt mee. Dus echt gereden nog niet.

Ik ben verder helemaal nieuw in de RC wereld, heb ooit een electro auto gehad maar dat is lang geleden. Ik ben helemaal nieuw in de Nitro wereld. Dus heb alle "belangrijk" topics allemaal door gelezen. Heb daar ook al veel aan gehad.

Nu heb ik al een aardig lijstje met vragen en aanpassingen waar ik jullie mening/tips/kennis bij nodig heb.:

Starten:
Heb het stuk over starten gelezen en aantal filmpjes van youtube over het primen en starten van een nitro motor. Nu zie je vaak dat hij toch (met trek starten als je het goed doet na gemiddeld 2 tot 4 keer wel aan slaat.
Nu heb ik zelf geen trekstarten maar een rotorstart, en dan aan de zijkant (ga er van uit dat het dan het zelfde heet). Kan alleen geen filmpjes vinden dat er gestart word ermee, en hoe snel dat gaat?

Wat is het beste toerental om hem aan te krijgen met een rotorstart systeem. Heb nu alleen een electrische boormachine (kan alleen bij huis starten nu haha) met variabel toerental die ong nu max de helft draait (1500 rmp denk ik).

De stuurservo:
Standaard niet een hele sterke stuurservo, die wilde ik gaan vervangen door een iets sterkere. Heb gewoon 4.5 volt, er zit nu een Hobao H-101 in (Futaba S3003) wat is een goede vervanger daarvoor (budget 20-35 euro)

Failsafe:
Ik heb nu een failsafe tussen ontvangen en gas servo, werkt prima. Remt als de zender uitvalt of low batery of uit bereik is. Maar de stuurservo blijf gewoon in de laatst bekende stand staan. Is het aan te raden om daar ook een failsafe tussen te maken? Of juist niet?

Hobao parts:
Kun je onderdelen voor dit merk ook in NL makkelijk krijgen (webshops?) of ben je eerder gebonden aan USA/UK, iemand wat tips welke shops dan?

Ik zal binnenkort wat fotos en misschien filmpjes maken van mijn hyper 7. Kan ik daar beter een ander topic over maken? Ook om aanpassingen en voortgangen in bij te houden? Of hier bij in planten?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal

Starten:
Heb het stuk over starten gelezen en aantal filmpjes van youtube over het primen en starten van een nitro motor. Nu zie je vaak dat hij toch (met trek starten als je het goed doet na gemiddeld 2 tot 4 keer wel aan slaat.
Nu heb ik zelf geen trekstarten maar een rotorstart, en dan aan de zijkant (ga er van uit dat het dan het zelfde heet). Kan alleen geen filmpjes vinden dat er gestart word ermee, en hoe snel dat gaat?

als je motor goed afgesteld is zal dat heel snel moeten gaan. maar heeft de motor nog niet gelopen, draai dan je gloeiplug een kleine kwartslag los, anders is dat heel belastend voor je rotostarter
nog even over de rotostarter, wees voorzichtig bij het starten want je krijgt van een rotostarter niet zo'n goeie feedback als van een gewone trekstarter, dwz je zal het moelijker voelen als je motor verzopen is...

Wat is het beste toerental om hem aan te krijgen met een rotorstart systeem. Heb nu alleen een electrische boormachine (kan alleen bij huis starten nu haha) met variabel toerental die ong nu max de helft draait (1500 rmp denk ik).

gewoon proberen!!

De stuurservo:
Standaard niet een hele sterke stuurservo, die wilde ik gaan vervangen door een iets sterkere. Heb gewoon 4.5 volt, er zit nu een Hobao H-101 in (Futaba S3003) wat is een goede vervanger daarvoor (budget 20-35 euro)

je zou met dat budget beter een 6V accupack kopen, een goeie sterke/snelle servo kost (digitaal) al gouw tussen de 60 en 100€ (afhankelijk van wat je wilt)

Failsafe:
Ik heb nu een failsafe tussen ontvangen en gas servo, werkt prima. Remt als de zender uitvalt of low batery of uit bereik is. Maar de stuurservo blijf gewoon in de laatst bekende stand staan. Is het aan te raden om daar ook een failsafe tussen te maken? Of juist niet?

ik heb nog nooit gehoord van een failsafe tussen de stuurservo. enkel je gasservo moet "gefailsaved" worden

Hobao parts:
Kun je onderdelen voor dit merk ook in NL makkelijk krijgen (webshops?) of ben je eerder gebonden aan USA/UK, iemand wat tips welke shops dan?

effe googelen, er is vast een shop in de EU of NL te vinden. (binnen de EU geen douanekosten)

Ik zal binnenkort wat fotos en misschien filmpjes maken van mijn hyper 7. Kan ik daar beter een ander topic over maken? Ook om aanpassingen en voortgangen in bij te houden? Of hier bij in planten?

zoals je wilt!!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

hopelijk heb ik je geholpen en WELKOM op het forum!!

Ja ben nog steeds aan het lezen en lezen en leer/vind steeds meer tips. Misschien slim om hem om te bouwen naar een trekstarter? Volgens mij moet dat kunnen. Er zijn losse trekstarters te krijgen voor de .21 hyper motor misschien is dat een optie? Gloeiplug een klein beetje los draaien zal ik eens proberen.

Hij is laatste keer helemaal afgesteld met een buiten temp rond de 12-15 graden. Ik laat hem eerst even zo, en wacht ook even tot wat beter weer. Ligt toch rond de 15/20 cm sneeuw hier, lijkt me niet bevordelijk voor het spul.

Over de servo nog even, een upgrade naar 6v accu is zonder vervanging van andere onderdelen te doen? Dan zouden de servos van 3,2 naar 4,1 kg gaan, dat is al een verbetering. Ik zat net de denken wat het nut is van de gas servo te vervagen, maar bedenk net ook dat daar ook de rem aan zit. Betekend een sterkere servo voor gas/rem ook meer remkracht? Of is dat een verkeerde beredenering?

Verder bedankt voor alle tips. Over het starten ga ik nog een goed lezen en uitleg zoeken..

Over de servo nog even, een upgrade naar 6v accu is zonder vervanging van andere onderdelen te doen? Dan zouden de servos van 3,2 naar 4,1 kg gaan, dat is al een verbetering. Ik zat net de denken wat het nut is van de gas servo te vervagen, maar bedenk net ook dat daar ook de rem aan zit. Betekend een sterkere servo voor gas/rem ook meer remkracht? Of is dat een verkeerde beredenering?
..

een krachtigere servo op de gas/rem zal idd meer remkracht betekenen.
maar ik zou je aanraden om eerst alles eens stock te testen.

ga pas vervangen als iets kapot is of niet voldoet aan je wensen!

succes, en hopen dat het snel warmer wordt hé

Eerste verplichte dingen voor mezelf is leren afstellen en echt goed starten. In het weekend kan ik dat mooi doen bij mijn ouders in de schuur die gelukkig geisoleerd is en dus cv heeft, daar is het rond de 15-18 graden. Gaat wat stinken op een gegeven moment maar ach.

Heb op papier staan hoe het afstellen gaat. Heb op youtube ook een aantal erg handige filmpjes gezien over afstellen..
HSN:
YouTube - Kanaal van Squirrelod
LSN
HhowthBKYNU[/media] - RC Engine LSN Tuning (Live demo on tune, rich, lean) -- Vid 8 How to Tune Series

En Prime RC engine
YouTube - Kanaal van Squirrelod

Luchtfilter schoonmaken, hoe kun je dat het beste doen? Heb er wel olie voor om hem erna weer in te vetten..

Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste verplichte dingen voor mezelf is leren afstellen en echt goed starten. In het weekend kan ik dat mooi doen bij mijn ouders in de schuur die gelukkig geisoleerd is en dus cv heeft, daar is het rond de 15-18 graden. Gaat wat stinken op een gegeven moment maar ach.

Ik zou dat niet doen, tenzij je een hele goede afzuiging hebt. Uitlaat gassen zijn niet goed voor je!!!!!!!

M.v.g. Mark

Meer toeren start altijd makkelijker. Er zijn genoeg verhalen bekend dat men met een accu boormachine niet of net aan de motor weet te starten, in een rotostart zit namelijk ook weer een vertraging.
Je zult het gewoon moeten proberen.....

Heb bij een online winkel gezien (weet even niet meer welke) dat daar een rotorstart was met max 3500 rmp. Ik kreeg hem laatst met de accuboor machine niet aan, vandaar de gewone boor machine.

Neem een accuboor met minimaal 1200 toeren, zo ééntje met 2 snelheids instellingen en een slipkoppeling. Zet de slipkoppeling redelijk los en de accuboor op stand 2; daarmee start je elke roto-start gebaseerde motor!

Oke dat is duidelijk. Ik ga straks met beter weer eens eens flink oefenen met afstellen e.d. Als ik zeker weet dat hij goed is afgesteld denk ik dat hij ook beter/sneller aanslaat.

Ben bezig met een standje te maken waar hij op kan staan, dat lijkt me sowieso handig. De wielen lopen dan allemaal vrij, voor het starten en warm laten lopen van de motor.. 3d plaatje al klaar

Zal hem zo even uploaden en posten :cool:

Zo dan, daar zijn ze:

ScreenShot006.jpg

ScreenShot007.jpg

Ben er alleen nog niet over uit welk materiaal ik het wil maken. Kunstof 10/15mm of alu/rvs 5mm. Wil er dan een standaard onder maken nog.

Jah een startbox heb ik ook naar zitten kijken. Zijn opzich ook niet zo duur. Vandaag weer even starten. Maar het duurt gewoon lang, lijkt me niet de bedoeling. Denk dat het hem ergens in de afstelling zit.

Welke stappen kan ik het beste aflopen. Heb de gloeipllug eruit gehad om te kijken of hij het nog goed doet, dat deed hij. Gloeide fel en op de gehele lengte van de spiraal, maar ook het omwisselen met een nieuwe helpt niet.

Ik moet gewoon lang starten, en dan pruttelt die langzaam, en wat sneller en ineens loopt hij. Misschien dat jullie er iets mee kunnen

Als hij eenmaal loopt is het goed, lijkt er op dat de high speed instelling iets rijk staat, maar hij is dat van invloed op het starten?

Ik denk dat ik het moet zoeken in de low speed en stationair, en trim van de zender. Stel ik wil dit oplossen hoe kan ik het het beste aanpakken? Stand van trim helemaal terug? Begininstellingen sproeiers?

alvast bedankt

Mijn motor slaat koud ook moeilijk aan. Ik zet hem voor het starten altijd even iets armer en zodra hij eventjes loopt zet ik hem weer rijker. Ik weet niet of het aan te bevelen is, maar het werkt voor mij.

Ik ben dus niet alleen hier in drenthe, Ik zag ook al dat Henry ook uit emmen kwam. Allebei hobao in het bezit of gehad, dus kan altijd ook vast wel wat vragen aan jullie stellen.

Auto staat nu gewoon binnen, dus opzich is hij als rond kamer temp 20 graden. Start hem bij de voordeur, of zou het zo snel afkoelen?

Mijn motor slaat koud ook moeilijk aan. Ik zet hem voor het starten altijd even iets armer en zodra hij eventjes loopt zet ik hem weer rijker. Ik weet niet of het aan te bevelen is, maar het werkt voor mij.

Dit heeft niet echt veel zin. Je hebt kans dat de motor te vaak te arm gaat lopen en dat is zeker niet goed.

M.v.g. Mark

Ik heb in ieder geval de standaard instelling van de carb gevonden. Ik denk dat ik van het weekend wel tijd heb om wat te doen, mits het wel min 5 boven 0 is.

Wilde ook even de standen waar alles nu op staat even noteren, kan ik altijd terug naar dat. Maar op fabrieks stand moet hij toch wel vrij vlot kunnen starten? Is de High speed needle ook van invloed op het starten/stationair?

Back