Hms Victory

@Fred,

Mijn tafel is ook niet altijd zo netjes hoor, hij moest nu helemaal leeg om het plaklaminaat erop te kunnen plakken,
eigenlijk bouw ik nu op de vloer. :D

De Friesland moet nog komen, ik ga hem komende week bestellen, hoop ik, als de vrouw het goed vind. :???:

De Victory is zeker nog een hele klus maar omdat ik met mijn hand zit te klooien kan ik niet te lang met de tuigage bezig zijn dus als ik nu een 2e boot ga beginnen kan ik een beetje afwisselen.

De rare gele kleur komt door de camera, het is een oude Fuji S5000 en die krijg ik niet goed wat de kleur aangaat.
Het is echt okergeel die ik gebruik en dat heb ik nog iets donkerder gemaakt om het zoveel mogelijk op de echte boot te laten lijken.

@Germt,
Mooi, :evil:, jalours was ook precies de bedoeling, :), dat ben ik ook een beetje op jou boot.
Die benamingen, staande want, schaarstokken, doorluchtige wulft, enz. daar ben ik nog niet zo in thuis.
Als ik straks met de Friesland ga beginnen kom ik wel aankloppen wat wat nu eigenlijk is.
Ik lees bij Andy en jou regelmatig termen dat ik denk "waar hebben ze het over".

Vraagje trouwens, welke boeken heb ik straks echt nodig om de Friesland überhaubt te kunnen bouwen.
Oh ja, uiteraard maak ik er een bouwverslag van, ik zal jullie hulp hard nodig hebben, zeker bij de romp.

gr. Ruud

Laatst bewerkt:
Ach Ruud, die juiste benamingen komen vanzelf, ik wist in het begin ook niet waar ze het over hadden;)
Toch zijn die benamingen wel handig, op een gegeven moment weet je precies wat er bedoeld wordt.
Boeken?
Ik heb veel aan "Historische scheepsmodellen" van Wolfram zu Mondfeld.
Ik heb gelukkig een Nederlandse druk, en heb gezien dat bij Bol de Duitse versie nieuw te koop is, € 19,95.
Verder natuurlijk "De Prins Willem" , en zo zijn er nog wel een paar.
Daar weet Andy weer alles van:)
Let op, de tweede hands boeken zijn vrij prijzig hoor, het loont de moeite even te zoeken...
Ik moet 11 juni weer geopereerd worden, dus dan kan ik even niet veel meer, en denk dat ik dan maar een begin maak met de dwarssectie van de Wasa.

Groet, Germt

Wolfram zu Mondfeld - Historic Shipmodels sluit heel goed aan bij een boot als de Friesland. Sterker nog, je hebt de indruk dat de boot door Mamoli ontworpen is adhv voorbeelden uit dit boek :)

Ik heb het boek in Nederland niet meer kunnen krijgen. Na een jaar in bestelling bij Selexyz, toen maar zelf gezocht. Met enige moeite vond ik bij Amazon een 2e hands exemplaar. Ik zou niet de Duitse versie kopen, want alle zeiltermen zijn anders nietwaar. Engels en Nederlands heb ik al mijn handen vol aan :mad: Let bij Amazon op de aanbieder van het boek, want niet alle uitgevers sturen naar het buitenland. Mijn levering ging perfect. Mails dat het besteld was, dat het verzonden ging worden etc. De verzendkosten zijn heel acceptabel. Prijzen van de 2e hands exemplaren lopen enorm uiteen, van 50 euro tot 150 euro, maar er wordt bij verteld wat de staat van het boek is. Gezien mijn goede ervaringen bij Amazon heb ik al meerdere boeken besteld en steeds zonder problemen:)

Succes met de aanschaf!

Cpt. Fred

De Friesland is een vrije impressie van Luigi Volonté de ontwerpmeneer van Mamoli, waarbij hij het Hohenzollernmodell als basis heeft gebruikt:rolleyes:. Voor de Friesland zijn de boeken Ein Holländische Zweidecker van H. Winter, dat het Hohenzollernmodell beschrijft en Modelbouw van schepen 16e en 17e eeuw van Rolf Hoeckel ook wel interessant. Beide boeken alleen nog tweedehands te verkrijgen; bij de Slegte heb je een grote kans van slagen.
Zodra ik de Royal Albert (een 1st rate man of war) bijna af heb, ga ik ook aan de Friesland beginnen. Is trouwens een heel populair model en op diverse fora te vinden. Wordt het toch nog mooi op het internet met al die oude schepen:thumbsup:

Werkplaats

Ruud
Wat een nette uitgebreide werkplaats met een schilderij met zeezicht ter inspiratie. :thumbsup: Ik kom niet verder als een tafel voor een raam op de eerste etage ;).
Laat je niet imponeren door alle moeilijke termen die ik gebruik, dat lijkt wel of ik er veel van weet, maar ik ken eigenlijk alleen de namen van de dingen waar ik op dat moment mee bezig ben :turn-l:.
Maak je de weeflijnen van de hoofdtouwen (=de touwladders) nog donker? Je schijnt dat met ecoline heel mooi te kunnen doen.

Ik stuur je even een privé bericht over de boeken.

Andy

Dank jullie allemaal voor het boeken advies.
Ik ga zoeken en krijg van een paar forumleden ook een paar
boeken in pdf. :worship:

@ Andy,
Ik wil de weeflijnen (weer zo'n term:confused:) alleen in het midden wat donkerder maken, zodat het lijkt alsof er overheen gelopen is.

:offtopic:
Nog even over de Friesland:
Ik ben het hele net aan het afspitten naar foto's van andere bouwers en begin al een aardige collectie te krijgen.
Als ik er een bouwer, die de Friesland ook gaat bouwen, Houtenschepen??, een plezier mee kan doen dan hoor ik dat graag.

gr. Ruud

Hoi Andy,

Schij uit, ik snap er de :confused::confused::confused: van.
Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet zoveel gestudeerd, ik ben voornamelijk met m'n kamer bezig en marktplaats.

Ik heb vandaag een houtklem gemaakt die ik kan gebruiken om planken af te schuinen en die aan de tafel geschroefd.
Goten (lees bakjes) opgehangen voor de hout opslag en voor het weken.
Boorstandaard vast aan de tafel geschroefd.
Dan nog stoffen en zuigen en dan ga ik weer met de Victory verder tot de Friesland komt.

gr. Ruud

brewen

Hallo Allemaal.

Nu ik al een paar dagen, de romp aan het bekleden ben , met de tweede houtlaag, zat ik er een stukje over te lezen.
En wat mij opvalt is, dat ze het steeds over het brewen van de dekken hebben, maar de scheeps wand hoe werd die dan water dicht gemaakt.
Gebruikte ze er een andere manier voor, of breewde ze die ook, maar dan kan je er geen teer in gieten.
Wie weet dat ??

Hallo Bocdan,

De huidplanken werden inderdaad ook met breeuwnaden afgedicht.
Hiervoor werd henneptouw in de teer gedrenkt en daarna tussen de planken geslagen.
De dekplanken werden plank henneptouw er tegen aan en dan weer een plank vast getimmerd.

gr. Ruud

Hallo Ad,

Een davidschaafje :confused: nee die ken ik niet, verklaar je nader?

Wat ik nu gemaakt heb is 2 eikenhouten latten en daar heb ik drie slotbouten doorheen geboord.
De achter lat heb ik tegen mijn werktafel vast geschroeft met de draadeinden naar me toe.
Daarop zitten drie vleugelmoeren en nu kan ik een huidplank daartussen klemmen en afschaven tot de gewenste breedte.
De latten zijn 40 cm lang en kunnen ook scheef inklemmen, dus een planken van dikker naar dunner om het zo maar te zeggen.
Ik zal er een foto van maken ter verduidelijking.

gr. Ruud

Een davidschaafje :confused: nee die ken ik niet, verklaar je nader?

Dat zijn kleine schaafjes met een soort scheermesjes als beitel, Ruud:

full

Ik heb die indertijd gebruikt voor het afschuinen van plankjes voor de bekleding van de dekhuizen:

1237400797_resized.jpg

Let niet op dat verband, ik was in het begin wat onhandig........

Ik heb deze indertijd gekocht bij een "betere" metaalwaren/gereedschappenwinkel. Ik geloof niet dat bouwmarkten die hebben (kan me vergissen). Ik moest eraan denken omdat ik net een paar dagen geleden wat latten moest afschaven, dus had ik hem net weer bovenop de stapel met kleine gereedschappen liggen (wee o wee als ik iets van onderaan die stapel moet hebben!!!).

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Back