Hms Victory

Hoi hobbyisten,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag mijn manier van bouwen laten zien, ik ben bezig met de Hms Victory, (Constructo versie) 1:94.
Op zich is dit model minder gedetaílleerd dan bv. Mamoli of Caldercraft maar het is toch een heel mooi model.
Ik probeer het schip zoveel mogelijk te laten lijken op het schip zoals het in Porthsmouth ligt, dus best wel veel aanpassen.

Ik ben nu 2 winters bezig met de bouw en deze vordert gestaag.
Door mijn handicap moet ik veel pauzes nemen, ik kan niet te lang achter elkaar doorgaan vanwege de fijne motoriek.

Hier de eerste foto's, ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Opbouwende kritiek is altijd welkom :teacher:

full

De kale romp na veel schuurwerk.
full

Het koperwerk zat niet bij de bouwkit.
Ik heb bij een glas in lood zetter zelfklevend koperband gekocht en dat in stukjes van 1 cm geknipt en opgeplakt.
Daarna met een pergamano prikpen allemaal kleine gaatjes geprikt wat op spijkers lijkt.
full

De spiegel, de letters zijn te groot en niet mooi symmetrisch, dat wordt nog veranderd.
full

De rom met de voorbouw.
full

De boegspriet gedeeltelijk klaar
full

De boegspriet gespannen en de ra's met zeil geplaatst

gr. Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
:thumbsup: Dit ziet er erg mooi uit. Mijn complimenten. Mooie gladde romp en ook de afwerking ziet er prima uit.

Zelf heb ik na de Bismarck nog niets anders.
Schepen zoals de Victorie vind ik niet zo leuk om te bouwen, maar daarom heb ik er wel waardering voor.

Groeten,
Matador

Welkom

Hoi Ruud

Welkom op dit forum ;)

Er is veel kennis op dit forum aanwezig (en ook enkele oud Victory bouwers) :teacher: heb je vragen stel ze rustig

Andy

Matador:
Bedankt voor het compliment, tot zover ben ik er zelf ook wel blij mee maar het moeilijkste werk gaat nu pas beginnen.

Andy:
Ik wist niet dat je ook op dit forum zat ;).

Hier weer de volgende foto's:
full

De klokkenstoel (eigenbouw) is ook klaar
full

Versterkingen, hekwerken en rusten voor de touwladders aangebracht
full

Kanonnen geplaatst
full

De carronade's staan er ook op.
Ook hier zat geen touwwerk op de tekening en boek aangegeven dus zelf bedenken en kijken hoe het op het echte schip zat.
full

De jufferblokken zijn nu aan 1 kant aangebracht en ik heb ze met ketting ipv.messingdraad vastgemaakt.
Ook bezig om de gaten voor de kanonnen op de onderdekken te boren met mijn zelfgemaakte dremelstandaard :idea::D

gr. Ruud

Hey Ruud,

Tja je komt me ook overal tegen;)
Mooi stukje huisvlijt die kolomboor van je, goedkoop en uitgebreid verstelbaar!

... het moeilijkste werk gaat nu pas beginnen

Persoonlijk vind ik de romp netjes beplanken ook niet zo eenvoudig:rolleyes:

Ik kan het niet goed zien (mogelijk vertekend te de foto) maar het lijkt net of de knechten (of de staanders van de nagelbanken) niet recht staan. Volgens mij horen ze niet loodrecht op het (bolle) dek te staan maar echt loodrecht omhoog.

Groetjes
Andy

Knechten?

Hoi Ruud,

Ik bedoelde de dingen die links en rechts van de scheepsklok op de foto staan.

Knechten zijn staande balken waar schijven in zitten die zowel los op het dek als tegen de verschansing kunnen staan:
full

Bouw ze

Andy

:schrik: Ik schrok al, SCHEEF, alweer slopen.
Nee hoor, die staan recht, de foto is niet mooi rechtgezet, kan ik wel even doen in photoshop.
Ik heb er een paar gemaakt die nog op ht dek gebouwd moeten worden en volgens mijn boek heten dat betings.

gr. Ruud

scheef?

:schrik: Ik schrok al, SCHEEF, alweer slopen.
Nee hoor, die staan recht, de foto is niet mooi rechtgezet, kan ik wel even doen in photoshop.

Hoi Ruud
Dat gebeurd op mijn foto's nou ook altijd :help: de sponningen van alle kanonspoorten staan altijd scheef op mijn foto's

Andy

Ga je ook naar de modelbouwbeurs in Goes?

Hoi Ruud,

Je ophalen zit er voor mij ook niet echt in (het komt me op enkele uren omrijden)

Hopelijk volgende keer beter

Andy:sad:

Hoi Ruud,

Ik vond op een ander forum foto's van de Victory waarschijnlijk zijn ze niet allemaal bruikbaar maar mogelijk heb je er toch iets aan.

Hier de links naar de gesorteerde mappen voor de HMS Victory
1.Ruim+ benedendek
http://picasaweb.google.nl/Rooij210908/ ... directlink

2. onderste geschutsdek

3. middelste geschutsdek

4. bovenste geschutsdek

5. boven dek

6. algemeen masten + romp

Groetjes

Andy

Hoi Andy,

Dank je wel voor de foto's. :worship::worship:
Er zitten er een paar bij die alles een stuk duidelijker maken.
Ik heb nu 55 foto's van de Victory in Portsmouth in een map zitten.
Daarnaast nog een heleboel van andere modelbouwers en musea sites gestolen. :oops:

gr. Ruud

Hoi Andy en andere modelbouwers,

Ik wilde wat vragen over de bouwmethode's van historische schepen.
Ik zie bij andere op het forum en ook bij jou model van de prins Willem dat jullie alles zo mooi recht en haaks maken.
Ik heb, toen ik 2 jaar geleden met de romp begon, niet echt geprobeerd om alles zo recht en haaks mogelijk te maken.
Enerzijds door mijn beperking ging dat niet zo goed en anderzijds omdat ik het schip de look wilde geven als dat hij was in oorlogstijd rond het jaar 1800 en niet als pronkstuk zoals hij nu in portsmouth ligt.
Natuurlijk was alles op het schip heel mooi recht en haaks toen zij van de helling liep maar na een paar gevechts situatie's en de nodige averij hebben ze haar toch weer steeds moeten herstellen.
Ik kan me totaal niet voorstellen dat dat heel erg netjes gebeurde want het schip moest zo snel mogelijk weer ingezet worden, ergo, het hout wat kapot geschoten was werd zo snel mogelijk vervangen en niet zo zeer meer gekeken of het wel zo mooi er recht was, een paar planken er tegenaan en klaar om het zo maar te zeggen.

Ik volg op tv een serie over de Enterprise, in het midden van de 2e wereldoorlog het enige vliegdekschip in de grote oceaan en hoe deze hersteld werd na een bom en torpedo aanval van de japanners.
Er was een lift door een bom kapot en daardoor konden de vliegtuigen wel opstijgen maar niet landen, toch ging het schip weer terug naar front en moest dichtbij de kust blijven om haar vliegtuigen een landingsplaats te geven.

Ik denk dat het hetzelfde ging in de tijd van de Victory of eerder nog de prins Willem wat toch ook een linieschip was ten tijde van Michiel de Ruyter.
Deze schepen zullen ongetwijfeld ook provisorisch hersteld zijn na een gevechts situatie.

Hoi Ruud,

Wat een vragen ;).
Beginnend met de vraag "hoe bouwde men vroeger?", kan ik het beste verwijzen naar:
Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - een schip in gedachten gebouwt 134 voet 1:78
daar maakt "Amazone" een aantal diorama's waarop de bouw van een 17de eeuws schip wordt uitgebeeld. Dat geeft een aardig beeld van de gebruikte technieken en geeft daarmee een antwoord op de vraag "was vroeger alles exact recht?"

De Prins Willem was een VOC schip, gebouwd in Middelburg in 1649. Het heeft dienst gedaan als schip voor de VOC voor de handel op Batavia en als oorlogsschip voor de "Staten Generaal" in de zeeoorlog tegen Engeland
Om het aan te passen zijn er onder andere gaten in de romp gehakt om extra kanons te kunnen plaatsen. Hoeveel kanons zijn bijgeplaatst is mij niet bekend.
Het is zelfs het vlaggenschip voor Admiraal Witte de Witt geweest en het heeft als zodanig deelgenomen aan de zeeslag bij Duins in 1652 waarbij het zwaar beschadigd raakte. Hierna is het hersteld en is weer door de VOC gebruikt voor handelsreizen naar Batavia en is op terugreis in 1661 in een storm gezonken. Er zijn schrijvers die het zinken wijten aan slecht uitgevoerde reparaties maar er zijn in die storm meerdere schepen uit dat konvooi gezonken dus of dat terecht is is niet duidelijk

De zeeoorlogen waren geen in die tijd geen "haast klussen", men ging pas oorlog voeren als de vloot opgetuigd gebouwd of omgebouwd, bemand en getraind was, er stond geen vloot klaar om uit te varen zoals tegenwoordig.

Waarom ik mijn model zo haaks en recht mogelijk bouw was ook een vraag van je. Eigenlijk is het antwoord simpel: om problemen later in de bouw te voorkomen. Als voorbeeld: ik heb mijn kanonspoorten uitgemeten vanuit de spanten dus als de spanten recht staan zitten de kanonspoorten op de juiste onderlinge afstand.

Ik hoop je vragen hiermee beantwoord te hebben.

Andy

Hoi hobbyfanaten,

Allereest even reageren op de laatste berichten.

Andy,
De zeeoorlogen waren geen in die tijd geen "haast klussen", men ging pas oorlog voeren als de vloot opgetuigd gebouwd of omgebouwd, bemand en getraind was, er stond geen vloot klaar om uit te varen zoals tegenwoordig.
Dat begrijp ik maar als er eenmaal een oorlog was dan moesten mijns inziens de schepen die averij hadden opgelopen zo snel mogelijk weer de zee op.

Waarom ik mijn model zo haaks en recht mogelijk bouw was ook een vraag van je. Eigenlijk is het antwoord simpel: om problemen later in de bouw te voorkomen. Als voorbeeld: ik heb mijn kanonspoorten uitgemeten vanuit de spanten dus als de spanten recht staan zitten de kanonspoorten op de juiste onderlinge afstand.
Dat snap ik ook en ik heb het ongeveer hetzelfde gedaan maar mijn geschutspoorten zijn niet allemaal even mooi recht en haaks.

gr. Ruud

Zo, en nu verder met de Victory.
Ik ben weer een tijdje aan het bouwen geweest en ben nu zover als de onderstaande foto's.

full

Een overzicht van de dekken.
full

Het commandodek met de kruisklampen de nagelbank en ringen en het daklicht.
full

Het middendek met de nagelbanken en ringen en knechten
full

Ket kasteel met de nagelbanken, ringen, roosters en knechten
full

De dekbalken voor de sloepen en het hekwerk en trappen
full

De kanonnen en luiken

Wordt vervolgd.......

gr. Ruud

Back