Hms Victory

Leuk setje haakjes, men noemt het een riging set, dat klopt.
Zo aan de haakjes te zien lijkt het handig om touwen ergens omheen te leggen en door te trekken.
Ik heb het zelf niet, ik gebruik vooral pincetten met een kromme bek.
Daarmee kan ik ondertussen zelfs knopen leggen;)

@ Germt,

De haakje lijken me duidelijk maar het sleufje bij 4 en het Sje bij 5 niet, geen idee waar die voor zijn.
Knopen maken met of zonder pincetten, geen probleem als mijn hand het goed doet anders is het studderen.
Na 8 jaar teamleider van een scoutsgroep en 2 jaar begeleider van een rowan/sherpa groep heb ik wel geleerd hoe je knopen en sjoringen moet maken.

@Ad,
Ik heb je brief binnen en wat mij het eerste opvalt is dat het zwart net zo pluist als het draad wat ik gebruik.
Je idd gelijk wat betreft de dikte van de natural draad, daarnaast lijkt zwart 0,25 ernstig op natural 0,10 en zwart 0,5 is denk ik net zo dik als natural o,25.
Het is toch een kwalijke zaak dat er ook fouten worden gemaakt bij zo'n duur model als caldercraft, dat zou je niet verwachten.
In ieder geval heb ik nu de kleur en de dikte draad die ik nodig heb, ik kan nu een equivalent gaan zoeken.
Nogmaals heel erg bedankt voor de hulp en als ik iets voor je kan doen laat het alsjeblieft weten.

Nog even over het pluizen;
Ik heb nu ook bijenwas geprobeerd en dat werkt ook redelijk maar niet zo goed als glitsa parketlak.
Ik heb eens gekeken of het idd zo is dat de vezels aangetast worden maar kan daar niets over vinden.
Het enige dat ik kan vinden is de link van Pilatus op het brouwersforum.

Beagle Scheepsmodelbouw

Daar staat juist op dat je de tuigage moet kleuren en behandelen met bijts.

Het is een goed idee om de nieuwe koorden met verdunde waterverf of acrylverf te beitsen voor het van de koordmachine te verwijderen. Nog een verbetering kan zijn dat men de nieuwe koord door een “Stockholm-teer” doordrenkte doek doortrekt. Ieder soort touw maak ik zelf in mijn workshop.

Aangezien glitsa parketlak ook op waterbasis is denk ik dat het geen kwaad kan om het touw daar mee te behandelen.

gr. Ruud

Ik heb nu ook bijenwas geprobeerd en dat werkt ook redelijk maar niet zo goed als glitsa parketlak.

Dat van Glitsa was ik ook eens tegengekomen op een site die het maken van zeilen beschrijf, die gebruikten dat ook voor de lijken. Op zich geloof ik daar meer in. Het lijkt me ook dat dingen die niet echt opdrogen nog erger vuil aantrekken.
Jammer trouwens dat ik geen Mantua draad meer heb. Voor zover ik me herinner was dat best wel goed.

Groet,

Ad

@ Ad,

Dank voor het opzoekwerk, bijenwas als blok is dus ook een optie.
Het nadeel blijft alleen wel, net zoals je zelf al opmerkte, dat de was zacht blijft en niet opdroogd, ergo vuil en stof gaat er makkelijker op hechten.

@ Germt,
Ook dank voor de link, de stockholm teer is alleen wel te gebruiken voor de zwarte draden maar niet voor de natural (beige) kleur.

Ergo, ik heb nu al een dag of wat een proef stuk garen met glitsa liggen en het blijft net zo sterk als het onbehandelde garen.
Het voordeel vind ik dat het best wel glad aanvoeld en daardoor minder vuil aantrekt en mocht het wel zo zijn het er makkelijker af te halen is.
Deze stelling heb ik gebrobeerd door een stuk garen onder een kast op het parket door te halen (het daar best wel stoffig).
Aan het onbehandelde garen zat een berg stof en was er ook slecht af te krijgen en aan het garen met de glitsa zat Niets.:banana:
Drie keer raden wat ik met het garen ga doen na het kleuren :rolleyes:

gr. Ruud

dat de was zacht blijft en niet opdroogd, ergo vuil en stof gaat er makkelijker op hechten.

Ja, daarom verbaasde het me dat dit met name bij de beschrijving van MicroMark stond. Het vervelende is dat het alleen nog maar bij speciaalzaken te krijgen is, en niet meer gewoon bij een drogisterij. Vroeger wel vertelde mijn vrouw, want die heeft vroeger ruim twintig jaar in een drogisterij gewerkt. Dat was nog in de tijd dat die alles nog los verkochten, is tegenwoordif iets anders.......

Zoveel info, goed dat je proefstukjes maakt:cool:
Ik weet het ook niet meer,
Ik wacht op jouw bevindingen.
Mijn WvH komt overigens wel in een kast te staan met een stofkap;)

@ ad,
Het 2e nadeel van bijenwas is dat als je er ook maar een beetje teveel van op het touw laat zitten en er zonlicht of uberhaubt warmte op komt dat dan de was gaat lekken.
Druppels aan het touwwerk op een werkend schip is niet zo gek maar op een statisch model in een vitrine. :confused: :shock:

@ Germt,

Zoveel info, goed dat je proefstukjes maakt:cool:
Ik weet het ook niet meer,
Ik wacht op jouw bevindingen.
Mijn WvH komt overigens wel in een kast te staan met een stofkap

De Victory gaat ook in een vitrine maar zolang ik aan het bouwen ben niet en dan staat het touwwerk wat er al op zit wel stof te happen.

Leuk hè, zoveel info, dat is het leuke van een forum, op een gegeven moment weet je niet meer wie of wat je moet volgen.
Ik probeer uit de info die ik krijg altijd de meest logische te halen.

gr. Ruud

Zoveel info is ook prachtig, vandaar dat ik heb besloten om het maar alleen bij dit forum te houden hoor, ik leer hier al meer dan genoeg.:cool:
Ja, ik neem jouw proefstukjes en bevindingen zeker serieus.

Groet, Germt

helemaal met je eens Germt. :) Je ziet/leest vaak de bouwverslagen van één persoon over één model op verschillende fora:hammer:. Resultaat is veel forumwerk en veel versnipperde informatie door de verschillende reacties :rolleyes:. Voor een bouwverslag houdt ik het ook op één forum en lees andere info op de diverse fora.
Peter

@ Germt en houtenschepen,

Ik ben het met jullie eens dat 1 forum wel genoeg is.
Ik zit ook wel op het brouwers forum maar daar houd ik het niet zo bij als bij dit forum.
Dit forum is wat vriendelijker en er is heel veel kennis vind ik.
Maar Germt :confused: jij zit toch ook op het brouwers forum, ga je daar nu stoppen :confused:

gr. Ruud

Nou, is een beetje off-topic, maar ben het volkomen met Peter en Jou eens. Er is voor mij in ieder geval voldoende te leren hier.
Ik vindt verschillende fora bijhouden een beetje verwarrend, je moet het allemaal uit elkaar houden.
Ik heb geen problemen of zo met brouwers, maar vindt de animo hier voor ons soort schepen iets beter.
En ik vindt het hier wel gezellig.
Wat ik met name prettig vindt is dat er een groepje is dat elkaar in de gaten houdt en elkaar adviseerd en helpt.
Punt voor mij is dat ik mij in ieder geval op dit forum concentreer.
Er is al weer iemand bij gekomen met een klassiek schip, de Gotheborg, en er is nog iemand onderweg, dus ons groepje, althans zo zie ik het, wordt steeds een beetje groter:cool::cool::cool:
Ik heb al ergens een reactie gezien dat we misschien naar een sub forum voor klassieke houtbouwschepen moeten streven;)

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Ruud

Ik las dat je problemen had met pluizend touw, ik had dit ook bij mijn vorige model en heb toen uitgebreid bij verschillende fabrikanten gezocht:
ik heb niet pluizend creme kleurig touw van Amati gekocht voor het lopend want.
Artisania Latina had vroeger donker bruin niet pluizend touw voor het staande want (leek wel een soort wax cord) maar dat is helaas niet meer leverbaar. Artisania levert nu alleen nog maar licht pluizend touw in de kleuren dokerbruin en zwart maar dan wel in heel veel diktes. Het touw van Artisania was vorig jaar erg slecht leverbaar.
Een laatste tip is nog bel Ton van modelbouwdekombuis.nl of een andere leverancier met een groot assortiment ook eens om advies.

En ik vindt het hier wel gezellig.
Wat ik met name prettig vindt is dat er een groepje is dat elkaar in de gaten houdt en elkaar adviseerd en helpt.
.....
;)

Komt goed uit Germt, ik ben net terug van vakantie en kan je dus weer in de gaten gaan houden;)
Andy

Laatst bewerkt:
Een grappig detail. Ik zag op eerdere foto's van Ruud dat hij voor de waterstagen en andere boegsprietstagen doodshoofdblokken had gebruikt. Dit terwijl ik op mijn Caldercraft versie daar jufferblokken heb zitten. Nu kreeg ik gisteren het boek "Architecture of Nelson's ships" van C. Nepean Longridge binnen, dat ik vorige week had besteld. En wat blijkt: het moeten inderdaad doodshoofdblokken (closed hearts) zijn!!! Die worden bij Caldercraft alleen (in veel grotere afmetingen) voor de grote mast stagen en fokkemaststagen gebruikt (in combinatie met "open hearts").

Ze vonden het bij Caldercraft denk ik verspilling om nog een bloktype aan het uitgebreide arsenaal toe te voegen, en hebben dezelfde jufferblokken gebruikt als voor het bezaanswant en sommige pardoenen. Wel een beetje kleintjes voor een duur model van ruim over de 1000 €!!!!!!!

Groet,

Ad

EDIT
@Ruud, welke afmetingen hebben die doodshoofdblokken bij jou? Ik heb eens gekeken, maar alle merken leveren die alleen 7 en 10 mm, en 7 mm zou wat aan de grote kant zijn.

Laatst bewerkt:
@ Ad,

Ik heb de blokken opgemeten en die zijn 6 x 4 mm.
Als je naar de foto's van de Victory in portsmouth kijkt zie je de doodshoofd blokken ook goed zitten.
Ze doen nog wel iets goed bij Constructo. :)

Het is inderdaad jammer dat Caldercraft zegt dat ze een natuurgetrouw model maken maar dat toch niet helemaal waar is.

@ Andy,
Het probleem is opgelost, ik doe er na het kleuren een klein beetje glitsa parketlak op, weg pluisjes en de touwen worden gelijk wat stijfer en dat maakt makkelijk schoon.

Ik zag dat je aan het sparen was voor de WvH:shock:
Kan ik je niet overhalen om ook de Friesland te gaan bouwen:confused::worship:
Die wil ik erbij gaan nemen nu ik aan de tuigage ga beginnen.

Gr. Ruud

@ Andy,
Het probleem is opgelost, ik doe er na het kleuren een klein beetje glitsa parketlak op, weg pluisjes en de touwen worden gelijk wat stijfer en dat maakt makkelijk schoon.

Goed idee,zou ik ook eens een proefstukje mee kunnen maken. Ik zat nu eigenlijk verdunde houtlijm te overwegen maar moet daar ook nog een teststukje mee maken. Ik heb het vroeger wel met UHU plast (waterdunne plasticlijm) gedaan maar daar zit zoveel oplosmiddel in dat ik dat nooit meer zou doen.

Ik zag dat je aan het sparen was voor de WvH:shock:
Kan ik je niet overhalen om ook de Friesland te gaan bouwen:confused::worship:
Die wil ik erbij gaan nemen nu ik aan de tuigage ga beginnen.
Gr. Ruud

Je bent geniaal :worship: :worship: :worship:
Een romp bouwen terwijl je de tuigage van de andere doet: dan kan je licht precisie werk met zwaarder werk afwisselen en dat is heel handig bij dystrofie (bij mij werkt dat zo in ieder geval).

De keus voor mijn volgende model is nog niet definitief gemaakt maar de volgende punten zijn belangrijk:
- Hollands 17de eeuws schip
- liefst schaal 1:40 -1:60 (ik bouw nu 1:100 en daar wordt het niet eenvoudiger van)
- lengte 100 - 120 cm

Maar voorlopig blijft het dromen: mijn vrouw zegt: Eerst de Prins "Willem afmaken"

Andy

Ik zat trouwens even bij Sjaaks hobbyshop te kijken en de schaal van de Friesland is 1:75, dat komt toch aardig in de buurt.
Bij modelbouw de kombuis maar 499

Back