@ Germt,
De haakje lijken me duidelijk maar het sleufje bij 4 en het Sje bij 5 niet, geen idee waar die voor zijn.
Knopen maken met of zonder pincetten, geen probleem als mijn hand het goed doet anders is het studderen.
Na 8 jaar teamleider van een scoutsgroep en 2 jaar begeleider van een rowan/sherpa groep heb ik wel geleerd hoe je knopen en sjoringen moet maken.
@Ad,
Ik heb je brief binnen en wat mij het eerste opvalt is dat het zwart net zo pluist als het draad wat ik gebruik.
Je idd gelijk wat betreft de dikte van de natural draad, daarnaast lijkt zwart 0,25 ernstig op natural 0,10 en zwart 0,5 is denk ik net zo dik als natural o,25.
Het is toch een kwalijke zaak dat er ook fouten worden gemaakt bij zo'n duur model als caldercraft, dat zou je niet verwachten.
In ieder geval heb ik nu de kleur en de dikte draad die ik nodig heb, ik kan nu een equivalent gaan zoeken.
Nogmaals heel erg bedankt voor de hulp en als ik iets voor je kan doen laat het alsjeblieft weten.
Nog even over het pluizen;
Ik heb nu ook bijenwas geprobeerd en dat werkt ook redelijk maar niet zo goed als glitsa parketlak.
Ik heb eens gekeken of het idd zo is dat de vezels aangetast worden maar kan daar niets over vinden.
Het enige dat ik kan vinden is de link van Pilatus op het brouwersforum.
Beagle Scheepsmodelbouw
Daar staat juist op dat je de tuigage moet kleuren en behandelen met bijts.
Het is een goed idee om de nieuwe koorden met verdunde waterverf of acrylverf te beitsen voor het van de koordmachine te verwijderen. Nog een verbetering kan zijn dat men de nieuwe koord door een “Stockholm-teer” doordrenkte doek doortrekt. Ieder soort touw maak ik zelf in mijn workshop.
Aangezien glitsa parketlak ook op waterbasis is denk ik dat het geen kwaad kan om het touw daar mee te behandelen.
gr. Ruud