Hms Victory

@Andy, :bye:

Dank voor het compliment, ik heb er voor gekozen om de zeilen een stuk omhoog te halen vanwege het zicht op het touwwerk.
Als ze naar beneden hangen dan zie je zo weinig meer van de tuigage.

Komt er nog een touwtje aan de beneden hoeken van de zeilen?

De bovenblinde zit op de hoeken al vast, de blinde moet nog maar dat kan pas als het staande want van de fokkemast gemaakt is, 1 lijn komt daar te zitten.
Ik zal eerst de mast nog moeten maken voor ik daar aan kan beginnen ;)

Hoewel er vast mensen zijn die zeggen dat zeilen crème kleurig horen te zijn staat deze kleur wel erg mooi bij de andere kleuren van de Victory.

Ik heb nog een berg zeilen in het plastic zitten en die zijn nog mooi wit, de zeilen aan de boegspriet allang niet meer, gaat dus vanzelf goed komen.

@Germt, :bye:

Wat denk je van de zeilen aan de punt ook naar de ra te trekken, ik vindt het prachtig hoor nu maar is ook een beetje symetrisch, misschien zelf even proberen?

Ik leg hierboven al uit waarom de zeilen zo hangen, daarnaast heb ik het zo gedaan om alles een beetje uit te vullen, er zitten nu niet van de kale plekken tussen.
De zeilen aan de grote masten haal ik wel helemaal naar boven, ook weer vanwege het zicht op de tuigage.
De dwarszeilen tussen de grote masten zet ik er denk ik helemaal niet in, met deze zeilen zal het lastig worden om ze opgevouwen tegen de mast aan te laten hangen.

gr. Ruud

Ik vindt het perfect, en jouw motivatie voor deze constructie is duidelijk.
Moet zeggen dat ik zelf ook altijd zoek naar de juiste stand van de zeilen.:yes:

@Germt,

Ik zie dat jij de Victory al gebouwd hebt.
Heb je daar ook foto's van gemaakt en zou ik die mogen gebruiken.
Met name de foto's van het tuigage.

gr. Ruud

Vraagje,

Hebben jullie ook zo'n last van het pluizen van het garen.
full

Wat kan je daar aan doen:confused:

gr.Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Die had je best mogen hebben hoor Ruud, maar deze boot is 2 jaar geleden verkocht, samen met de Smit Nederland.
Ik had er geen plaats meer voor, i.v.m. kleiner wonen door mijn ziekte.
Ik heb daar dit schip weer van gekocht.
Sorry:(

Met name de foto's van het tuigage

Ruud, ik zou wel foto's kunnen maken van het tuigage van mijn Victory, maar erg duidelijk zijn die meestal niet.
Maar als voorbereiding op een eventuele restauratie (masten, ra's en tuigage) ben ik de oorspronkelijke Caldercraft tekeningen aan het restaureren, omdat ik de oorspronkelijke tekeningen tijdens de bouw behoorlijk verminkt had. Ik heb ze nu grotendeels ingescand en in m'n tekenprogramma opgekalefaterd en van wat commentaar voorzien. Het gaat om zo'n zevental heel grote tekeningen (ca. 130 x 80 cm, dus zelfs nog groter dan A0).

Als ik ze klaar heb kan ik ze wel op pdf zetten, zodanig dat je die kunt laden. Bezwaar is wel dat de bijbehorende manual uitsluitend in het Engels is. Van de tekeningen heb ik nu twee versies, de Engelse en met mijn Nederlandse vertaling voor zover ik daar uitkom.

Groet,

Ad

Hoi Ad,

Dat zou geweldig zijn als je dat wilt doen.
Het engels is geen probleem, voor ik ziek werd zijn wij zijn jaren echte schotland gangers geweest en hebben vele vrienden daar.

De tekeningen die ik van Constructo heb laten wat detailering betreft te wensen over en lang niet alle touw is ook aangegeven.
Ik heb een berg foto's van de Victory in portsmouth en zie daar tuigage die helemaal niet op mijn tekeningen staat.
Je hebt gelijk wat betreft foto's want ook op die foto's zie je de touwen wel zitten maar niet waar ze heen gaan of vandaan komen.

Ik probeer de tuigage zoveel mogelijk op het echte schip te laten lijken dus is alle input welkom.

gr. Ruud

Waarschijnlijk overbodige info voor je;
Let er op dat het staande want zwart is (dus de "vaste touwen") en alle andere touwen niet.
Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Bij mijn WvH hebben ze alles er weer in 1 kleur bij gedaan:confused::confused:

De tekeningen die ik van Constructo heb laten wat detailering betreft te wensen over en lang niet alle touw is ook aangegeven.

Bij Caldercraft geven ze alles heel nauwkeurig aan, alle touwdiktes etc. Ook alle beleggingspunten zijn goed aangegeven.
Ik zal als eerste het beleggingsplan en de staand tuig tekeningen (3 stuks: wanten, stagen en pardoends) nog een keer nalopen, want daar zal je toch mee moeten beginnen.

Staan bij jou de lengtes van schinkels aan de ra's voor het lopend tuig goed aangegeven? Die staan namelijk op de ra-tekeningen, en die heb ik niet gedaan. Maar ik was van plan ze op de tuigage tekeningen ook aan te geven, maar dan moet jij ze natuurlijk wel naar de juiste schaal omrekenen. Maar dat heeft nog wel even tijd, want de ra's komen toch pas na het staand want aan bod.

@Germt, inderdaad al het staand tuig zwart, behalve de weeflijnen van alle wanten, die zijn bij de Victory licht.

Groet,

Ad

Ruud,

Eerst maar eens proberen of het zo gaat lukken. Onderstaande link gaat naar de pdf met het beleggingsplan. Let wel op, het zal even duren. Deze tekeningen bestaan voor een gedeelte uit scans van de originelen, en dat vreet geheugen. Deze is iets van 45 Mb, maar sommigen zijn zelfs tegen de 100 Mb. Deze duurde bij mij een minuut of 2.
De manier waarop je pdf's binnen kunt halen verschilt per browser. Als je de link aanklikt vraagt de browser soms wat je ermee wilt: openen of opslaan, kies dan voor opslaan. Andere browsers gaan hem gewoon in een nieuw venster openen nadat hij geladen is. Kies dan in het File menu van de browser "opslaan als", en sla hem dan alsnog op je schijf op. Laat even weten of het lukt.

http://adhenniebakker.nl/pdf_files/Drawing-18-Belaying-Plan.pdf

Groet,

Ad

EDIT
Ik heb de Caldercraft manual er ook even opgezet:

http://adhenniebakker.nl/pdf_files/Victory_Rig.pdf

Deze beschrijft ook de bouw van masten en ra's, maar die tekeningen heb ik (nog????) niet gedaan. Het "echte" tuigwerk begint op blz. 12.

Laatst bewerkt:
Hoi Ad,

Ontzentend bedankt alvast voor deze tekening.
Het eerste probleem ontstaat met deze tekening nu al. :schrik:
De nagelbanken bij caldercraft hebben een stuk meer nagels dan bij mijn contructo model, daarnaast staan er nagelbanken o[ die ik helemaal niet heb of een stuk korter zijn.
Het zal dus lastig worden om ook echt alle touwwerk erin te krijgen.
Ik ben eens aan het kijken geweest of ik zelf iets kan maken maar er is simpelweg geen ruimte voor.
Aan alles valt natuurlijk een mouw te passen en zal ook gaan kijken wat nog mogelijk is.

Lengtes, diktes van draden:confused: hebben ze niet van gehoord, er wordt alleen aangegeven welke soort waarvoor.
Leuker nog, bij mijn model heb ik dik en dun beige draad, dun bruin en groen draad en dun grijs draad, dat is het, geen wit en zwart.
Ik ben zelf draden aan het draaien en probeer zoveel mogelijk op het zicht te bepalen hoe dik ze moeten worden.

Germt,
Bij mijn WvH hebben ze alles er weer in 1 kleur bij gedaan
Bij mij dus wel kleurverschil maar het verkeerde :mad:

gr. Ruud

De nagelbanken bij caldercraft hebben een stuk meer nagels dan bij mijn contructo mode

Ruud, lang niet alle aangegeven korvijnagels worden ook daadwerkelijk gebruikt, alleen die waar een "b" nummer voor wordt aangegeven.
Ik zal straks de "Optuigen fase 1" tekening (wanten) opladen, daar staat een overzicht in van alle blokken en tuigdraden die gebruikt worden. Deze zijn zwart of licht beige ("natural"). Ik geef de link zo wel even door.

Groet,

Ad

Ruud,

Ik heb nu de volgende tekeningen op mijn domein gezet. Ik heb ze alle vier uitgeprobeerd, en ze werken. Alleen met de laatste kreeg ik diverse keren een storing, maar ik weet (nog) niet waar dat aan ligt.

Tekening 11, Boegspriet (Engels)
Tekening 11, Boegspriet (Nederlands)
Tekening 12, Optuigfase 1, wanten (Engels)
Tekening 12, Optuigfase 1, wanten (Nederlands)

Ik hen de Nederlandse versies er ook bij gedaan. Ik vond het aardig om zoveel mogelijk de Nederlandse benamingen van alles te weten. Het kan best zijn dat daar nog fouten in zitten, geef een seintje als je wat vindt.
In alle tuigage tekeningen (11 t/m 17) geef ik het aan te brengen tuigwerk in rood aan. Voor de rest heb ik ook wat opmerkingen uit de handleiding in de tekeningen gezet. Maar uiteindelijk zal je die toch erbij moeten gebruiken.

Toen ik haar bouwde heb ik wel gemerkt dat het verstandig is om de door hun opgegeven volgorde aan te houden. Met de wanten heb je wel gelijk één van de meest tijdrovende klussen te pakken. Het knopen van de weeflijnen duurt eindeloos, maar je moet dat echt gelijk doen nadat de hoofdtouwen staan. Later kan je er gewoon veel moeilijker of helemaal niet meer bij.

Geef even een seintje of het lukt.

Groet,

Ad

EDIT
De vierde maar eens ergens anders opgeslagen, en nu heb ik daar ook geen problemen meer mee

Laatst bewerkt:
Hoi Ad,

Heel erg bedankt voor de tekeningen, :D hier schiet ik weer een stuk mee op en nu is ook goed te zien wat ik nog mis.

Wat betreft de benamingen van de tuigage, misschien heb je hier wat aan.
De VOCsite : woordenlijst scheepsbouw

Als ik eens iets voor je kan doen laat het dan weten ;)
En ik moet ook nog zeggen dat ik het geweldig vind dat je al dat werk voor me wilt doen, het geeft ook aan dat een forum toch een goed medium is als je eens iets wilt weten en dat er dus echt wel mensen zijn die ook willen helpen.

gr. Ruud

Kijk, en daar ben ik het volledig mee eens, geweldig zo'n forum.
Dat maakt modelbouw nóg interessanter:D

misschien heb je hier wat aan.

Ja Ruud, het zijn net allemaal puzzelstukjes....... Nog bedankt.

Ondertussen de set maar afgemaakt (alle links zijn getest en lijken OK):

tekening 13, stagen (Engels)
tekening 13, stagen (Nederlands)
tekening 14, pardoenen (Engels)
tekening 14, pardonen (Nederlands)
tekening 15, ophanging ra's (Engels)
tekening 15, ophanging ra's (Nederlands)
tekening 16, toppenanten, geien, schoten, halzen (Engels)
tekening 16, toppenanten, geien, schoten, halzen (Nederlands)
tekening 17, brassen (Engels)
tekening 17, brassen (Nederlands)

Ik heb alleen de onderdelenlijsten niet vertaald. Deze zijn (ook in het origineel) niet compleet, en spreken denk ik voor zichzelf. Voor de rest heb ik m'n best gedaan zo nauwkeurig mogelijk alles weer te geven, maar een foutje kan dan natuurlijk altijd.

Één punt waar ik van de manual ben afgeweken kan ik me nog wel herrinneren. Dat is de plaats van de muizen in de stagen. De posities die in de manual staan wijken nogal wat af van die op tekening. Ik heb de tekeningposities aangehouden, omdat ze anders veel te ver van de mast kwamen, en diverse andere afbeeldingen en foto's laten zien dat dat in werkelijkheid niet het geval is.

Alleen met de vertaling van de ra ophangingen loop ik wel eens tegen problemen. Die verschilt (met name voor de onderste ra's) nogal van de Nedrlandse schepen. Ik ben benieuwd hoe de kits met Nederlandse handleidingen hier mee omgaan!!!

Hoewel ik een aantal zaken uit de manual ook op de tekeningen heb gezet, blijft het echt nodig die ernaast te hebben. Al was het alleen maar voor de volgorde, want die is op sommige punten best wel kritisch.

Vooral niet schrikken van tekening 16. Die is behoorlijk complex, maar als je die samen met de manual stap voor stap afwerkt valt het best wel mee.

Succes ermee,

groet,

Ad

Hoi Ad,

Ik ga ze downloaden, nogmaals verschrikkelijk bedankt.
Het schrikken zal wel meevallen, dat doe je eerder van mijn tekeningen want daar wordt in het boek steeds naar verwezen maar verder niet behandeld.

Wat betreft benamingen en dergelijke heb ik hier nog een site voor je.
De Europese zeemachten en hun schepen in het tijdperk van het zeil « Essays

Leo,
Bedankt, ga ik ook proberen.
Cool trouwens dat je een WLA aan het bouwen bent, zo een heb ik vroeger gereden, gekocht in utrecht, 1 gulden per cc dus 500 gulden.

gr. Ruud

Hebben jullie ook zo'n last van het pluizen van het garen.

Niet in die mate die jij laat zien. Oplossing van Leo ken ik niet, ik meen wel eens gehoord te hebben van kaarsvet. Voor blank draad van het lopend tuig zou je dan toch iets transparants moeten hebben.

Ik heb met zowel Mantua als met Caldercraft nooit die problemen zo ervaren. Maar het is moeilijk vergelijken zo. Van Mantua heb ik niets meer (tenminste niet wat ik als zodanig gemerkt heb), maar van Caldercraft heb ik nog wel resten van 0,1 (alleen blank), 0,25, 0,5, 0,75 en 1 mm. Van het dikkere (1,3 en 1,8 mm) zwarte draad heb ik geen resten meer.
Om eens goed te vergelijken zou ik hiervan best wat monstertjes (gemerkt naar dikte) in een envelop kunnen doen en opsturen. Als je die vergelijking eens wilt maken, stuur dan even een PB met je adres.

Groet,

Ad

Nog een vraag

Hallo,

Ik heb nog een vraag.
Met mijn verjaardag kreeg ik een kadootje bestaande uit een aantal gereedschappen en een paar rigging tools.
full

Waar gebruik je deze voor:confused:
De haakjes zijn makkelijk om een draad op te pakken maar met name 4 links plat met een sleufje :confused: en 5 rechts een S bocht :confused:

@Ad,

Voor het pluizen heb ik ook al gehoord over bijenwas dat zou ook helpen.
Ik heb ook een proefstukje gemaakt met matlak dan word de draad ook een beetje stijf en dat is makkelijk met schoonmaken.

gr. Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Back