Hms Victory

Hoi Ruud,

Jij schiet lekker op en de kanons zitten er netjes in.:thumbsup:
Hoe heb je de kanonsluiken zo netjes gelijk vastgemaakt?

Nog even een aanvulling op de discussie "was vroeger alles wel zo recht?
Nou nee is het antwoord.:teacher:
In Scheepshistorie 12 staat een artikel over "Tewaterlatingen in de gouden eeuw" Hier staat dat het onderste deel van de romp op de werfhelling werd gebouwd met behulp van het schietlood en na de tewaterlating werd het bovenste deel erop gebouwde weer met behulp van een schietlood. En je snapt het al een scheepshelling loopt af naar het water en in het water ligt het schip recht (of licht achterover). Bij de WASA bedroeg het verschil tussen het onderste en het bovenste deel van de spanten 5 graden. Echt recht is dat dus niet.

Succes het de verder bouw.
Andy

Hoi Andy,

Dank voor het compliment,
Ik was al wat verder dan de voorlaatste foto's maar heb even gewacht met posten tot ik er een paar meer had.

Hoe heb je de kanonsluiken zo netjes gelijk vastgemaakt?
Dat was vrij simpel, ik heb de scheiding tussen het zwart en geel gebruikt om 0,8 mm gaatjes te boren.
Aan de luiken zitten pennetjes die in de gaatjes vallen.
Ik heb de luiken niet allemaal even gelijk open gezet.
De ene staat wat hoger dan de ander.

Over dat recht en haaks denk ik dat Frederick wel gelijk heeft met het timmermansoog.
De bedoeling van mij is in ieder geval dat het schip het idee mee krijgt als dat het een werkend schip is en niet het modelschip zoals het in Portsmouth ligt.

gr. Ruud

Hoi Hobbyers,

Ik heb intussen niet stil gezeten en een steun voor het geschutsluik bedacht.
full

Ziet er een stuk beter uit denk ik.

gr. Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zojuist met veel interesse je bouwverslag gelezen, mijn complimenten hoor, ziet er goed uit.:cool:

Wat een gerotzooi

Hallo allemaal, :bye:

Na een poosje afwezig te zijn geweest vanwege dystrofie perikelen de bouw weer hervat.
Het eerste wat me opviel was dat de ra's op de boegspriet helemaal niet goed zaten.
Het waren gewoon houten stokjes met een zooitje draad en een zeil eraan.
full

Er miste van alles, bv, een 8 tal ogen en 6 katrollen op de grote en 4 katrollen op de kleine.
Wat ik daar gerotzooid heb weet ik niet maar ik heb ze eraf gesloopt en opnieuw gemaakt.
full

De zeilen kunnen er nu weer op en dan weer aan de boegspriet.

@Andy,
Het is nu weer beter maar jij weet ook hoeveel last je van de dystrofie kan hebben. Ik heb een paar weken met mijn been omhoog gezeten om het vocht er een beetje uit te houden, bij de fleboloog hadden ze het gezwacteld en ik heb nu nieuwe kousen.
Het was zelfs zo dik dat bij m'n tenen het vocht er spontaan uit kwam.
Ik sta nu weer op de lijst voor opname en voor een nieuwe dystrofie behandeling, over een maand of zo.

@Germt,
Dank je wel voor het comliment.
Ik zie op jou reeds gebouwd lijstje de Victory staan.
Heb je daar ook foto's van die ik misschien bij mijn bou kan gebruiken???

gr. Ruud

Dat is balen die dystrofie perikelen :( ! Veel succes met de behandeling en pas voorlopig maar even goed op jezelf. Ik weet daar inderdaad ook alles van :( gelukkig zat mijn oorlogswond in mijn goede hand en genas die tot op heden onverwacht goed.

Je foto's zien er keurig uit ik kan niet zien dat het " houten stokjes met een zooitje draad en een zeil eraan".

Bouw ze (en been omhoog houden hé;))
Andy

Het eerste wat me opviel was dat de ra's op de boegspriet helemaal niet goed zaten.

Dag Ruud. Ziet er allemaal goed uit.
Ik kan het zo niet goed zien, maar hou je er rekening mee dat het jaaghout (flying jibboom) 45° met de wijzers van de klok mee, van achter naar voor kijkend, verdraaid zit tov de kluiverboom (jibboom)?
Dit soort details is op foto's dikwijls moeilijk te onderscheiden.

Groet,

Ad

Ik kan het zo niet goed zien, maar hou je er rekening mee dat het jaaghout (flying jibboom) 45° met de wijzers van de klok mee, van achter naar voor kijkend, verdraaid zit tov de kluiverboom (jibboom)?
Dit soort details is op foto's dikwijls moeilijk te onderscheiden.

Hoi Ad,

Verklaar je nader, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld:confused:

Hoi Andy,

Je foto's zien er keurig uit ik kan niet zien dat het " houten stokjes met een zooitje draad en een zeil eraan".

Nou ja, er zit wel een verschil tussen foto 1 en 2 dacht ik.

gr. Ruud

Verklaar je nader, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld:confused:

In de Caldercraft handleiding staat:

Note: when the bowsprit assembly is complete, the bowsprit and jibboom are in line with each other, while the flying jibboom is offset at 45 degrees from them, above and to starboard.

Dat is dus zo (van achter naar voor gekeken):

full

Ik kijk ook nog even na wat McKay daar over zegt, maar Caldercraft is hier kennelijk zeker van.

Groet,

Ad

Hoi Ad,

Dank voor de uitleg maar ik kan dat niet meer veranderen.
In mijn tekening staat het recht boven elkaar en zo heb ik
het ook gelijmd. :bad-words:
Het zijn echt waardeloze tekeningen en de beschrijving met fotoboek is soms ook niet echt duidelijk.

gr. Ruud

Hoi Ad,

Ik heb even in mijn fotobestand gekeken en heb deze foto gevonden.
full

Het is hier duidelijk, Je hebt helemaal gelijk :worship: maar nogmaals, het is niet te veranderen.

Wel goed om te onthouden voor een volgende boot, het gaat gelijk in mijn onthouden lijstje.

gr. Ruud

het is niet te veranderen.

Is toch geen ramp? Niemand die het opmerkt, alleen degenen die haar zelf gebouwd hebben (misschien). Ik weet ook niet of dit bij andere bouwkits ook aangegeven staat. Ben benieuwd als de DeAgostini bouwers zover zijn...... (duurt nog wel even, vrees ik).

Is niet erg hoor Ruud, alleen een expert ziet het.
Ik zal het tegen niemand zeggen;), we houden het geheim!
Overigens bij mijn Victory van Corel stond het weer wel goed op de tekening.

Hallo allemaal,

De ra's en de blinde en bovenblinde zitten er weer op.
Ik ben zelf wel blij met het resultaat.
full

De blinde
full

De Bovenblinde
full

En het totaalplaatje.

Wat vinden jullie er van??

gr. Ruud

Ziet er schitterend uit Ruud :D, je bent weer goed op gang!
Je draden staan mooi strak. Het half ophalen van de zeilen is een mooie oplossing voor anders wat raar hangende zeilen aan de boegspriet.
Hoewel er vast mensen zijn die zeggen dat zeilen crème kleurig horen te zijn staat deze kleur wel erg mooi bij de andere kleuren van de Victory.
Komt er nog een touwtje aan de beneden hoeken van de zeilen?

Andy

Schitterend Ruud:cool:
Misschien klein puntje: Wat denk je van de zeilen aan de punt ook naar de ra te trekken, ik vindt het prachtig hoor nu maar is ook een beetje symetrisch, misschien zelf even proberen?

Back