HMS Victory Zwartjan

Ha Jan,
Ik zie dat mijn bezoekje aan jou, en het verstrekken van informatie over de Victory, heel wat heeft losgemaakt. Maar ik weet dat het op prijs wordt gesteld.
Je hoeft je niet te schamen voor het verfwerk, er zijn er weinig die het beter doen.
En ja, als je DeAgistini wilt verbeteren moet je sommige dingen zelf maken.

Wel Jan wat is de werkelijkheid, er is eigenlijk er is volgens mij niet echt iemand die
weet hoe het echt was. We doen allen maar iets , waar van we denken zo zal het
wel geweest zijn. Er zijn altijd mensen die zeggen NEE zo was het niet het moet zo.
Maar ze zijn er ook niet bij geweest. Dus hoe moeilijk is het. Bouw gewoon je schip zoals jij
denkt dat het goed is. Ik vind het een prachtig schip worden.
gr Ton
Het punt is dat ik door de enorme lading info die ik van mijn naamgenoot heb ontvangen wel kan vinden hoe het zou moeten maar dat het ontwerp van DeAgostini het niet altijd mogelijk maakt om het aan te passen. Ik wil het zo getrouw mogelijk maken dus ik moet lezen.

Ha Jan,
Ik zie dat mijn bezoekje aan jou, en het verstrekken van informatie over de Victory, heel wat heeft losgemaakt. Maar ik weet dat het op prijs wordt gesteld.
Je hoeft je niet te schamen voor het verfwerk, er zijn er weinig die het beter doen.
En ja, als je DeAgistini wilt verbeteren moet je sommige dingen zelf maken.
Ja Jan mijn benadering van alles is behoorlijk aangepast. Het is echter zo dat het verbeteren van de dingen mij een goed gevoel geeft. Ik ben dus steeds op zoek naar verbeteringen en dat kost wel tijd. Ik heb alleen steeds meer het gevoel dat wat ik ook aanpak het is altijd anders dan DeAgostini voorstelt.

kraanbalk1 (337 x 599) (2).jpg
kraanbalk2 (337 x 599) (2).jpg

De kraanbalk krijgt bij mij ook drie schijven. Daarvoor de 6x6 balk vergroot naar 8x6. In werkelijkheid is de kraanbalk ook niet vierkant.

kraanbalk3 (459 x 816) (2).jpg
kraanbalk5 (816 x 459) (2).jpg

ook maar meteen een klamp aangebracht die DeAgostini is vergeten.

kraanbalk4 (816 x 459) (2).jpg

Het kroontje aan het einde van de kraanbalk moet ik nog maken maar ik ga nu eerst aan het tuigen beginnen.

spiegeldavits (816 x 459).jpg

Ik heb ook de spiegel davits maar aangebracht .Ik heb alleen nergens kunnen vinden of het gedeelte boven het galerij dek zwart moet of dat het bedekt is met lood.

start aanbrengen staand wand (816 x 459).jpg

De eerste stappen zijn gezet. Ik wil ze in deze stand afwerken.

het eerste wand (816 x 459).jpg

Zo moeten ze er uit gaan zien. Het is volgens mij makkelijker maken dan wat De Agostini voor stelt. Het is in ieder geval meer volgens de werkelijkheid.

Jan,
Ik zie dat je de netten voor de hangmatten niet hebt aangebracht. Doe je dat niet of later pas. Kan je er later nog wel makkelijk bij als de wantstagen er al op zitten?

Jan,
Ik zie dat je de netten voor de hangmatten niet hebt aangebracht. Doe je dat niet of later pas. Kan je er later nog wel makkelijk bij als de wantstagen er al op zitten?
Ben je al vergeten hoe je het zelf hebt gedaan? Het aanbrengen van de talies komt toch veel later.
Ik had verwacht dat je zou zeggen: He wat een leuke manier om de jufferblokken aan te brengen. Of, ik vind het niet mooi ik zou het net zo doen als DeAgostini.

mooi bedenksel om zo te doen Jan, maar heb je zo geen ruimtegebrek bij sommige blokken??
Ja op dit voorbeeld zitten de blokjes tegen elkaar. Dat is te krap om zonder meer mee te kunnen werken. Op het volgende steunhoutje zullen de blokjes iets meer ruimte krijgen. De blokjes zitten niet vast. Je kunt ze makkelijk van de spijkertjes afschuiven en zo ruimte te maken. Uiteindelijk zal de plaats van de blokken worden bepaald door de blokken op de rusten en ze zullen in de eindsituatie dus wel tegen elkaar zitten. Het steunhoutje is overigens niet wat belangrijk is. Ik vind het wel een punt om het de blokken niet zonder meer met een bindsel vast te zetten maar er een lus in te laten zitten. Zie de vele foto's dia daarvan zijn gemaakt van de Victory.

jufferblokken (816 x 459).jpg

Zo ziet het er uit als ze alle maal naast elkaar zitten.
Ik ben ondertussen ook begonnen met de hangmatten. De scepters daarvoor heb ik als volgt uitgeknipt

scepters (816 x 459).jpg

Ik heb dus een pinnetje laten zitten. Nu een gaatje boren op de plaats waar ze horen te zitten en vervolgens het pinnetje er in gestoken. Natuurlijk met wat lijm. Het aanbrengen van de scepters is zo een fluitje van een cent. Ik heb dit niet zelf bedacht maar gevonden op de Belgische modelbouwsite. De hangmatten van DeAgostini heb ik vervangen door witte muggengaas. Het resultaat is als volgt.

hangmatten1 (816 x 459).jpg

Ik ben tevreden. Nu nog heel even veel jufferblokken en hangmatten afwerken.

Jammer dat het maar zo,n klein fotootje is, niet echt goed te zien.
De reden dat ik het meld is omdat op jouw plaatje de lussen allemaal enigszinds naar rechts staan. Maar je maakt er wel iets moois van dat is zeker!!

Jammer dat het maar zo,n klein fotootje is, niet echt goed te zien.
De reden dat ik het meld is omdat op jouw plaatje de lussen allemaal enigszinds naar rechts staan. Maar je maakt er wel iets moois van dat is zeker!!
Ik heb er nog wel een paar
IMG_2191.JPG
IMG_2216.JPG

De foto's zijn van de de Victory. Op de eerste foto zie de lussen goed links liggen en het hoofdtouw recht boven het blok staat. Jammer dat door de talrepen de bindsels niet goed te zien zijn. Op de tweede foto zie je de lussen niet zo goed maar wel dat het laagste bindsel zelfs horizontaal ligt. Leuk zijn ook de kikkers op het doorgaande hoofdtouw. Ook opvallend op deze foto's is dat het want niet strak om het jufferblok ligt maar dat er nog veel ruimte tussen zit. Waarom het zo wordt gedaan weet ik niet. Ik vermoed dat henneptouw zo stug is dat een normale splits leggen een probleem zal zijn. Een knoop leggen is ook uitgesloten. Ik denk dat door het touwwerk gewoon op elkaar klemmen, de stugheid voldoende weerstand oplevert om de trekkracht op het blok over te brengen. Op deze foto's is alleen de stuurboord situatie weergegeven. Het is echter zo dat aan stuurboord de lussen naar het voorschip liggen en de lussen aan bakboord naar het achterschip. Waarom dat is wordt wel hier en daar beschreven maar is mij toch niet helemaal duidelijk.

Back