HMS Victory Zwartjan

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en dit bouwverslag begonnen.
  • Ik hoop dat ik mijn naamgenoot niet te veel in de wielen rijd. Ik zal zoveel mogelijk de naam Zwartjan gebruiken. Je kunt me ook herkennen aan het logo. Daarop staat mijn belangrijkste hobby, mijn zeiljacht de Jan Steen.
  • Ik ben dit bouwverslag begonnen omdat ik zelf erg veel inspiratie en motivatie heb gekregen van de bouw verslagen van Pietsan, mijn naamgenoot en Michiel54(België). Ik merk dat bouwverslagen ook weer verdwijnen en ben daarom maar mijn eigen verslag begonnen en hoop daarmee ook andere leden te kunnen motiveren. Klinkt erg zelfingenomen maar het alternatief is niks te doen. Dus ik spring maar in het diepe.
  • Ik begin met de huidige stand van zaken na twee en een half jaar zwoegen.
178190-290e43e2e331d3df9ec5135a3dc2f006.jpg

178189-d7f1fb4354b44e42cacd767f139a2a0a.jpg

178188-754090c39b5bde1b24d54166595f3ce4.jpg

Ik moet de BB rusten nog aanbrengen en dan begint het volgende probleem: de puttingijzers.
Het voorstel van Deagostini ga ik zeker niet volgen.

Het bouwverslag van de Victory van DeAgostini is niet weg hoor, er zijn alleen een hoop foto,s weg, daar hebben meer mensen last van sinds het forum is veranderd.
Hier vind je het verslag; Bouwverslag HMS-victory Deagostini (klik op de blauwe letters)

Mooie plaatjes overigens van jou Victory!!

Laatst bewerkt:
Dag naamgenoot, en mede Victory bouwer.
Toevalligheden zijn dus nog steeds niet de wereld uit.
Je bent zo te zien al een heel eind gevorderd en ongeveer toe aan de tuigage?
Ik ben benieuwd of je de bouwhandleiding van DeAgostini strak hebt gevolgd of hier en daar toch wat verbeteringen hebt aangebracht.
Misschien kan je nog wat detailfoto's in wat groter formaat plaatsen?
Ben heel nieuwsgierig naar je vervolg.

Dag naamgenoot, en mede Victory bouwer.
Toevalligheden zijn dus nog steeds niet de wereld uit.
Je bent zo te zien al een heel eind gevorderd en ongeveer toe aan de tuigage?
Ik ben benieuwd of je de bouwhandleiding van DeAgostini strak hebt gevolgd of hier en daar toch wat verbeteringen hebt aangebracht.
Misschien kan je nog wat detailfoto's in wat groter formaat plaatsen?
Ben heel nieuwsgierig naar je vervolg.

Hallo Jan Zwart
Omdat we dezelfde naam hebben ben ik wat terughoudend geweest om me aan te melden.
Ik heb het uiteindelijk niet kunnen laten.
Dit vooral omdat ik bouwverslagen ging missen. Ook die van jou. Ik weet niet waarom maar ik ben ook nog lang niet op de hoogte van alle in en outs van deze site. Met vallen en opstaan zal het wel gaan lukken.
Nee ik volg Deagostini al lang niet meer. Omdat ik alle bladen in een keer heb ontvangen heb ook veel vooruit kunnen kijken en zo veel fouten kunnen voorkomen. Als je goed naar de foto´s kijkt zal je zien dat het hele galjoen anders is. Ik heb gezien dat jij jouw model in dezelfde geest hebt veranderd. Bij mij zit de derde reling zoals jij hem noemt nog 2 mm te hoog. Maar dat ga ik niet meer veranderen. Ook de spiegel heb ik heel anders ingericht. Je kunt in mijn media de foto´s groter zien en dus ook de details. De meest kwalijke fout vindt ik tot nog toe de foute opstelling van de bovenste geschutspoorten. In feite staan daarom die stomme puttingijzers zo rommelig. Ik heb alle rusten daarom aangepast. Hoe ik de puttingijzers ga aanpassen laat ik nog wel zien. Ook zijn de boegbeeld ornamenten veel te groot. Ik was al van plan ze gedeeltelijk zelf te maken van balsa hout. Maar jij ben nu klei aan het gebruiken voor je poppetjes. Geniaal. Ik ga in in ieder geval het ornament onder het schil hiermee proberen te maken maar misschien ook wel die reuzen verkleinen.
Ik vind het heel moedig dat je aan de Victory binnenste buiten bent begonnen. Ik kan me zo voorstellen dat je er aan bent begonnen omdat het Deagostini model zoveel fouten heeft.
Voor nu is het even genoeg geweest. Ik hou je in de gaten.
Groetjes Zwartjan

aanmaak puttingijzers (600 x 337).jpg

aanmaak puttingijzers2 (337 x 600).jpg

Zo heb ik mijn puttingijzers gemaakt. Ik heb een hulpstukje van RVS uit 1 mm staalplaat. Er is een gedeelte van 10 mm en van 5 mm. Ook is er een mogelijkheid van 10 mm verlopend naar 9 mm. Er is te zien dat het doorknippen van het draad direct na de bocht is gedaan.

begin van puttingijzers (600 x 337).jpg

Zo zie je niets meer van het doorknippen en het blijft net zo stevig.
puttingijzers fokkemast (600 x 337).jpg

Zo zien de putting ijzers van de fokkemast er uit.
puttingijzers grotemast (600 x 337).jpg

putting ijzers grotemast
puttingijzers bazaan (600 x 337).jpg

puttingijzers bazaan
Van de bazaan ijzers heb ik de puttingijzerplaten weg gelaten. Ook zijn de ijzers wat korter. Zo zit het ook bij de ware Victory en niet zo als DeAgostini aangeeft.
Er is ook te zien dat alle puttingijzers in de richting van het want staan. Dit heb ik mogelijk gemaakt door alle rusten aan te passen zodat er geen ijzer voor een geschutpoort staat.

boegspriet (816 x 459).jpg

Het gaat langzaam maar er gebeurd nog wel wat
De afwijking hier is dat de kluiverboom de jager en het geuzenstokje geel zijn.
stampstok (816 x 459).jpg

Het bindsel zit helemaal achterop in plaats van voorop. Het zou achter de achterste klampen moeten maar daarvoor is de kluiverboom niet lang genoeg.
Ik heb een nieuw stuk gereedschap gekocht. Een bril loop met een lampje er op. Dat was even schrikken Wat ziet alles er dan ruw uit. Het heeft tot gevolg gehad dat ik een hoop verfwerk aan het verbeteren ben.
ornament spiegel (816 x 459).jpg

Ik heb het ornament in drie delen gezaagd. Twee delen zitten gewoon tegen de spiegel. De pluimen zitten voor de ronde boog. Dat het geheel te groot is valt zo wat minder op en het zit meer zoals het hoort.
spiegel met ornament (816 x 459).jpg

Zo ziet de spiegel er nu uit.
De onderste galerij is door de indeling van de vensterbanken los van de bovenste twee galerijen.
De boog bovenin is ronder en heeft een kartelrand
galerij (816 x 459).jpg

overzicht galerijen

Ik ben in een stadium aangekomen dat ik me afvraag hoeveel ik nu moet veranderen. Er is zoveel dat niet klopt met de werkelijkheid. Alles moet worden gecontroleerd. Er is ook zoveel informatie. Ik heb besloten om dat wat ik kan aanpassen ga aanpassen. Zaken die een gevolg zijn van de schaal moet ik accepteren. Een voorbeeld is bv de korfijnagels. De onderkant van de korfijnagels komen bij de fokkemast op het rooster te staan.Ik heb de bank zelf een paar mm hoger gemaakt zo dat er wat ruimte tussen zit. Maar de rest moet ik accepteren als een schaal probleem.
Ik ben nu bezig met de tuigage uit te zoeken. Dat kost ook weer zoveel tijd. Een voorbeeldje is het bindseltje halverwege de kluiverboom. Ik kom die op geen enkele foto tegen. Ook in de literatuur is het niet te vinden. Sterker nog er moet volgens mij een beugel over kunnen schuiven om de fok op z'n plaats te krijgen. Dus ik denk dat het bindsel er weer af moet. Maar waarom doet DeAgostini dat dan? Ook de doodskop blokken voor de fokkestagen zitten raar aan een kant. In werkelijkheid zitten daar u-blokken. Die moet ik dan maar zelf maken.

Jan, als je je schip met een loep bekijkt zal het jezelf misschien tegenvallen, maar op de foto's is het een prachtschip.

Wel Jan wat is de werkelijkheid, er is eigenlijk er is volgens mij niet echt iemand die
weet hoe het echt was. We doen allen maar iets , waar van we denken zo zal het
wel geweest zijn. Er zijn altijd mensen die zeggen NEE zo was het niet het moet zo.
Maar ze zijn er ook niet bij geweest. Dus hoe moeilijk is het. Bouw gewoon je schip zoals jij
denkt dat het goed is. Ik vind het een prachtig schip worden.
gr Ton

Back