HMS victory Mantua panart 1:78

ik ben helemaal in de war. sorry. ik dacht dat ik de bijgeleverde dekken nog weer beplanken moest.

Herman, je hoeft geen sorry te zeggen , ligt niet aan jou :). Het is een vervelende en slechte handleiding hier raak je ook door in de war slechte vertaling en slechte aanwijzingen. Ik bouw ook hetzelfde schip en herken dit. Hierbij de link https://www.modelbouwforum.nl/threads/hms-victory-mantua-panart-1-78-henk.271796/

Ik heb de Engelse versie van Mantua gedownload is is in ieder geval wel wat duidelijker.
De dekken die meegeleverd zijn, zijn voor bedrukt. Je kunt ze beplanken ( is wel mooier) maar is geen moeten de strips die hiervoor geleverd zijn, zijn 0,5mm dik en 3mm breed ik dacht walnoten stripjes. Als je er voor kiest om toch te beplanken dan zul eerst de dekken moeten plaatsen voordat je gaat beplanken.

dank voor de reactie Henk. idd wel verwarrend. het is ook mijn eerste keer en met een best moeilijk model. maar een gegeven paard.......
ik zie dat jij al veel gedaan hebt. op jouw allereerste foto zie ik het betreffende dek. heb jij het wel beplankt en of alleen gelakt? en klopt het dat ik oker zie aan de kopse en zijkanten op die foto

Herman Ik heb ze wel beplankt met strips zoals aangegeven ik dacht 80mm, het okergeel waar je over spreekt zijn 2 onderdelen die weer op de spanten zijn geplakt. (Na het beplanken van het dek)

Nog ff een tip is beslist geen moeten.;) Misschien is het handig om even een eigen verslag op te zetten (zie toegevoegde link) dan kun je daar ook jou vragen , vorderingen en evt foto’s plaatsen. En krijg je hulp van alle kanten , we zijn hier om te genieten en elkaar te helpen , toch?

https://www.modelbouwforum.nl/forum/bouwverslagen-historische-schepen.170/

Ten eerste iedereen nog de beste wensen voor 2021 toegewenst:beer:

Hoi Herman
Ik had ten eerste alleen de voorbedrukte deks gebruikt zonder de deklatjes omdat dit er strak uit zag maar nader inziens van bij Henk die wel de deklatjes gebruikte vond ik dat er toch natuurlijker uit zien en zal dit ook doen:).
M'n advies is als je de eerste dek (de voorbedrukte met latjes) die eerst te beplanken voor je de tweede dek gaat plaatsen om dat je er dan makelijker bij kunt komen en de spanten die in dat vertrek zitten behoren oker geel geverft te worden maar zal dat niet doen op de plekken waar straks nog hout op gelijmd word;).
Ik zal zelf de tweede dek die deels over de eerste dek komt er af zagen zodat ik dan beter de eerste dek kan beplanken en of ik dan de eerste dek al ga lakken dat weet ik nog niet omdat eerst nog de kannonen daar geplaatst moeten worden (gelijmd) en hout op hout hecht de lijm beter dan als er al een laklaag op zit.

Grt Reinier

hallo Reinier,
dank voor reactie. ik heb de deks al aangebracht en wil morgen toch nog even kijken of ik alsnog ga beplanken of alleen lak. dan doe ik het vanwege de uitdaging en lol. ik vind het van jouw er ook mooi uitzien. ik ben inmiddels ook een eigen verslag begonnen en krijg leuke reacties en heb nog een link op gezet naar een Ier met hele mooie foto's.
wordt vervolgd.

Hoi Herman

Ik heb je verslag gezien en ook een reactie aan toegevoegd :).

Ps ik had even gekeken over je vraag naar de bijlage dat die niet werken en dat is bij mij ook het geval en hoe dat zit weet ik niet dit is al weer een tijdje geleden maar tot zover ik weet staan alle foto's er gewoon op en kan je de bijlage gewoon negeren;).

Grt Reinier

Back