HMS victory Mantua panart 1:78

IMG_20190217_181403.jpg
Bekijk bijlage 311109 Bekijk bijlage 311109 Bekijk bijlage 311109

Laatst bewerkt:
Update het ging om nr 23 kon niet gouw vinden om welke hout het ging en kreeg alleen de melding dat ik het moet schaven maar er word nergens vermeld om wat voor hout het ging en na het opmeten gaat het om 5.5mm en na alle hout uitgezocht te hebben kom ik bij een vierkante hardhouten lat wat ik nu een driehoek van gemaakt hebt.
Zie laatste foto.
Na uitharden van het lijm moet ik het nog in de juiste vorm maken.
Hopelijk is dit het juiste hout want ik snap nog niet waarom dit hardhout is

Ik heb alvast een hulpmiddel gemaakt voor als ik straks de latjes voor de romp wil bijwerken (schaven).
Dit kan ik hier tussen klemen en is de volledige lengte van de latjes

Heb de tweede dek geplaatst en nu ga ik de zijkanten met de dek gelijk schuren zodat later de latjes voor de romp mooi aansluit tegen de dek

Erg mooi model! al je vorderingen zien er strak en goed doordacht uit :) Dit blijft mijn meest favoriete modelschip.. ben erg benieuwd naar de verdere resultaten !

Reinierd,

De potjes verf voor plastic zijn vaak op terpentine basis en drogen niet zo snel.
Vallejo is op waterbasis en droogt vrij snel (meestal wel binnen 30 minuten). Dus gewoon een beetje uit het potje spuiten op een plankje of iets dergelijks, en vanaf het plankje met het kwastje aan de slag. En als je verf op het plankje op is dan weer een nieuw beetje erop spuiten. Omdat het zo snel droogt zit het in dit soort speciale potjes.
Het is overigens een kwalitatief zeer goede verf.

Wanneer je planken soepel maakt met water en ammoniak zal je moeten wachten tot de plank helemaal droog is voordat je kunt gaan verlijmen. De ammoniak is dan meestal ook volledig verdampt.
Witte houtlijm heb je in twee kwaliteiten: D2 en D3. D2 is de normale lijm, en die is niet watervast. Gelijmde planken kun je weer loskrijgen door ze nat te maken, waardoor de lijm oplost en uiteindelijk loslaat. Andersom kun je dan ook natte planken niet plakken, want de lijm wil niet "lijmen".
D3 is watervaste kwaliteit. Deze komt niet meer los in water en zal dus bij nog enigszins vochtige planken beter kunnen werken. Ammoniak heeft hier niet zoveel invloed op.
Maar ook hier is het een kwestie van proberen.

In de houtbouw kun je globaal gesteld de drie volgende lijmsoorten toepassen:
- witte houtlijm (D2 of D3) voor hout op hout.
- constructielijm (b.v. UHU hart) voor kunststof op hout, of metaal op hout. Hout op hout werkt hier ook, maar je blijft de lijm wat meer zien
- secondelijm of -gel. De "gewone" van bison bijvoorbeeld, maar je hebt ook speciale hobbylijmen van b.v. Zapp. Dit is om snel iets te lijmen (metaal op hout, kunstof op metaal etc.) maar pas op - je lijmt ook snel je vingers er onwrikbaar mee vast.
Secondelijm is ook goed geschikt om draad aan het puntje hard te maken zodat je het (na scherp afgeknipt te hebben) makkelijk door blokjes etc. heen kunt steken.

Hoi hermanus of is het Herman
Dus je hebt m,n site gevonden.
Misschien moeten we elkaars telt nr wisselen zodat we elkaar kunnen steunen in deze project.
Mvg Reinierd

Back