HMS Victory Corel 1:98

Als je goed lijkt zie je dat zijn eerste beplanking nog anders loopt. Ik heb me hier zoals Germt ook zegt de lijn van de planken gevolgd. Op een bepaald punt moet je te veel gaan forceren om de plank langs de vorige te leggen en krijg je hem niet meer vlak op de romp. Dan wordt het tijd om te verjongen.

Als je goed lijkt zie je dat zijn eerste beplanking nog anders loopt. Ik heb me hier zoals Germt ook zegt de lijn van de planken gevolgd. Op een bepaald punt moet je te veel gaan forceren om de plank langs de vorige te leggen en krijg je hem niet meer vlak op de romp. Dan wordt het tijd om te verjongen.

Zijn eerste beplanking doet hetzelfde, maar gewoon op een later punt pas denk ik.
Begrijp ik nu goed dat jij dus gewoon bent gaan verjongen en niet Pietsan zijn methode hebt gedaan?
Ik zou dat allesinds zo willen proberen. Verjongen tot max 2.5 mm en zo zacht tot onder gaan. En niet een ander verband gaan creëren. Pas op : niet dat ik dit niet mooi vind of dat ik iets slecht wil zeggen hierover.

Inderdaad, ik zeg niet dat de methode van Piet niet goed is, sterker nog; ik vindt het mooi.
De onderste laag beplank je netjes dicht, is een leerfase geweest.
De 2e laag net als Erik zegt, planken rustig de loop laten volgen, op een gegeven moment wil hij over de bovenliggende plank kruipen, daar ga je beginnen te verjongen.
Alles staat of valt met goed uitmeten, passen.
Dan komt het goed, het is niet écht moeilijk.
Maar nu eerst de achter / onderkant, ook dat is niet moeilijk, maar met beleid en geduld........
Want anders: :snipersmile:(;))

SAM_1594_zpsd8cfbf6c.jpg

Ik heb het inderdaad anders dan Piet gedaan. Zoals te zien is heb ik de hollandse methode gevolgd. De overgangslijn is bij mij het onderste berghout. Ik ben bij de kiel begonnen en steeds een hele lat erop gelijmd. Vervolgens de volgende er droog tegenaan en deze de lijn van het hout laten volgen. Als deze over de gelijmde lat heen loopt heb ik dat met potlood gemarkeerd en dat stuk weggestoken. Tot aan maximaal een halve plankdikte. Werd het meer, dan heb ik er een verloren gang van gemaakt.

Volgens mij heb je voorbeelden genoeg, zeker ook de tekening van Erik kan je helpen.

Ik denk dat het wel gaat lukken, je hebt nu een aantal voorbeelden en nogmaals eens rondneuzen op bouwverslagen van collega bouwers dan haal je ook een heleboel knowhow, want tenslotte moet iedere boot beplankt worden!

Succes met het lospeuteren en neem daar inderdaad lekker de tijd voor. Je zult er geen spijt van krijgen als het uiteindelijk helemaal naar wens is.

Ik heb nog wat rondgezocht naar geslaagde lijnen op de spiegel. Ik ben zelf geen kenner van Engelse schepen of de Victory, dus geloof mij niet op m'n historische correctheid, maar ik vond dit schip van karton wel een geslaagd ontwerp:

full

Uiteindelijke resultaat:
full

Wat betreft de boeg ben ik bij m'n eenhoorn een beetje begonnen zoals de engels methode op de tekening van Erik, maar ben hierbij ook heel snel de meeste latjes tot de helft (het maximum) gaan verjongen. Ik kwam erachter dat ik bij deze romp precies uitkwam en geen stealers nodig had, maar ook geen 'overgang' op of boven de waterlijn:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk Stephan, hier kun je straks wel wat mee, de foto's van de Victory (de 2 bovenste) laten precies het verloop aan de achterzijde zien :D

zo heren,

Bedankt om me te overtuigen om opnieuw te beginnen.
Alleen dan zal ik tevreden zijn later.
Ik geef een foto na de afbraak :(

En nu? Hoe kan ik nu zorgen dat het verloop wél goed is?
Ik denk niet dat er meer af moet. Maar de bocht is echt serieus scherp. Houte balken moeten 2 vormen aannemen...foto zegt meer.

Lijkt een beetje op de vorm die ik onderin ook heb.

SAM_1977_zps5e790cfb.jpg

Ik denk dat het het beste werkt als je nu van dek richting kiel gaat beplanken. Bij de kiel zal je misschien een insteker of twee nodig hebben.

Precies!!!
Indedaad nu vanaf dek gaan beplanken tot aan de kiel, en daar waar nodig instekers gaan plaatsen.
Zullen er wat meer zijn dan normaal, maar dat is niet erg;)

Precies!!!
Indedaad nu vanaf dek gaan beplanken tot aan de kiel, en daar waar nodig instekers gaan plaatsen.
Zullen er wat meer zijn dan normaal, maar dat is niet erg;)

Hoe die opvulling juist gebeurt maakt achteraf niet veel uit. De vorm moet ik krijgen...
Alleen merk ik op dat de beplanking naar boven toe toch gewwon de achterste span volgt.
Iets meer naar beneden toe krijg je dan dat de plank eigenlijk tot verder dan het roer gaat (en dan later wordt afgesneden). Begrijpen jullie wat ik bedoel?
De vraag is dus op welk punt eigenlijk die omslag is..
God, dit is moeilijk uit te leggen...

Ik bekijk het plank per plank...

Hoe die opvulling juist gebeurt maakt achteraf niet veel uit. De vorm moet ik krijgen...
Alleen merk ik op dat de beplanking naar boven toe toch gewwon de achterste span volgt.
Iets meer naar beneden toe krijg je dan dat de plank eigenlijk tot verder dan het roer gaat (en dan later wordt afgesneden). Begrijpen jullie wat ik bedoel?
De vraag is dus op welk punt eigenlijk die omslag is..
God, dit is moeilijk uit te leggen...

Ik bekijk het plank per plank...

In theorie zit het omslagpunt ter plaatse waar de bolling in een holling overgaat, maar dat gaat in een vloeiende beweging. Bij de bolling moet je verjongen en bij de holte (richting kiel) moet je op gaan vullen met een paar instekers. Die scherpe knik van je plamuur tegen de kiel is er eigenlijk niet. Als je een paar latjes over de spanten vastzet, dan zou het verloop al wat duidelijker moeten worden.

Is inderdaad lastig uitleggen, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld.
Het punt is dat de planken vlak onder de dekken al een scherpe bocht omhoog moeten maken (je herinnerd je nog wel dat ik dat aanduidde als een lastig punt)
Op de foto kan ik dat niet goed zien omdat dat nét niet te zien is.
Oké, geen probleem; nu gewoon dicht maken, is de eerste laag en dat zie je straks niet meer.
Tip: kijk nog ees naar de foto's die Diederik heeft geplaatst.
Dat is de wijze waarop straks de 2e laag moet lopen.
Op de 1e gaat dat nu niet meer.
Zaak is nu de boel dicht te timmeren tot op de achterkant van de valse kiel

hier komen de foto's.

Zie je? Waar is dat omslagpunt. Het overgaan van bolling naar holling kies je eigenlijk zelf maar helemaal bovenin is dat onmogelijk he.

Oké, duidelijk.
Je zult dus véél meer instekers moeten gebruiken zo te zien.
Dat komt omdat je achteraan, bij de kiel, meer ruimte hebt.
Allmaal geen ramp; Er komt een tweede laag over heen.
Feitelijk, en zeker in dit geval, is de eerste laag alleen maar om de boel netjes dicht te krijgen met de juiste vorm.
Bij de 2e en zichtbare laag kijken we verder.
Dat gaat niet moeilijk zijn als we de planken de natuurlijke loop laten volgen

Back