HMS Victory Corel 1:98

zo, de poorten zijn voorlopig nog even toe!
Maar ze zijn eindelijk bijna allemaal uitgesneden. Ze moeten nog wat fijner en preciezer komen maar de ruwbouw is er..
Toch blij dat dit door is, wat een werkje :)

Dat ziet er netjes uit, maar ben nu wel benieuwd hoe je de vorm van de romp aan de achterzijde gaat aanpakken, want zo klopt het niet, maar dat wist je al;)

Dat ziet er netjes uit, maar ben nu wel benieuwd hoe je de vorm van de romp aan de achterzijde gaat aanpakken, want zo klopt het niet, maar dat wist je al;)

Inderdaad, je weet prima hoe je mijn nacht om zeep kan helpen Germt ;)
Ik pieker er elke dag over als ik bezig ben. Maar ik heb hoop dat het ok komt.
Er zijn een aantal ideeën....

Volgende stap is het afwerken naar beneden toe van de romp, dus heel lang zal het nu niet meer duren voor ik keuzes moet maken.

hallo medebouwers

Jullie zullen me toch even op weg moeten helpen..

Kan iemand me detailfoto's bezorgen van beplanking van roer en boeg? Ik begrijp momenteel niet goed hoe de beplanking er zal gaan uitzien?

Ik zoek ook op google wat naar foto's maar echt in detail zijn er niet veel...

Kan iemand me detailfoto's bezorgen van beplanking van roer en boeg? Ik begrijp momenteel niet goed hoe de beplanking er zal gaan uitzien?
Misschien kun je aan de hand van een foto zelf laten zien wat je precies bedoeld, want de boeg is al beplankt zoals bovenstaande foto's laten zien. De boeg is het voorste gedeelte van de romp.

JanZwart, bedankt voor de link.
Pietsan, ik heb de indruk dat de vraag van mij slecht gesteld werd dus zal ik het inderdaad met wat foto's proberen duidelijk te maken.
Ik weet dat de boeg al beplankt is maar ik bedoel richting boeg tot de onderkant aan de kiel.

de vraag is dus : moet ik de zwarte tekenlijnen nemen of de gele? Of moet ik eerst nog wat horizontaal verder werken of meteen de gele doen? De gele lopen naar onder toe en volgen de kiel. De zwarte volgen de huidige beplanking. Ik heb al andere vbn gevonden, maar ik word er niet meteen wijzer van.

vooraan hetzelfde....

Kan iemand me op weg helpen. Iemand dat mijn vraag kan begrijpen want ik weet het, ze is niet duidelijk maar ik krijg het moeilijk op papier gezet..

thanks...

Ik heb wel een foto gevonden hoe de beplaking aan de achterkant zou moeten lopen.
Maar... ik vindt het niet leuk om te zeggen, maar dat gaat bij jou niet......
Je achterschip is verre van hoe het hoort, en je weet dat je daar verkeerd gehandeld hebt en daar zul je echt eerst een oplossing voor moeten vinden.
Ik zou zeggen, los eerst daar het probleem op zodat je een kloppende romp hebt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Germt,

Ik heb die man zijn verslag gezien.
Ik ben blij dat je een eerlijk antwoord geeft! Begrijp het niet zo goed maar er zit maar 1 ding op : de onderste 15 latten moeten eraf.

Misschien kan ik wel enkel vanaf spant 8 of 9 de latten doorsnijden en eraf halen. En dan weer plaatsen op deze manier. Dit is namelijk van dezelfde persoon, zijn onderhuid....

Helaas, maar ik kan niet anders dan de onderste rijen eraf te halen.
Ik denk niet dat ik al van mijn buitenste huidlaag eraf moet halen..
wat een stomme vergissing..

Zou dat lukken denk je?

Als je met water gedragen houtlijm hebt gewerkt moet dat geen probleem zijn, plankjes nat maken, even laten inwerken en heel voorzichtig verwijderen
Bepalen vanaf welke spant je de boel wilt verwijderen.
Ik zou een spant kiezen vanaf waar je de juiste rompvorm krijgt.
Voorzichtig te werk gaan, spanten netjes schoonmaken en het achter/onder deel RUSTIG opnieuw beplanken.
Dat moet lukken.
Als de romp haar juiste vorm heeft, dan pas gaan kijken naar de 2e beplanking.

de vraag is dus : moet ik de zwarte tekenlijnen nemen of de gele? Of moet ik eerst nog wat horizontaal verder werken of meteen de gele doen? De gele lopen naar onder toe en volgen de kiel. De zwarte volgen de huidige beplanking. Ik heb al andere vbn gevonden, maar ik word er niet meteen wijzer van.

vooraan hetzelfde....

Eerlijk gezegd begrijp ik nog niet helemaal wat je precies bedoeld, of heb je het over de 2e laag beplanking? Als dat zo is dan moet je de zwarte lijnen aanhouden, want de gele gaan te ver omhoog. Je moet enigszinds horizontaal beplanken (wel rekening houden met de zeeg). Als de planken een te grote bocht maken is dat niet correct. Op tijd verjongen en hier en daar een dropper (stealer of insteker) gebruiken.
Kijk anders nog eens rustig naar andere verslagen hoe de mensen hier op het forum hun schip beplanken, daar zitten heel goeie adviezen bij en foto,s

Eerlijk gezegd begrijp ik nog niet helemaal wat je precies bedoeld, of heb je het over de 2e laag beplanking? Als dat zo is dan moet je de zwarte lijnen aanhouden, want de gele gaan te ver omhoog. Je moet enigszinds horizontaal beplanken (wel rekening houden met de zeeg). Als de planken een te grote bocht maken is dat niet correct. Op tijd verjongen en hier en daar een dropper (stealer of insteker) gebruiken.
Kijk anders nog eens rustig naar andere verslagen hoe de mensen hier op het forum hun schip beplanken, daar zitten heel goeie adviezen bij en foto,s

Wel Pietsan, ik moet je gelijk geven. Als ik erover nadenk denk ik eerlijk gezegd dat het vb dat Germt aanhaalt ook niet helemaal is zoals het hoort. Daar gaan volgens mij de planken ter hoogte van het roer te stijl naar boven.
Maar ik ben niet zeker. En dat is mijn vraag : hoe stijl moet de beplanking naar boven lopen achteraan aan het roer.

Germt, als ik het goed zie denk ik dat ik 10 latten verkeerd zit. Maar dat zal ik pas goed zien als ik aan het lossen ben. Probleem is dat ik nog niet hélemaal mee ben en moeilijk kan inschatten hoe het moet worden.

Wat een moeilijk moment.. Ik zit ergens fout en dan begint miserie :(

Je kan eens kijken op mijn verslag van de Bounty, staat op de 2e pagina van dit forum (bouwverslagen historische schepen) (Bounty caldercraftkit 1:64) Met name de 2e laag beplanken kun je daar stap voor stap volgen.

de link gaat niet... hij zegt : lege pagina.. :)
Ik weet het, heb het al veranderd (ben niet zo goed in dit soort dingen met de computer.
De juiste naam van het verslag is; hmav-Bounty, caldercraftkit.

Kan iemand mij laten zien hoe je een link naar een verslag moet laten zien? Mag ook in de gelagkamer want hoort eigenlijk niet in dit verslag.

Hier is een voorbeeld van de beplanking bij de voorsteven. Het is een beetje een combinatie van je zwarte en gele lijnen. Door de vorm van de boeg worden de planken omhoog gedrukt. Bovenin is dit op te vangen door te verjongen en waar nodig met verloren gangen te werken. Men stelt daarbij dat het verjonging niet meer dan een halve plankhoogte mag zijn.

verloren_gangen_zpseaf8884f.png

Het is inderdaad zo dat je zoveel mogelijk de natuurlijke loop van de planken moet volgen, zoals de zwarte lijn aangeeft.
Alleen aan de achterkant zullen je bovenste planken iets omhoog draaien.
Dat is die "moeilijke" hoek waar ik het al eens over had.

full

Ik heb er even een foto bij gezocht, dat maakt het misschien iets duidelijker. Dit is de 2e laag planken. Je ziet dat bij de boeg de planken wel een klein beetje omhoog lopen (volgen de kiel) maar niet zoveel als jou gele lijnen laten zien. Zoals Germt al zei, je planken nooit geforceert aanbrengen, maar de natuurlijke loop laten volgen. Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden en wens je succes met de beplanking van je schip.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt allen, het is al heel wat duidelijker maar het zal toch wikken en wegen worden voor te starten..
Pietsan, sorry maar ik heb een foto gevonden van jou. Als ik hem niet mag gebruiken zeg je het maar...

Maar hieronder zie je perfect wat ik bedoel :

Is dit correct?

Hier heeft Pietsan eerst een bepaalde waterlijn gevolgd. En dan plots heeft hij een andere lijn beginnen maken en verder gevolgd naar beneden toe. En dat is nu mijn belangrijkste vraag. Is dit correct of eerder de lijn volgen en gaan verjongen keer op keer...

Back