HMS Victory Corel 1:98

een paar sfeerbeelden van het moment.

1 poortje heb ik uitgesneden om eens te testen of dit makkelijk te doen is. Geen probleem normaal :

Je ziet het goed: ik heb 1 kiertje heel bewust van een halve mm ongeveer. Nu zijn beide perfect gelijk links en rechts. Leek me handig om identiek van hoogte te zitten links en rechts. Kan geen kwaad op de eerste laag.

ja, ik ben momenteel best tevreden. De eerste 2 lengtes heb ik de kanonpoorten uitgesneden/gevijld.
Ik heb het toch al maar gedaan omdat ik niet heel zeker weet hoe de planken verder naar beneden aan te vatten. Geeft me wat tijd om te denken...
Perfect is het nog niet maar als ik de poortjes erin zet zitten ze toch al héél goed!

ik heb eens een plank gelegd langs de romp, op een manier dat het een natuurlijk verloop lijkt te hebben.
Zou ik zo starten en nu naar onder en boven toe dichtwerken? Of hoe zien jullie dat?

Het verloop is nu zo dat ik zonder verjongen overal een perfecte aanraking heb met de spant... Dus denk ik dat als ik zo naar boven toe de onderkant verjong en naar de kiel toe de bovenkant van de plank verjong ik er telkens mooi kom... Maar is dat juist wat ik zeg???

ik hoor het wel...

Ziet er goed uit. Je kan een paar van die plankjes als test plaatsen. Dan krijg je ook wat meer een beeld waar er verjongd moet worden.

Ziet er goed uit. Je kan een paar van die plankjes als test plaatsen. Dan krijg je ook wat meer een beeld waar er verjongd moet worden.

Wel, ik heb er eens 3 gelegd. Toch graag jullie idee of dit zo correct is?
Ze lijken heel natuurlijk te liggen....

Ik heb echt jullie idee nodig om te kunnen vertrekken...

Ik zou nu eerst de onderste doen. Dan kan je over de spanten gaan meten hoeveel planken je nodig hebt. Vervolgens zou je om de 5 plankjes of zo even een plankje kunnen zetten om het lijnverloop te bepalen. Ik heb ze op het breedste punt evenweidig aan elkaar gelegd en dan de spanten de rest van de vorm laten bepalen. Die kan je aftekenen en dan per deel kijken hoeveel je moet verjongen.

SAM_1482_zps4d69265c.jpg

zo, we zijn weer een weekend verder. Weer hard gewerkt toch, al is dat misschien niet meteen te zien aan de vooruitgang.
Ik ben alleszins blij met het resultaat. Misschien gaat het niet meer zo snel als een speer, maar dat komt door de werkwijze. Eerst weken de plankjes minimaal 48 uur, dan plooi ik op maat, laat vervolgens volledig in die vorm drogen en dan pas vastlijmen. Zo ben ik zeker dat er geen spanning op de plankjes zit.

Ik heb ook een nieuwe bouwplank gemaakt, dat zie je ook in de foto's.

een overzicht :

vooraan :

Achter de onderste rij links en de 2 onderste rechts zijn nu aan het drogen :) :

overzicht stuurboord :

Reacties welkom..

Laatst bewerkt:
Rustig zo doorgaan Stefan:D
Goed dat je een betere en stabielere bouwplank hebt gemaakt!

Als je het mij vraagt heb ik hard gewerkt dit weekend en gaat dat hier dik in orde komen :) ;) een paar foto's :

Ik heb een fout gemaakt.... Zien jullie de beplanking aan het roer? Ik heb na de ronding afgesneden en had moeten door laten lopen tot achteraan het roer...
Nu heb ik geen eerste beplanking achteraan...
Zien jullie het probleem? Iemand een idee om dat op te lossen?

Ik kan gewoon planken op de kiel zetten en dan die ronding naar de romp toe met kneedbaar hout of zo opvullen en schuren dacht ik? Dat had ik op vorige schip wel juist gedaan. STOM!!! Ik zie het nu pas..

Ik heb precies hetzelfde met de schuit die ik maak. Ik heb ervoor gekozen om de kiel te beplanken en dat dan zo te laten. Hoewel het dan niet correct is, ziet het er netjes uit.

Ik ben van mening dat als je netjes werkt, het er ook mooi uitziet.

gr

Peter

Ik heb precies hetzelfde met de schuit die ik maak. Ik heb ervoor gekozen om de kiel te beplanken en dat dan zo te laten. Hoewel het dan niet correct is, ziet het er netjes uit.

Ik ben van mening dat als je netjes werkt, het er ook mooi uitziet.

gr

Peter

Als allerlaatste kan ik het zo doen, maar ik wil toch proberen om het op te lossen. Dit moet te doen zijn op een manier. Even over denken met een paar forumgenoten...
Bedankt.

De rest wel tot op de kiel beplanken en op het stukje wat vergeten was een strook balsa of zo plakken zodat je die straks in vorm van de romp kan schuren is iets wat ik denk ik zou proberen.

Ow - daar zou ik enorm van balen. In zulke gevallen haal ik alles er vanaf en begin overnieuw met waar ik fout ben gegaan. Kan je niet planken deels weghalen en een las plaatsen?

Ow - daar zou ik enorm van balen. In zulke gevallen haal ik alles er vanaf en begin overnieuw met waar ik fout ben gegaan. Kan je niet planken deels weghalen en een las plaatsen?

Ben het helemaal met je eens Hans, alles eraf en opnieuw beginnen.
Ik betwijfel of dit op deze manier goed gaat komen.
De romp, en met name het achterdeel gaat nu een heel ander uiterlijk krijgen:(

Misschien is dat nog het beste : de planken achteraan aan de boeg alleen lossen, doorknippen ter hoogte van een spant en vervolgens op die plaats een stuk aanmaken... Dat ga ik eerst eens proberen. Niet vergeten : dit is de eerste laag, als ik kneedbaar hout gebruik en mooi in vorm schuur ziet niemand dat ooit nog... En dat is toch wat telt? Het uiteindelijke zicht....

Kga eerst optie 1 proberen, dan opvullen met kneedbaar hout en als laatste alles er af... Maar dat is wel extreeeeem. Zijn een 30 tal basisplanken...

Maar als het een dubbellaagse romp is is het probleem toch minder? De tweede laag planken wordt de zichtlaag, dan kun je inderdaad de eerste laag met bv kneedbaar hout de juiste vorm geven. De tweede laag kan dan wel goed gedaan worden.
Of denk ik nu te simpel???

Back