HMS Victory Corel 1:98

In theorie kan je de latjes van de eerste beplanking uitlijnen om bv. de onderkant van de poorten. Dan heb je die al vastliggen. Ik weet niet of je vanaf de berghouten of vanaf de kiel gaat werken, maar je kan tijdens het beplanken de balkjes zwart maken op het moment dat je eerste laag ze net heeft afgedekt, kan je ze op de beplanking aftekenen en dan langs onder of boven de balkjes zwart maken.

Wanneer?
Dat hangt er van af wat je zelf het makkelijkst vindt.
Persoonlijk zou ik het nu al doen.
Wat Erik zegt betreffende de beplanking, daar zou ik zeker even overwegen, is een goede tip.

Succes

In theorie kan je de latjes van de eerste beplanking uitlijnen om bv. de onderkant van de poorten. Dan heb je die al vastliggen. Ik weet niet of je vanaf de berghouten of vanaf de kiel gaat werken, maar je kan tijdens het beplanken de balkjes zwart maken op het moment dat je eerste laag ze net heeft afgedekt, kan je ze op de beplanking aftekenen en dan langs onder of boven de balkjes zwart maken.

Denk dat ik het zo ga doen. Eerst de eerste laag juist als onderkant van de poorten leggen. Dan goed aanduiden. Naar boven toe verder werken. Van zodra ik aan de top van de poortjes zit zwart verven en goed aftekenen.

En dan verder naar beneden beplanken.
Voor de eerste laag maakt het toch héél weinig uit of het nu mooi uitkomt onderaan of niet. Bovenkant moet natuurlijk wel meteen goed zitten.

Van in het begin zwart maken zou ik zonde vinden van mijn werk dat ik nu al deed om alle poorten al redelijk juist uit te meten...

Ok, maar op welk moment schilder ik dan best de balkjes zwart? Na het uitzagen van de kanonpoorten uit de eerste laag? Dan kan morsen geen kwaad en zijn de poorten op de juiste plaats...

Lijkt me een goed plan, eerst de geschutpoorten uitzagen in de eerste laag daarna een gaatje boren en daarna schilderen.

full

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar mijn ervaring met het schilderen van de balkjes is toch écht om ze eerst te schilderen hoor, nu kun je er goed bij.
Ik kan het weten, ik heb deze Victory al eens gebouwd
Als je dat doet na de beplanking, moet je die balkjes gaan schilderen door je kwastje door de poorten te steken, en je ziet ook nog eens niets, wordt waarschijnlijk een kliederboel.
Ik zie absoluut géén probleem om het nu al te doen!!

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar mijn ervaring met het schilderen van de balkjes is toch écht om ze eerst te schilderen hoor, nu kun je er goed bij.
Ik kan het weten, ik heb deze Victory al eens gebouwd
Als je dat doet na de beplanking, moet je die balkjes gaan schilderen door je kwastje door de poorten te steken, en je ziet ook nog eens niets, wordt waarschijnlijk een kliederboel.
Ik zie absoluut géén probleem om het nu al te doen!!

Verschillende versies, altijd leuk :)

Germt, ik begrijp je dat ik er nu beter bij kan. Maar ik begrijp ook Andy...
Met een kwastje ergens in verven waar ik niet goed kan zien lijkt me geen drama als het gewoon zwart moet en een beetje morsen op de eerste beplanking zeker geen kwaad kan.

Ik blijf erover denken. De keuze zal gemaakt moeten worden na het plaatsen van de eerste of 2de plank eerste laag...

Momenteel ben ik de eerste plank aan het meten, passen,... kijken wat best is en hoe ik kan starten. De akelige bocht achteraan zie ik in de 2de beplanking op dit moment niet als een probleem. En in de eerste beplanking moeilijk, maar haalbaar. Maar toch afwachten.. Mijn eerste plank dat ik wil leggen is die dat net onder de onderste laag kanonnen komt. Ik geef een dry fit mee...
De blokken vooraan zijn nog niet gelijmd. Die moeten toch nog beter, maar schuren en schrapen maakt veel lawaai en dat kan ik niet doen als de kindjes slapen en dit weekend had ik geen tijd. Volgend weekend dus.
Ik ga me een hele week bezig houden met passen en meten naar de beste start.

Ik post veel dry fits, heb toch bang om fouten te maken :oops:

vraagje over de kanonnen : Moeten die uitgelijnd worden met de beplanking of moeten die luikjes altijd loodrecht staan tov de grond?
Met andere woorden zijn er 2 mainieren : ik kan de luikjes loodrecht met de grond laten gaan en dus niet de beplanking laten volgen omdat die naar voor en naar achter toe wat omhoog gaan.. of
Net de luikjes de planken laten volgen en dus zorgen dat de luikjes wat scheef gaan...

Ik hoop dat iemand me begrijpt?

Aan de plannen kan ik dat niet opmaken...

De positie van de poorten is gerelateerd aan de dekken waar de betreffende kanonnen op staan. Op het breedste deel van de romp zal dat ongeveer gelijk zijn met de loop van de plankjes. Richting de stevens kan de beplanking afwijken van de deklijnen. Zit er een doorsnede bij de tekeningen waar dit een beetje uit op te maken is?

Wat Erik stelt is juist.
Een oorlogsschip heeft relatief vlakke dekken in de lengte richting. In de breedte staan deze een beetje boller in het midden.
Handelsschepen hebben juist wél een sterke zeeg in de dekken.
De huidbeplanking loopt over het algemeen met een zeeg.
Dus voor en achter lopen die huidgangen omhoog, zo ook bij de Victory.
De poorten zijn dus recht (hoekig) en volgen dus niet de loop van de huidplanken.

ok! Bedankt. Leek me ook het meest logisch, maar lag er gisteren even van wakker te piekeren :) Leek mij vooral logisch dat de poorten recht lopen omdat een kanon toch ook recht moet staan en niet hellend... Maar mss heeft dat er niets mee te maken...?

Ik heb een paar fotos van de eerste geplaatste planken. Als je iets fout ziet : aub zeg het dan. Nu kan ik er nog wat aan doen. Binnen 90 planken niet meer...

Ik heb Germt grotendeels gevolgd en de plankjes al zwart geverfd...
Fotos zeggen meer...

Straks heb ik nog een ander probleempje. de volgende plank zet ik nog zonder probleem, maar plank 4 komt half over de ronding van de boeg en half erboven, ik vermoed dat ik de plank dan zal moeten in 2 doen over de lengte voor een stuk...

Goed idee om de poorten op de huid mee te tekenen:)
Dat de plank aan aan iets boven de luizenplecht uit komt is volgens mij geen probleem.
Als je die hebt aangebracht kun je het overtollige weer wegvijlen.
Maar; kijk eerst even goed op de tekening, ik weet niet meer precies hoe dat zit, er zat dacht ik een soort volle reling.
Is eigenlijk nog niet van belang, dat zien we straks wel, en ik zou het niet te snel afvijlen, kan altijd nog;)

Op de eerste en de derde fotozie ik het blok voor de insteekloop achteraan slechts aan één kant gelijmd.
Ik zou dat aan de achterkant iets verstevigen.
Als er straks geboord moet worden om de loop te plaatsen, en hij schiet los.........

Voordeel is dat je foto's plaatst, dan kan zo'n probleempje gezien, en dus opgelost worden;)

hier ben ik weer :)
Is het een (groot) probleem als mijn huidplanken hier en daar meer invallen?
Maw dus een 'zonk' geven? Kan ik dat later opschuren/opvullen?

Ik heb het gevoel dat dit op deze grootte bijna niet volledig te vermijden is?
Ik weet wel : de spanten moest ik mooi afschuren maar toen kon ik dat niet zo goed inschatten... Ik heb wel getracht om dat te doen maar ik zie dat nu pas echt, nu ik al een 5tal huidplanken links en 5 rechts heb geplaatst...

Vandaar de vraag...

hier ben ik weer :)
Is het een (groot) probleem als mijn huidplanken hier en daar meer invallen?
Maw dus een 'zonk' geven? Kan ik dat later opschuren/opvullen?

Ik heb het gevoel dat dit op deze grootte bijna niet volledig te vermijden is?

Beter is om voor je de huidgangen plaatst een latje langs de spanten te houden en kijken of dat latje de spanten overal raakt.
Als dat niet het geval is krijg je dus een zonk.
Doordat je dat eerst controleerd kun je de spant een beetje verdikken door er een latje op te lijmen.
Het is nu heel goed mogelijk dat je aan de ene kant een zonk, en aan de andere kant een bult hebt.
Daar moet je dan weer wat vanaf schuren.
Dus het is ook bij grotere schepen best te vermijden;)
Vullen is niet aan te raden ivm hechtingsproblemen van de 2e laag

Vullen is niet aan te raden ivm hechtingsproblemen van de 2e laag

ja, maar nu sta ik ervoor. Het is vooral bij de eerste 3 huidplanken dat ik zette.
Daarna lijkt het beter te worden. Het is niet dat het hééél erg veel is, maar toch...
Ik zal het morgen eens posten.
Maar hechtproblemen? Als ik dat opvul met kneedbaar hout voorzie ik geen hechtproblemen. Daar heb ik niet meteen bang van. Was vorig schip ook geen probleem.

Ik heb niet langs de ene kant een zonk en de andere een bult. Eerder op dezelfde plaats een zonk zowel links als rechts. Dat is raar:confused:

Nu is het duidelijk beter vanaf plank 4. Ik ga eens verder controleren of er inderdaad nog zonken te verwachten zijn...

Ik heb niet langs de ene kant een zonk en de andere een bult. Eerder op dezelfde plaats een zonk zowel links als rechts. Dat is raar:confused:

Hoeft niet raar te zijn hoor, dan was die spant in beginsel niet helemaal juist van maat.
Zulke afwijkingen kunnen nu eenmaal voorkomen, en is het altijd aan te bevelen de spanten eerst te controleren, en als ze eenmaal staan, wederom controleren met een latje en evt. opvullen.

Hoeft niet raar te zijn hoor, dan was die spant in beginsel niet helemaal juist van maat.
Zulke afwijkingen kunnen nu eenmaal voorkomen, en is het altijd aan te bevelen de spanten eerst te controleren, en als ze eenmaal staan, wederom controleren met een latje en evt. opvullen.

inderdaad :mad:

Maar geen erg. Het valt allemaal beter mee dan gisteren gedacht. In daglicht is het véél beter. Ik had we de spanten gecontroleerd en wat bijgeschuurd, maar blijkbaar niet voldoende en hogerop aan dekhoogte blijkbaar toch niet goed.

Ik krijg dat nog wel goed denk ik. ( hoop ik )

Ik heb wel weer een paar vraagjes :

* Mag ik stelselmatig meteen de poortjes opensnijden? Of wacht ik beter tot alle beplanking klaar is? Ik denk dat als de lijn van voor tot achter mooi is uitgetekend ik daar geen kwaad mee kan doen???
* Ik moet nu gaan beginnen met het beplanken van de achterste spant, aan het roer. Sommigen houden gewoon de beplanking aan zoals boven en zo naar beneden werken. Anderen leggen daar een ander verband en starten met een 45 graden plank vertrekkende uit het roer naar de boeg toe, om dan erboven en eronder die hoek aan te houden. Wat is best, juist, makkelijkst? Ik hoop dat het duidelijk is?

Met stelselmatig de poorten uitsnijden doe je geen kwaad lijkt mij, hoewel ik zou wachten tot de romp dicht is.
Hou er dan wel de tekening bij en let goed op de afstanden van de poorten onderling, is een uitermate precies werkje hoor, vergis je daar niet in.

Het beplanken; ik zou gewoon de beplanking aanhouden, het is de eerste laag, daar kun je met reststukjes de boel mooi opvullen en het op die manier mooi strak en egaal zetten.

Maar nogmaals; misschien ten overvloede, vooral rustig aan, je krijgt hem in dit jaar écht niet af hoor;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Met stelselmatig de poorten uitsnijden doe je geen kwaad lijkt mij, hoewel ik zou wachten tot de romp dicht is.
Hou er dan wel de tekening bij en let goed op de afstanden van de poorten onderling, is een uitermate precies werkje hoor, vergis je daar niet in.

Ik weet het. He de tekening al 10 keer bekeken en zie denk ik geen probleem...
Ik heb alles langs 1 kant al eens uitgetekend op de romp voor de bovenste rij kanonnen. Als alles in de lijn mooi zit en correct meet ga ik dat risico toch nemen om al uit te snijden.

Maar nogmaals; misschien ten overvloede, vooral rustig aan, je krijgt hem in dit jaar écht niet af hoor

Inderdaad, maar ik kan toch ook niet gewoon het een paar dagen laten staan omdat het niet mag afzijn dit jaar? ;) Ik probeer verschillende zaken samen te doen tijdens drogen en zo.. Misschien niet slim, maar ik kan het écht niet laten...

Back