HMS Victory Corel 1:98

heb je al geprobeert of je houtlijm daar goed pakt ?
lijkt me twijfelachtig als het beenhard word kan de houtlijm zig niet vast zetten en ga je met 2 componenten achteraan moeten werken.

zou maar wet zunde zijn dat het weer lost natuurlijk

heb je al geprobeert of je houtlijm daar goed pakt ?
lijkt me twijfelachtig als het beenhard word kan de houtlijm zig niet vast zetten en ga je met 2 componenten achteraan moeten werken.

zou maar wet zunde zijn dat het weer lost natuurlijk

Momenteel houdt het prima op het hout. Als het niet blijft plakken zal ik inderdaad 2 componentenlijm moeten gebruiken. Maar momenteel heb ik die gewoon gesmeerd op het hout en houdt het prima.

Maar dat merk ik vandaag wel als het eraf valt bij het schuren... Ik vermoed dat als het helemaal droog is het inderdaad zal lossen..

dat de plamuur op het hout blijft dat zal wel die heeft zig vast gezogen en komt niet meer los.

het zijn de huidlatten waar ik me zorgen om zou maken.

Hier zie je hoe bij mijn Victory (DeAgostini) de latten verlopen bij de spiegel. Ja ze maken echt een stevige bocht.
Jan Zwart.
91add1c3-63b8-431d-b0ed-cb78be3c02d7_zps6581dd5c.jpg

dat de plamuur op het hout blijft dat zal wel die heeft zig vast gezogen en komt niet meer los.

het zijn de huidlatten waar ik me zorgen om zou maken.

Je hebt gelijk. Niet aan gedacht.
Ik zal een hele fijne laag kneedbaar hout erop zetten zodat ik weer een hechting voor mijn plankjes krijg.

Hier zie je hoe bij mijn Victory (DeAgostini) de latten verlopen bij de spiegel. Ja ze maken echt een stevige bocht.
Jan Zwart.
91add1c3-63b8-431d-b0ed-cb78be3c02d7_zps6581dd5c.jpg

heel fel bedankt voor deze foto. Is inderdaad dezelfde scherpe hoek....Deze foto zou ik nu ook eens heel graag zien op de victory van corel, maar dan zonder de latjes al geplakt. Als iemand die heeft...

Vandaag wel een goede dag gehad. De vorm begint stilaan te komen. Als ik de plankjes op een of andere manier nu die onmogelijke hoek kan laten maken komt het goed.

helaas lijmt het op kneedbaarhout ook slecht met witte houtlijm.
ik had indertijd deze opvulstukken van Balsa gemaakt bij de Vasa, echter dit had weer het nadeel dat je de latjes niet kon fixeren met spelden tijdens het drogen.
ik ben bang dat je hier zult moeten kiezen voor de bekende secondenlijm. (dun) en dan de rest van de lengtes tegen de spanten met normale witte houtlijm

....Deze foto zou ik nu ook eens heel graag zien op de victory van corel, maar dan zonder de latjes al geplakt. Als iemand die heeft...

Mogelijk heb je hier iets aan: pagina 3 bovenaan, foto's 6, 7 en 8 (op pagina 2 nog zonder latjes, maar niet zo'n duidelijke foto):

Victory della Corel - Pagina 3 - Forum Modellismo.net

...ik ben bang dat je hier zult moeten kiezen voor de bekende secondenlijm. (dun)...

Als alternatief voor secondenlijm zijn er allerlei variaties in gelvorm, die er niet seconden maar één of twee minuten over doen om vast te zitten. Ook een bijkomend voordeel dat deze vaak geen witte waas achterlaten zoals bij secondenlijm. Ik heb zelf goede ervaring met Bison Nexus Gel. Helaas is deze inmiddels van de markt, maar er zijn vergelijkbare lijmsoorten te krijgen.

Succes
Diederik

Stefan,
Kijk eens op www.modelshipworld.com.

Kijk dan bij kit build logs in progress.
Daar vindt je een Victory van Corel die gelijk met jou begonnen is.
Niet schrikken hé, deze jongen pakt het proffesioneel en doordacht aan hoor;)

Het loont de moeite om die kit bouw veslagen eens door te lopen, er zit meer tussen wat je kan helpen.

Stefan,
Kijk eens op www.modelshipworld.com.

Kijk dan bij kit build logs in progress.
Daar vindt je een Victory van Corel die gelijk met jou begonnen is.
Niet schrikken hé, deze jongen pakt het proffesioneel en doordacht aan hoor;)

Het loont de moeite om die kit bouw veslagen eens door te lopen, er zit meer tussen wat je kan helpen.

Germt,

Bedoel je die jongen dat nu moet beginnen aan het beplanken van onderdek? En hij gaat dat precies in een donkerder houtsoort doen?
Mooi verslag gaat dat worden. Ik merk daar op dat ik later begonnen ben en verder ben. DUS : ik ga alweer te snel en heb te weinig geduld. Maar, als ik het andere verslag bekijk van Erik Nyren ben ik wel een stuk nauwkeuriger dan hem. Goed, ik ben blij dat ik nu andere verslagjes heb. Kan ik toch wat meer info zoeken.

Voor het afstellen van de locatie van de kanonnen. Ik moet daar balkjes voor uitsnijden en plaatsen. Maar hoe die hoogte weer gaan juist bepalen? Als ik naar het verslag van die Erik kijk, lijkt dat precies nog niet van belang. Die plakt die gewoon op... Maar dat zou ik vreemd vinden. Ik dacht een koord te spannen van boeg naar roer...

Wat ik wil zeggen Stefan, neem de tijd en rust.
Dit is een moeilijk model, maar zeker te doen.
Ik bedoel het verslag van Dragzz, ik weet niet of hij Erik heet.
Kijk hoe anderen het doen op de diverse fora, en gebruik die verslagen in je voordeel.
Vraag anders hulp aan bouwers in je omgeving, doe ik ook wel eens als ik er niet uit kom.
Daar zijn we voor;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb wel een manier gevonden om de blokjes voor de kanonnen perfect juist te hangen. Heb een verslag gezien van iemand dat die blokken veel te kort tegen de beplanking had gezet en die heeft geen enkel kanon kunnen zetten...
Gelukkig heb ik dat gezien....
Ja, ik werk echt te snel en ongeduldig...vreselijk iritant!

Maar het gaat goedkomen.

Heb ook 2 verschillende modellen van dekken gezien. Bij de ene waterpas, bij de andere een niveauverschil van 1 cm op 5 cm...dat is als ik goed omreken een meter op 5 meter in werkelijkheid....
Is mooi op het model eigenlijk maar kan in feite niet natuurlijk!

Zo, heb nog wat foto's gemaakt.

Eerst een foto van het verbeterde dek. Even tonen hoe waterpas het nu ligt na toch heel wat aanpassen. heb het dek losgemaakt en opnieuw de spanten geschuurd. Ziet er veel netter uit meteen :)

Dan wat fotos na het plaatsen van de balken waar de kanonnen in moeten komen. Plezant werkje, veel uitmeten om de juiste plaats te vinden maar denk dat ik overal wel juist zit. Afwachten...

Ik kreeg de tip hier van Germt om deze luiken al zwart te schilderen. Dat wilde ik zeker gaan doen maar dan verlies ik de getekende vierkanten waar de kanonnen net in het midden inkomen... Hoe doen jullie dat dan? Ik heb nu de juiste locaties... Op hier en daar een cm na...

Het lijkt erop dat die andere bouwer het na z'n eerste beplanking de luiken heeft geschilderd of gespoten. Je kan ook de gaatjes al vast boren in het hart van de kruisjes en het dan zwart schilderen. Dan heb je het middelpunt in ieder geval vastliggen

Het lijkt erop dat die andere bouwer het na z'n eerste beplanking de luiken heeft geschilderd of gespoten. Je kan ook de gaatjes al vast boren in het hart van de kruisjes en het dan zwart schilderen. Dan heb je het middelpunt in ieder geval vastliggen

Ja, die andere bouwer had zijn houders voor de bommen volgens mij té kort tegen de beplanking gezet, waardoor zijn kanon véél te ver naar buiten zat... Dan heeft hij volgens mij de luiken dichtgemaakt...Bij mij zit die houder van het kanon veel dieper en dan kan ik er misschien niet meer bij... Dat weet ik niet.

Ja, dat dacht ik ook eerst te doen. Maar wat als ik er dan net een mm naast zit? Dan kan ik geen gatje meer boren waar het juist moet zijn...
Ofwel moet ik een miniem klein gaatje maken dat totaal nog niet groot genoeg is. Even over denken toch.

Stefan,

Dit is een moeilijk klusje hoor.
Het schip ga je straks beplanken, met 2 lagen.
Als de romp beplankt is moeten de luiken worden uigezaagd. Dan kom je weer bij die balken uit.
De balkjes verdwijnen nu dus even achter de beplanking, het heeft geen zin om nu al gaatjes te boren voor je insteeklopen.
Dat doe je pas als de openingen gemaakt zijn, de kans dat je straks precies vierkant om het gaatje in het balkje uitkomt is erg klein!!
Op die manier kun je de positie van de loop nog een beetje corrigeren.
Ik weet niet meer precies hoe ik het gedaan heb, maar weet nog wel dat ik toen ik de romp dicht maakte de positie van de balkjes steeds heb afgetekend op de beplanking.

Dus, het handigste is om bij het beplanken de positie van de spanten én de balkjes op de romp af te tekenen, dan later de openingen maken en dan kom je weer bij de balkjes uit:o

Succes

Stefan,

Dit is een moeilijk klusje hoor.
Het schip ga je straks beplanken, met 2 lagen.
Als de romp beplankt is moeten de luiken worden uigezaagd. Dan kom je weer bij die balken uit.
De balkjes verdwijnen nu dus even achter de beplanking, het heeft geen zin om nu al gaatjes te boren voor je insteeklopen.
Dat doe je pas als de openingen gemaakt zijn, de kans dat je straks precies vierkant om het gaatje in het balkje uitkomt is erg klein!!
Op die manier kun je de positie van de loop nog een beetje corrigeren.
Ik weet niet meer precies hoe ik het gedaan heb, maar weet nog wel dat ik toen ik de romp dicht maakte de positie van de balkjes steeds heb afgetekend op de beplanking.

Dus, het handigste is om bij het beplanken de positie van de spanten én de balkjes op de romp af te tekenen, dan later de openingen maken en dan kom je weer bij de balkjes uit:o

Succes

Ok, maar op welk moment schilder ik dan best de balkjes zwart? Na het uitzagen van de kanonpoorten uit de eerste laag? Dan kan morsen geen kwaad en zijn de poorten op de juiste plaats...

Back