HMS Victory Corel 1:98

Ik zie toch genoeg schepsmodellen met berghouten die door de poorten heenlopen hoor.
Zie de foto's van Jan, en Piet, en mijn WvH

full

Dat berghouten deze loop hebben komt doordat ze met de loop van de Huidgangen meelopen, en niet per definitie met de zeeg van het dek.
Bij handelsschepen ligt dat anders omdat die juist weer wél een grote zeeg in het dek hebben.
(oorlogsschepen hebben doorgaans in de lengte richting redelijk vlakke dekken)
Aan de achterkant zie je zelden berghouten, en al helemaal niet bij schepen met dezelfde achterkant als bijvoorbeeld de Victory.
Dat is weer anders als die schepen een vlakke achterkant hebben, maar dat is bij de Victory dus niet vlak.
Hans zijn Batavia heeft dat weer wel., dus die heeft (terecht) daar wel een berghout, williswaar veel minder zwaar dan aan de zijkant

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook altijd begrepen (of gedacht) dat de berghouten er waren om de eigenlijke romp te beschermen bij het aanleggen aan de kade. En dat lijkt me aan de zijkant meer nodig dan aan de achterzijde.

Als ik het zo zie zit je precies op hoogte met het onderste berghout en het lijkt me dat hij stopt waar de onderste uitstulpingen van de zijgalerij beginnen.

Germt,

Ik heb enkel naar Victory gezocht. Vandaar dat ik anderen niet tegengekomen ben waar de berghouten door de poorten gaan.
Kga morgen de berghouten inkorten. Komt mooi uit eigenlijk want die bocht is bijna onmogelijk voor de derde en onderste laag.

Als ik het zo zie zit je precies op hoogte met het onderste berghout en het lijkt me dat hij stopt waar de onderste uitstulpingen van de zijgalerij beginnen.

Ik zou thans nog 1 plank extra naar onder toe moeten leggen. Normaal zijn het 3 planken op de onderste laag. Iets hoger 2 en dan nog 1 bovenaan.

Germt, wat bedoel je hier juist mee :

"Dat berghouten deze loop hebben komt doordat ze met de loop van de Huidgangen meelopen, en niet per definitie met de zeeg van het dek."

Wat zijn de huidgangen?

Op mijn DeAgostini model bestaat de onderste berghout uit 4 gangen. Drie onderste van 5x2 mm en de bovenste van 3x1 mm. Daardoor zie je ook het getrapte ontstaan.
Jan Zwart.

zozo, ik lees al die prachtige verslagen hier en dan voel ik me toch maar een kleine garnaal :(
Maar goed, ik ben toch blij met mijn vorderingen en laat graag toch wat foto's achter...

Geen nood : de poortjes zitten er los in, is maar even om te zien hoe het uitkomt..

Dat ziet er toch mooi uit zo, technisch weet ik er ook niet veel van.
En het klopt wat je hier zoal voorbij ziet komen, daar kan ik ook alleen maar van dromen dit ooit te bereiken. Maar ik ben tevreden met mijn bouwkunsten en daar gaat het uiteindelijk om.;)

Ieder doet zoals hij het kan hoor! Als je model klaar is zal menigeen toch alleen maar bewondering hebben.
* Vergelijk is de dood van het geluk *

HOI,

Ik heb toch weer wat vragen / problemen.

Kan iemand me zeggen of de beplanking vooraan richting de boeg hoger komt dan het dek? Anders kom ik er verre van.. Ik heb het al 100 keer nagemeten, nagekeken en met de plannen vergeleken en telkens kom ik er niet.

Heeft iemand foto's van zijn Victory in opbouw waarop te zien is hoe de beplanking vooraan en achteraan juist zit...?

Thanks

Bij mijn model lopen de planken aan de boeg niet hoger dan het middendek. Je kan even in mijn fotoboek kijken voor alle foto's

full

Succes:thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt het op de foto van Henk inderdaad duidelijk zien.
De planken aan de boeg lopen vrijwel ALTIJD iets omhoog.
Kan ook niet anders omdat de loop van de spanten en de bolling daar om vraagt.
Kortom het is de natuurlijke loop van de huidgangen.
Naarmate je verder naar beneden gaat zal dat iets meer gaan worden; daarom worden op die plaatsen de planken aan de voorzijde ook verjongd, en dat doen we altijd aan de bovenzijde van de plank, omdat hij als we dat niet doen de bovenliggende plank zal overlappen.
Lijkt heel ingewikeld, maar is heel simpel.
Samengevat: laat de plank zijn natuurlijke loop volgen

Je kunt het op de foto van Henk inderdaad duidelijk zien.
De planken aan de boeg lopen vrijwel ALTIJD iets omhoog.
Kan ook niet anders omdat de loop van de spanten en de bolling daar om vraagt.
Kortom het is de natuurlijke loop van de huidgangen.
Naarmate je verder naar beneden gaat zal dat iets meer gaan worden; daarom worden op die plaatsen de planken aan de voorzijde ook verjongd, en dat doen we altijd aan de bovenzijde van de plank, omdat hij als we dat niet doen de bovenliggende plank zal overlappen.
Lijkt heel ingewikkeld, maar is heel simpel.
Samengevat: laat de plank zijn natuurlijke loop volgen

Ok Germt, naar onder toe begrijp ik dat volkomen.
Maar bovenaan is dat wat anders. Ik kan gewoon niet de planken allen leggen dat volgens de tekeningen nodig zijn. Ik heb georiënteerd op de poorten. Die heb ik al keer nagekeken en die zitten juist.
Snap het niet zo goed. Vooraan ben ik al ter hoogte van het dek en in het midden nog niet. Wat ik zou kunnen doen zijn 2 opties :
1) ik laat de huidplanken een beetje over het dek komen, dat is zeker niet lelijk maar dan moet ik 100% zeker zijn dat dit geen gevolgen heeft in een later stadium van de bouw. Ik kan dan zelf zorgen voor een extra eerste huidlaag naar voor toe..
2) ik plaats de huidplanken en maak ze mooi gelijk met het dek. Dan verjongt de laatste naar voor toe wel erg hard ( omdat ik nog niet verjongd heb tot nu )

Ik zou willen gaan voor optie 1, maar zoals ik zei : dan moet ik 100% zeker zijn dat er later geen problemen komen bij het afwerken van bvb de boeg...

Ik begrijp hoegenaamd niet dat het niet uitkomt. Ik volg het plan tot op de mm juist.

Bedankt voor de foto's Henkl, jammer dat het geen Victory van Corel is, het is toch niet helemaal hetzelfde merk ik!

Zie deze foto dat ik gevonden heb. Die man heeft vooraan ook zelf een 'verhoging' gemaakt...

ik zit niet stil maar wat duren die poortjes lang!! Zoals Germt al eens zei : dat is geen te onderschatten werkje als je dat wat goed wil doen.
Alvast 1 kant redelijk ver gevorderd. Nog niets gelijmd natuurlijk, maar wel even voor de foto los in elkaar gezet:

En het zijn er ook nog niet weinig ook...

Inderdaad. Ik dacht ongeveer 49 per kant maar ik heb ze nog niet helemaal goed durven tellen. Kwestie van de moed erin te houden. :)
Tof werkje, maar als je er een stuk of 50 achter de rug hebt moet je best toch een paar dagen stoppen of de nauwkeurigheid gaat eraf, bij mij toch :)

Back