HMS Victory Corel 1:98

Maar als het een dubbellaagse romp is is het probleem toch minder? De tweede laag planken wordt de zichtlaag, dan kun je inderdaad de eerste laag met bv kneedbaar hout de juiste vorm geven. De tweede laag kan dan wel goed gedaan worden.
Of denk ik nu te simpel???

neen, dat is ook mijn idee althans.... We zullen zien als ik geschuurd heb...Ben blij dat iemand me volgt :)

Tussen mijn herstellingen van mijn fout door ben ik even bezig geweest met de buitenste plankenlaag. Om niet zoals vorige keer hier en daar een véél donkere lat te hebben heb ik ze eens opengelegd. Dat is niet te doen hoeveel kleurverschil erop zit. Hoe doen jullie dat? Alles door elkaar ov bvb bovenaan de blekere en onderaan de donkere ( zo zou ik het doen nu na mijn vorig schip )

ik probeer het op foto te zetten maar dat is niet eenvoudig :

Dat hangt volledig van je smaak af, en tevens afhankelijk van de vraag wat je met het onderwaterschip wilt doen.
Normaal zou dat bekoperd zijn, en kun je de lichtere en donkere van elkaar scheiden.
Overigens als het schip niet gekleurd wordt zijn iets lichtere en donkere planken door elkaar niet per definitie storend, maar dat is mijn mening natuurlijk.

Dat hangt volledig van je smaak af, en tevens afhankelijk van de vraag wat je met het onderwaterschip wilt doen.
Normaal zou dat bekoperd zijn, en kun je de lichtere en donkere van elkaar scheiden.
Overigens als het schip niet gekleurd wordt zijn iets lichtere en donkere planken door elkaar niet per definitie storend, maar dat is mijn mening natuurlijk.

Bedankt Germt! Gelukkig loop jij hier rond. ;) Ik heb nog at vragen in mijn hoofd waar ik de plannen al vaak voor open geplooid heb..

Dat bekoperen heb ik al héél vaak gezien maar geen idee hoe ze dat doen? Geen idee met wat dat gebeurt en hoe of wat dat is..Het lijkt wel betegeld.... Ik neem aan dat ik dat in een latere fase ( na de romp ) kan beslissen?
Ik bedenk me wel dat bovenaan geel geschilderd wordt en dus daar beter lichtere kleuren zijn. Geel is nu niet meteen een goede deklaag....

Het schuren is prima aan het lukken. Foto's later, maar het begint er mooi strak uit te zien. Dat is genieten na veel werk, elke schuurbeweging zie je het beteren :)

Volgende vraag : Het schip heeft bovenaan buitenste planken dat dikker zijn. De vraag is nu of ik die dikkere planken meteen op deze eerste laag zet of bovenop de 2de huidlaag en dus nog een mm meer naar buiten komt. Dat gaat over 6 planken in totaal tussen de poorten.

De bovenste lagen huidplanken zou ik precies mee willen wachten met af te werken en ook met het bovenste dek te plaatsen. Dit omdat ik het schip nu goed op zijn kop kan leggen en anders niet meer ( omwille van stuk maken )
Zou dat een probleem zijn? Ik zie nergens een probleem maar vraag het hier liever eerst nog even.

de spiegel achteraan komt neem ik aan toch een deel over de huidplanken achteraan? Zodat de afwerking achteraan mooi verwerkt wordt?

het aanbrengen van koper kan met losse plaatjes of met tape. er zijn hier diverse mensen actief die met beide methodes ervaring hebben, kijk maar eens bij andere Victory's of andere Engelse schepen uit dezelfde periode.

de dikkere planken die je bedoeld zijn de berghouten, ik heb ze zelf aangebracht gelijk met de 2e laag voor een beter geheel.

Ik heb het allemaal geprobeerd te volgen maar je bent op de goeie weg.
Het beplanken is een uitdaging op zich en aangezien je een 2 laag heb kan je veel scheurtjes opvullen met vloeibaar hout.
En schuurpapier doet wonderen !
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Sjors

Ik weet dat je de Victory aan het maken bent maar ik ben diegene die de Le Mirage gemaakt heb :D
Hij is ondertussen af .
Nu vlug terug naar pagina 1 om de rest van je Victory te zien.

Sjors

Ik heb je verslag gezien! Nog niet tot het einde geloof ik?
Maar het ziet er super uit! Wel is de kleur van de romp op de foto bleker dan jouw schip in het echt. Dat is het enige dat ik jammer vind. Maar daar kan je niets aan doen!
Prachtig werkje!!!

Als ik mij goed herinner, komen de berghouten in deze kit van de Victory op de 2e laag.
Maar kan mij natuurlijk vergissen, kun je makkelijk controleren door even naar de dikte van die berghouten te kijken. als je ze op de eerste laag zet worden ze namelijk minderdik omdat daar d dikte van de 2e laag tegen ligt.

Tip: kom naar de ontmoetingsdag, is voor jou niet zover weg, net over de grens tussen Turnhout en Antwerpen.
Kunnen we daar eens verder kijken, er is daar ook een Victory aanwezig, dus doe je hier je voordeel mee :)

Als ik mij goed herinner, komen de berghouten in deze kit van de Victory op de 2e laag.
Maar kan mij natuurlijk vergissen, kun je makkelijk controleren door even naar de dikte van die berghouten te kijken. als je ze op de eerste laag zet worden ze namelijk minderdik omdat daar d dikte van de 2e laag tegen ligt.

Tip: kom naar de ontmoetingsdag, is voor jou niet zover weg, net over de grens tussen Turnhout en Antwerpen.
Kunnen we daar eens verder kijken, er is daar ook een Victory aanwezig, dus doe je hier je voordeel mee :)

Germt,

Het komt wel degelijk op de eerste laag volgens de tekeningen. Heb het even nagekeken. Mijn vraag was te snel...

Ivm ontmoetingsdag stur ik je een prive bericht...

Ik heb je verslag gezien! Nog niet tot het einde geloof ik?
Maar het ziet er super uit! Wel is de kleur van de romp op de foto bleker dan jouw schip in het echt. Dat is het enige dat ik jammer vind. Maar daar kan je niets aan doen!
Prachtig werkje!!!

Hij is af .
Maar door de slechte rigging plan( weet de Nederlandse naam niet ) is het niet helemaal geworden als dat ik gehoopt had.
Wat dat betreft moet het boek van Petersson er echt bij houden.
Maar dat is voor de 2 volgende modellen waar ik mee bezig ben.

Sjors

Momenteel ben ik bezig de berghouten te monteren op de romp.
Nu heb ik al héél veel modellen gezien maar tot nog toe nog geen enkel model zoals de plannen en de tekening op de bouwdoos beschrijven. Dat vind ik raar en misschien ( zeg maar zeker ) zijn daar redenen voor.

De onderste laag berghouten volgen bij alle modellen dat ik zie en vind online de lijn van de onderste geschutspoorten. Echter, dat is niet volgens de tekening. Volgens de plannen moet je namelijk achteraan de berghouten over de poorten laten gaan en dus naar boven toe... Waarom doet iedereen dat NIET in zijn model?

Ik licht toe met foto...

het plan : daar zie je duidelijk het verloop van de berghouten achteraan

de bouwdoostekening :

foto van collega modelbouwer :

Mijn foto ( kijk niet naar de bovenste berghouten, die is aan het drogen in de vorm.. :

Er zijn zelfs véél Victory's waar de onderste berghouten zelfs totaal zijn weggelaten. Die bocht achterin is supermoeilijk met een houtdikte van 2mm, dus ik vermoed dat dat de reden is...

Kan iemand me nu zeggen waarom anderen de poorten volgen?
Misschien Germt, hoe heb jij het gedaan??

berghouten

full

Je hebt helemaal gelijk wat de berghouten betreft. waarom anderen dat niet doen daar kan ik natuurlijk geen uitspraak over doen. ikzelf heb ook een beetje gesmokkelt, puur omdat ik het mooier vind, niet omdat het moeilijker is. alle berghouten lopen door de achterste poorten. Ik heb het alleen iets minder gedaan puur voor het zicht. Als je langs de hele boot kijkt ziet het er in mijn ogen wat aandoenlijker uit. Maar als je helmaal historisch correct bouwt dan heb je gewoon gelijk!
Op de foto zie je duidelijk dat de berghouten door de poorten lopen, de onderste iets minder dan zou moeten. Als je nog meer foto's wilt zien kijk dan even in mijn album op mijn profiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
full

Je hebt helemaal gelijk wat de berghouten betreft. waarom anderen dat niet doen daar kan ik natuurlijk geen uitspraak over doen. ikzelf heb ook een beetje gesmokkelt, puur omdat ik het mooier vind, niet omdat het moeilijker is. alle berghouten lopen door de achterste poorten. Ik heb het alleen iets minder gedaan puur voor het zicht. Als je langs de hele boot kijkt ziet het er in mijn ogen wat aandoenlijker uit. Maar als je helmaal historisch correct bouwt dan heb je gewoon gelijk!
Op de foto zie je duidelijk dat de berghouten door de poorten lopen, de onderste iets minder dan zou moeten. Als je nog meer foto's wilt zien kijk dan even in mijn album op mijn profiel.

ik ga voor het historische deze keer denk ik.
Ik zie ook dat ke de berghouten niet de akelige bocht aan het roer hebt laten ondergaan? Je bent gestopt net voor de bocht?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb bij de Batavia de twee achterste poorten deels in de berghouten zitten. Maar dit is omdat het origineel (die in Lelystad dus) dit ook heeft (maar of dit historisch is?)

Hier een foto die toont hoe de berghouten bij de Victory verlopen. Ze eindigen bij de spiegel en gaan daar niet "de bocht om".
Jan Zwart
Verloopberghouten_zpse81e965d.jpg

Back