HMS Victory Corel 1:98

Even een foto van de kuil en met zicht op het bovenste dek.
Achter komt er nog het "poopdek"op (als ik de naam goed heb)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik nu wel opmerk is dat ik wat zwarte vegen heb van het potlood. Dat is volgens mij onvermijdelijk toch hoe ik heb gewerkt.
Je maakt die randen met een potlood zwart en door het werken eraan worden de handen wat zwart en komt er wat op de beplanking.

Ook door zweethandjes en zo, door het afschrapen...

hebben jullie een idee om dat te vermijden voor het bovendek?
Ik vind het onderaan zeker wel mooi eigenlijk, het veroudert zo een beetje en onderaan zal dat zeker realistisch zijn door stof, vuil en beloop...

Maar bovenkant wil ik precies zo strak en netjes mogelijk proberen ( al zal het ook daar niet echt lelijk zijn...

Ik zie wel dat er in het midden geen koningsplank ligt, die plank is 1/4 breder dan de rest van de beplanking.
Kun je misschien bij de dekken daarboven nog doen.
Die staat trouwens niet op de tekening, en was ik bij de mijne ook vergeten;)

Goed dat je dat zegt. Weet niet of die voorzien is in de set. Was het ook aan het vergeten. Maar onderdek is dat geen drama en volgens mij werd dat daar ook niet gedaan of sla ik de bal nu mis?

Wat die graffiet vegen betreft Stefan is naar mijn idee niet zo erg, het geeft inderdaad een beeld van veroudering.
Je kunt het wat afzwakken door er met een heel fijn schuurpapier over heen te gaan.

Wat de koningsplank betreft, die zit waarchijnlijk niet in de kit.
Wordt eigenlijk nooit mee geleverd.
Dat zijn weer details die er wél op horen maar niet vaak wordt gedaan.
Dat is weer het voordeel van een forum, men leert en ziet een hele hoop van elkaar:cool:

Ik vond in "HMS Victory Owners'workshop Manual" een tekening van het halfdek. Daarop is de koningsplank goed zichtbaar. Ook is het plankenpatroon goed zichtbaar.
Plankenplan-met-ellipsen_zpsee825fe4.jpg

Maar klopt het dat het plankenpatroon na 4 regels zich herhaalt? ik dacht dat het na 5 regels zich herhaalt?
Jan Zwart.

Dat had ik ook gezien, en is verwarrend.
Volgens ik heb kunnen zien in de handleiding van Caldercraft spreken men daar ook van een 4-planks systeem, precies zoals ik al heb verteld.
Het lijkt er op dat het per dek verschild.
Tja, blijft een lastig verhaal.
Op de échte Victory zie ik zelfs een heel ander systeem op de onderste dekken.
Blijft een lastig onderwerp.
Bij een 4-plank liggen de kopse naden bij elke 5e plank hetzelfde.

Caldercraft is daar ook onduidelijk in. In de Duitse handleiding wordt niet over een systeem gesproken, maar in de Engelse versie juist wel. Daar geven ze aan dat het 5 plankensysteem gehanteerd moet worden. Ik pas daarom bij mijn schip dit systeem toe.

Klopt Henk,
Dat is een vaak voorkomend probleem.
Ik heb dan ook de stelling om slechts één bron te gebruiken.
"The anatomy of Nelson's ships" van Longridge, uit 1961.
Ik zie op engelse fora onder de bouwers van engelse schepen uit de Nelson periode dat zij dit boek vaak als referentie gebruiken.
Gelukkig en met een hoop mazzel heb ik het onlangs kunnen aanschaffen.
In dit boek heeft men het over de 4-plank methode.

Ik vermoed echter dat de term 4-plank methode al verwarrend kan zijn;
Liggen er 4 planken tussen de gelijke kopse kanten óf is de 4e plank steeds hetzelfde.

Longridge ziet het zo:
"The four butt system"
full

Ach, het is maar hoever je wilt gaan toch;)
Ik ben al aan het zoeken geweest of dit boek ergens digitaal te vinden was, maar helaas.... anders kon ik het toesturen aan alle geïnteresseerden.

De beschrijving en maten van de afonderlijke planken staat in de how-to die ik spoedig plaats.

Veel info hierover dus. Ik heb de 5de plank steeds zelfde patroon gekozen.
Laat ik het dan maar een 5 planksysteem noemen.
En dat ga ik dan ook zo doen voor het bovendek. :)

Alleen het achterdek weet ik nog niet. Is klein... Zou ik met de restjes kunnen doen maar dat gaat lelijk zijn. Kan ook het 5planksysteem er mee in verwerken van het hoofddek.. Of gewoon daar zonder naden en dus volledige balken nemen. Weer om over te denken.. ;)

Hard gewerkt. Ben momenteel nog niet blij met het resultaat.
Tips zijn dus zeker welkom!
Het bovendek wil niet passen zoals ik het had verwacht...

Vandaag echt lang aan het schuren geweest om de blokken vooraan wat in eerste vorm te krijgen. Dry fit uiteraard...

Blokken achteraan. Daar is nog meer werk aan. Kan iemand me zeggen hoe dat juist is achteraan. Komen de buitenplanken gewoon tot tegen het achterblok of moeten de buitenplanken echt de hoek om tot tegen de valse kiel komen achteraan? Ik vermoed dat dat onmogelijk is en dat de blokken de achterspiegel gaan vormen???

Dan een deel van de blokken waar de kanonnen inkomen.

Voila, toch een hele hoop. Maar het moet allemaal wat netter. Ben echt niet blij met het bovendek en vraag me nu beetje af hoe ik dat toch iets beter kan krijgen. Er komen natuurlijk nog planken rond maar toch... Jammer...
Vooraan en achteraan zit het goed, maar ter hoogte van het gat niet...

Hierover gaat het wat ik net niet tevreden over ben :

1 punt dat iets lager ligt dus. Zou het kunnen lossen daar maar dan komen de spanten niet hoog genoeg meer.... :confused:

Ik moet even ver terug in mijn herinnering, maar de beplanking loopt achteraan in een behoorlijk hoek omhoog, dus de blokken worden bekleed.
Dat is een moeilijk punt om te beplanken, want zoals gezegd die hoek is akelig scherp:)

Het dek, ja, dat is moeilijk te zien, maar er mag geen "zonk" in het dek zitten.
Er valt mij nog iets op; in het grote gat, de kuil eigenlijk, liggen nu 2 dekbalken, is dat wel juist, bij mijn Victory van Corel waren er dat een paar meer.
Kan zijn dat Corel de kit veranderd heeft natuurlijk, maar origineel zouden dat er ik dacht zo uit mijn hoofd 5 moeten zijn.
Daar staan namelijk straks de sloepen op.

Heb het snel even opgezocht, het zouden er 6 moeten zijn

Ik moet even ver terug in mijn herinnering, maar de beplanking loopt achteraan in een behoorlijk hoek omhoog, dus de blokken worden bekleed.
Dat is een moeilijk punt om te beplanken, want zoals gezegd die hoek is akelig scherp:)

Het dek, ja, dat is moeilijk te zien, maar er mag geen "zonk" in het dek zitten.
Er valt mij nog iets op; in het grote gat, de kuil eigenlijk, liggen nu 2 dekbalken, is dat wel juist, bij mijn Victory van Corel waren er dat een paar meer.
Kan zijn dat Corel de kit veranderd heeft natuurlijk, maar origineel zouden dat er ik dacht zo uit mijn hoofd 5 moeten zijn.
Daar staan namelijk straks de sloepen op.

Heb het snel even opgezocht, het zouden er 6 moeten zijn

Bedankt Germt. Wat betreft die dekbalken : Er komen inderdaad 6 balken in, maar ik zie dat dit op een later moment komt. Ben snel even gaan piepen. Komt eigenlijk pas veel later, dat zijn oversteken bestaande uit 2 delen per stuk, die mooi in elkaar overgaan.

Zoals ik met de pijl aangeef zit ik dus met die ZONK... Maar wat kan ik er aan doen is de grote vraag. Ik snap niet dat die er opeens inzit. Had het niet gezien voor lijmen en er zat nergens spanning op. Weet dus niet hoe die weg te krijgen. Er komen wel nog véél attributen op en rond het dek, dus stel ik de vraag of dat later nog gaat te zien zijn?
Germt, kan je wat foto's maken van de achterkant van je schip? Van je spiegel en de beplanking onderaan?
Die hoek gaat echt onmogelijk zijn voor mij.... Moet dat daar nog afronden ook.

Sorry guys, ik zie het even niet meteen goedkomen :(

Hoewel ik bezig ben met een caldercraft model, stuur ik je toch even een foto van de achterzijde van mijn Victory

full

Dit was bij mij de eerste laag van lindenhout. Hij loopt inderdaad scherp omhoog.

Die zonk moet je wel weghalen, omdat dit deel van het bovendek zichtbaar blijft. Ik had daar ook last van bij mijn tussendek. Ik heb tussen de spanten wat kleine stukken balsa( 5 x 5 mm) gelijmd/gezet, zodat het dek daar even op kon rusten. Na het beplanken van het dek heb ik ze weggehaald en bleef het dek zo staan. Als ze niet in de weg zitten, kun je ze ook laten zitten. Zwart maken en je ziet ze niet meer. Succes :lol:

Bedankt!

Had je verslag al gelezen :)
Maar bij Corel is dat achteraan toch net iets anders precies.

Ik ga er een nachtje over slapen en morgen met nieuwe moed eens alles bekijken. Ik snap niet dat ik nu al voor problemen sta. Misschien wil ik het te perfect doen naar mijn kunnen. Of misschien zal ik bij het beplanken blij zijn dat ik er net even langer bij stilsta... We zien wel : de nacht brengt rust en misschien oplossingen :)

Stefan,
Hou er rekening mee dat je de balkjes tussen de spanten waar straks je insteeklopen in komen alvast zwart maakt.
Doe je dit niet, dan zie je als de romp dicht is allemaal lichte vierkantjes in je romp.

Stefan,
Hou er rekening mee dat je de balkjes tussen de spanten waar straks je insteeklopen in komen alvast zwart maakt.
Doe je dit niet, dan zie je als de romp dicht is allemaal lichte vierkantjes in je romp.

Daar had ik al eens aan gedacht. Had dat hier al eens gelezen in een ander verslag.... Bedankt.
Als mijn kinderen het toelaten ga ik vandaag de balken/spanten aan het roer proberen af te ronden...

Heb al even iets geprobeerd.
In plaats van het blokje hout voor 75% af te schuren heb ik eens mastique gebruikt. Dit wordt gebruikt in een carrosserie om blutsen te mastikeren en af te shuren. Voordeel is dat het in het begin zacht als boter is. Nadeel is dat na een dag of 3 dit hard als steen is en dus moet ik het vandaag netjes schuren.

Enkele eerste foto's :

Back