HMS Victory Corel 1:98

Hallo allen,

Na veel ditjes en datjes mijn kit gekregen. Ik wil er niet meer over starten dus meteen de bouw :

De kit is echt een pareltje, het ruiken van het hout doet al plezier.

Ik ben er dus maar opgevlogen na wat sorteerwerk en na wat lezen en vertalen van de handleiding en de tekeningen uiteraard.

Mijn laatste verlofdag maandag was genieten :)

Maar nu al kom ik op wat problemen :(

Volgende heb ik voor. Dit is een dry fit uiteraard. Deze keer ga ik niet te snel beginnen lijmen, dat is althans mijn voornemen van 2014 :)

Zie je het probleem? Het onderdek zit redelijk goed, maar het bovendek past langs geen kanten. Is het nu de bedoeling dat dat waterpas ligt? Of moet dat aflopen?

Ook achteraan wat zorgen. Het dek kan toch niet zó schuin lopen? Volgens de tekeningen moet het trouwens recht lopen maar de weinige ervaring leert me dat de tekeningen meestal niet betrouwbaar zijn...

Nog een overzichtje :

Ik hoor wel wat jullie idee is? Ik had verwacht wat te moeten aanpassen maar hier gaat het over verschillende centimeters en dat vind ik vreemd. Daar durf ik niet goed in snijden zo....

Thanks.

Mooi, blij dat het opgelost is.

Gewoon rustig beginnen en bij vragen een foto van het probleem, dan kunnen we mee helpen;)

Ja hoor, we zien ze.

Je achterdek moet inderdaad vlakker, ik zie op jouw foto dat het dek niet op de valse kiel (hoogste deel) rust.

Het onderste dek moet aan de voorkant iets omhoog. ligt nagenoeg vlak.
Het bovenste dek moet ook vlakker.
Op de foto zie ik dat je 3e spant hoger zit dan de 2e en de 4e spant.
Die moet dus verder zakken, en dan zal je dek er ook beter bij liggen.

Althans zo lijkt het op je foto's

Ja hoor, we zien ze.

Je achterdek moet inderdaad vlakker, ik zie op jouw foto dat het dek niet op de valse kiel (hoogste deel) rust.

Het onderste dek moet aan de voorkant iets omhoog. ligt nagenoeg vlak.
Het bovenste dek moet ook vlakker.
Op de foto zie ik dat je 3e spant hoger zit dan de 2e en de 4e spant.
Die moet dus verder zakken, en dan zal je dek er ook beter bij liggen.

Althans zo lijkt het op je foto's

ok, dus ze moeten allen waterpas liggen neem ik aan dan? Dan moet ik toch eens goed gaan zoeken. Het achterdek is geen probleem. Maar een klein beetje zal dat toch aflopen. Het onderste dek is ook kwestie van enkele millimeters.
Maar dat bovenste :confused: wow. Daar heb ik werk aan.
Goed, ik denk dat ik spant 11 ( de voorlaatste rechte links ) en spant 4 van rechts als referentie ga gebruiken. Dan moeten spant 1,2 en 3 zakken. Geen probleem. Spanten 5,6,7,8,9 moeten omhoog maar dan heeft dat gevolgen voor onderdek. En dat is vervelend. Ik probeer....

Thanks Germt. Ik durf niet meteen beginnen snijden want misschien snij ik zomaar een spant naar de haaien ;)

Lees nog even goed de bouwplannen: volgens mij moet de spanten inderdaad beter uitgelijnd worden en moeten er op de spanten (onder de bovenste dekken) nog balken komen te liggen die weer afgeschuurd moeten worden om de juiste dekronding en hoogte erin te krijgen.
als je volgende reeks foto's doorbladert is het volgens mij wat duidelijker:

Inserts between bulkheads for cannons | Flickr - Photo Sharing!

http://www.flickr.com/photos/73277232@N00/3264977483/in/photostream/

http://www.flickr.com/photos/73277232@N00/3264981107/in/photostream/

Succes en veel plezier met de bouw!
Grt
Diederik

Lees nog even goed de bouwplannen: volgens mij moet de spanten inderdaad beter uitgelijnd worden en moeten er op de spanten (onder de bovenste dekken) nog balken komen te liggen die weer afgeschuurd moeten worden om de juiste dekronding en hoogte erin te krijgen.
als je volgende reeks foto's doorbladert is het volgens mij wat duidelijker:

Inserts between bulkheads for cannons | Flickr - Photo Sharing!

Preparing to install quarterdeck | Flickr - Photo Sharing!

Stern mounts installed | Flickr - Photo Sharing!

Succes en veel plezier met de bouw!
Grt
Diederik

Bedankt voor de foto's. Die balkjes heb ik inderdaad al gemaakt en liggen ook klaar. Maar ik wil echt nog niets lijmen. Eerst moet het dek zo goed als perfect zitten... De foto's zijn wel wat ik wilde zien. Daar is toch duidelijk op te zien dat het dek boven niet helemaal recht is. Het loopt van buiten naar binnen toe wat af telkens. En dat is wel belangrijk om te zien. Het achterdek bovenkant loopt op jouw foto's ook wel af merk ik precies aan de foto's.

Bedankt.
Komt wel goed met wat paswerk... hoop ik :)

Zijn duidelijke foto's.
Goede beslissing: eerst spanten en dekken goed uitlijnen vóór het lijmen.
Gaat goedkomen hoor!

Zijn duidelijke foto's.
Goede beslissing: eerst spanten en dekken goed uitlijnen vóór het lijmen.
Gaat goedkomen hoor!

ok, eerst en vooral sorry. Ik ga niet de hele tijd zo belachelijk veel foto's nemen :)
Maar heb er een paar genomen na wat aanpassingen :

overal contact :

Geen zorgen, die kanonnen liggen daar enkel voor wat gewicht even.. dek is beetje vervormd.

Nu eerst het achterdek beter zetten en dan alles perfect passend maken.

zodra je enige twijfel hebt over een stap, foto maken en wachten op reactie terwijl je even een bakje koffie nuttigt.

mooie kit die je eindelijk hebt. persoonlijk ben ik bij de doorsnede van Corel ook heel tevreden geweest over de kwaliteit.

volgende stap wordt nu nog een trip plannen naar het origineel in Zuid Engeland (Porthmouth), ben daar een paar jaar geleden ook geweest en je zult dan zeker een lege memory kaart voor je fototoestel nodig hebben en extra veel batterijen om alles te fotograferen. (vanuit Vlaanderen is het bijna een dagtrip met de Kanaaltunnel)

volgende stap wordt nu nog een trip plannen naar het origineel in Zuid Engeland (Porthmouth), ben daar een paar jaar geleden ook geweest en je zult dan zeker een lege memory kaart voor je fototoestel nodig hebben en extra veel batterijen om alles te fotograferen. (vanuit Vlaanderen is het bijna een dagtrip met de Kanaaltunnel)

Wel dát lijkt me nog eens een uitstap om te doen tussen kerst en nieuwjaar.
Dat moet ik toch eens bekijken.

Daar wil ik ook nog eens naartoe.
Misschien of we volgend voorjaar met een klein groepje eens een uitstapje kunnen maken:cool:

Mooie kit van een prachtig schip! Ik ben blij dat je haar eindelijk binnen hebt. En wat de dekken en spanten betreft, ik moet de 1e kit nog tegen komen waar alles meteen precies past. Maar dat is natuurlijk ook de charme van modelbouw. Als alles perfect is, dan is er géén lol aan! Succes met de bouw, ik ga je zeker volgen.

Back