HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Nog ff voor alle duidelijkheid een plaatje uit het verslag van Spijkertje (La Licorne) met wat verschillende halsklampen.
Het woord klamp is wel bijzonder: normaal wordt het gebruikt als een soort synoniem van kikker. Een klamp is dan van hout, een kikker is van metaal. Een bolder is meer van hetzelfde, maar veel groter. Alle drie dienen om schoten, vallen, talies tijdelijk te beleggen.
Bij de halsklamp is het uitsluitend een doorvoer waarbij de richting van de schoot/talie veranderd wordt. De schoot wordt daar bij de Victory niet belegd. Je kunt je wel voorstellen dat bv in het geval van het tweede plaatje van de onderste rij de schoot belegd wordt op de bolder.

46321529525_70116454d7_b.jpg
 
De bouw van de Victory heeft bijna een jaar stilgelegen. Maar een maand geleden weer gestart met het project. Eerder had ik al de rusten en puttingijzers bevestigd; de rusten afgewerkt met een halfrond styreen. Ik heb weinig foto's van de tussenstappen, die maak ik wel aan de bakboordzijde.
De poortkleppen (geschutpoort luiken) zijn bijna allemaal verschillend omdat de berghouten er overheen lopen. De kleppen worden "opgedikt" zodat, als ze gesloten zijn, het berghout doorloopt.
Volgend de bouwbeschrijving worden de scharnieren van de kit rechtstreeks op de romp gelijmd. Ik vond dat minder mooi omdat je dan geen scharnierpunt krijgt. Daarom heb ik de scharnieren aan de bovenkant wat laten uitsteken en daar een gebogen spijkertje op gelijmd. Bevestiging op de romp is een kwestie van 2 gaatjes boren en de spijkertjes erin steken.



Hier zie je ook de opdikking voor de berghouten.

 
Verder nog een indruk van de onderste geschutdek poortkleppen.
De touwen om de kleppen te bedienen (de poortklepdraaireep) loopt door de romp, en wordt beschermd door een huls, en een ronde versteviging tegen de romp.
De rondjes heb ik uit styreen gestanst, de huls heb ik gemaakt van 0,5mm silicone tubing, wat in de hengelsport gebruikt wordt.









Als je goed kijkt kun je op deze kleppen kijkgaten zien. Deze zitten alleen op de kleppen van het onderste geschutdek. Aan de binnenzijde heb ik een kleine grendel gemaakt, zoals op de Victory, om het kijkgat van binnenuit te vergrendelen.

Gr, Paul
 
Laatst bewerkt:
Nog wat details over de rusten en puttingijzers.

De rusten zijn afgerond met styreen halfrondjes.
Hier (aan bakboord) zie je ook de plaatsing van de onderste schoren (steunen van de rusten) en ophanging voor en achter van de zgn lijzeilspier (de haken die uitsteken).





Verder is er gelet op de richting van de puttingijzers en jufferblokken. De puttingijzers moeten in verlengde liggen van de wantstagen. De gaten in de onderjuffer (die er nu opzit) moet recht tegenover de gaten de bovenjuffer zitten (die aan de wantstag zit) zodat er geen draaiing in de zgn talreep zit, waarmee de stagen op spanning gebracht worden, en worden de krachten goed verdeeld.
Door een lint te spannen vanaf het laagste mars over de jufferblok, kun je de richting van het puttingijzer en de positie van de gaten in het jufferblok bepalen.



Verder nog een detailfoto van de grendel aan de binnenzijde van een poortklep op het onderste geschutdek.

 
Laatst bewerkt:
Dank Peter, Timberwolf, Jaques en Hans.
Heb je wel een punt, Hans, de poortkleppen zijn kwetsbaar.

Nu de dagen gaan korten ben ik weer aan slag gegaan.

Eerst moesten de lopen van de kanonnen van het onderste en middelste kanondek gedaan worden. Allemaal op dezelfde hoogte in de poort en allemaal waterpas.

Daarvoor heb ik een kleine metalen mal gemaakt met de breedte van de poort. Daarin een gat op de goede hoogte. Geboord met een waterpasje gemonteerd op de boor, en ze waren allemaal redelijk goed.





 
Dan het roer.

Achterop het roer zit de "spectacle plate" met twee ogen waar de "zorglijn" aan bevestigd wordt. Mocht de hele stuurinrichting kapot zijn, dan kan er met deze zorglijnen nog enigszins gestuurd worden. Vlak boven de ogen wordt het roer voorachterwaarts dunner. Gill Middleton op MSW had al opgemerkt dat die overgang te laag zit, waardoor de ogen onder de waterlijn komen. Ik hem 'm opgehoogd.
Verder zitten er boven de ogen, als je naar het echte roer kijkt, twee plaatjes gemonteerd. 1 tegen de achterkant van het roer en 1 wat meer naar achteren, en afgerond.



Ik heb dat als volgt opgelost:





Dan het bekoperen van het roer. Effen opletten dat de lijnen van koperen plaatjes op de romp netjes doorlopen.




Toen ik daarmee klaar was realiseerde ik me dat als de voorkant van het roer plat is en vlak tegen de platte achterkant van de achtersteven gezet wordt, het roer nooit kan draaien. Op de foto van het echte roer kun je dan ook zien dat de voorzijde van het roer puntig is.
Dat heb ik toen nog maar veranderd.



En nog wat foto's van het roer. De losstaande strips zijn de vingerlingen die tegen de romp aankomen.
De vingerlingen op het roer zijn vastgezet met spijkertjes van rails voor model spoorbanen.







Volgende stap is montage van het roer.

Groet, Paul
 
Dat zijn nu net die details die soms makkelijk er tussen door slippen. Dat de koperbanen op het roer en romp gelijk lopen.Prachtig dat je daar op let.

Grt Hans
 
Back
Top