HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Dank beide Peters, Henk, Mees en Timberwolf. Jullie commentaar wordt gewaardeerd!

Masten, ra's, staand en lopend want.

Lijkt mij (nog) leuker dan het bouwen van de romp. Minder massa productie en meer "losstaande" projecten.
Hoe dan ook, het is veel zoekwerkwerk en naast de bouwbeschrijving gebruik ik boeken zoals Zu Mondfeld, Rigging Period Ship Models (Lennarth Peterson), The Masting and Rigging of English Ships of War (James Lees), and The Anatomy of Nelson's Ships (C.N. Longridge) en natuurlijk foto's van de HMS Victory in Portsmouth. Ik zal m'n keuzes proberen uit te leggen.

De Boegspriet.

Het begon simpel:





De vioolstukken



Schildpadblok voor de (loze) voorstengestag:





Bovenaanzicht met de schijven:





Dit past (ongeveer) in het schild, waar ook de kluiverboom doorheen gaat.



Het schild gelijmd:



Zadel voor de ophanging van de blinde (klinkt wat gek.... Hier is de blinde een zeil onder de boegspriet)



Dan de geulen voor de woeling. Daar tekent Lees en Zu Monfeld resp. een gammoning fish en een schaal. Allebei een lang stuk hout met geulen voor de woeling. McKay tekent een soort zadels die los van elkaar op de boegspriet zitten, en dat zie je ook op de huidige Victory. Dat heb ik gedaan:
Eerst van een rondhout wat minder dan de helft afgehaald en daarna uitgehold:



Drie zadels (1 grote, twee kleinere):







De klampen en het zadel voor de kluiverboom





En met de "ijzeren" banden (krimpkousen)



Geschilderd en de kluiverboom er onder:



Jaaghout:



Boegspriet, kluiverboom (of kluifhout), jaaghout, stampstag (dolphin striker) en vlaggenmast:





En het begin van het staande want: de jufferblokken voor de waterstagen, voorste waterstag en boegstagen.
Was nog lastig, maar met wat oefenen had ik toch een systeem.



Lijkt nog wat rommelig maar er zit een systeem in:



Gr. Paul
 
Waaaw, zeer mooi en gedetailleerd gemaakt !

Mag ik nog een paar suggesties doen?
- achter het zadel van de blinde ligt op de boegspriet een loden slab, om het wrijven van de ophanging van de blinde te verminderen, ik heb dat gemaakt van een platgeklopte diabolo van een luchtgeweer, echt lood dus :)
- de jufferblokken zijn op die plaats eigenlijk "closed hearts"
maar ik weet het, enkel voor puristen :)
 
Tja, ik ben bang dat je een punt hebt, Herby.
Toch nog ter verdediging een plaatje uit Lees. Daar zie je tot 1850 jufferblokken en daarna gesloten harten. Ook in de tekst noemt hij beide, maar zegt er verder niks over.
BF166512-B8D0-4575-A972-B174F1019E09.jpeg

Daarentegen tekent McKay closed hearts, en ook Longridge noemt ze. Op de Victory in Portsmouth zie je ook closed hearts. Dank voor je oplettendheid, ik ga ze veranderen. Moet ik ze wel bestellen, want in de kit zitten er maar 2.
 
De kleinste closed hearts heb ik gekocht ergens in Polen denk ik, 3 vellen papier op elkaar kleven en klaar.
De iets grotere heb ik gewoon uit massief hardhout gemakt.
maar als je bij die juffers de 3 gaatjes er uitboort en een vijltje over de buitenkant haalt kunnen ze er ook mee door hoor.
 
Snotverdulleme Paul dat ziet er hartstikke goed uit man, vooral die zadels is mooi uitgevoerd zo :wave
 
Dank jullie, Piet, Peter, Herby, Koos, Henk, Timber en Peter. Closed heart blocks zijn gearriveerd.
Maar nu eerst de ondermast (van de fokkemast) en de fokkemars. Veel gezoek om te weten hoe die in elkaar zitten.

Jammer genoeg heb ik een aantal foto's gemaakt zonder SD kaart in de camera, dus je ziet meer resultaat dan proces.

De wangen (aan de zijkanten van de ondermast), en een schaal aan de voorzijde. De wangen gaan eerst over een aantal banden heen, daarvoor heb ik een aantal groeven gevijld. Dat geldt ook voor de schaal (rubbing paunch). Vervolgens gaan er banden over alles heen. Oren, waar de mars op rust ook gemonteerd. De ruimte tussen de oren en de schaal opgevuld zoals Lees het tekent.





Meer stalen banden



















Dan de fokkemars. Langszalingen en dwarszalingen. Platform met marsring (gunwale) rondom




De marsen werden samengesteld uit planken, multiplex bestond nog niet in 1805. Ik heb beplankt met 0,5mm dikke strips, van twee verschillende breedtes (zie McKay). Ze "overlappen" in de hoeken.







Wat wel hielp waren foto's die ik genomen heb in Portsmouth. Door het onderhoud lagen de marsen op de grond. Een zeldzame kans om de bovenkant van de marsen te zien.


Wat ik me wel afvraag is waar de ijzeren staven voor dienen, en waar de jufferblokken aan vast zitten? Zitten die aan die staven?


De volgende foto's laten wat aanpassingen zien. De latten, snaphanen genoemd, lopen over de marsring, en worden "omringd" door een profiellat. Ze lopen taps toe naar het midden van de mars. Verder is de achterzijde voorzien van een dikkere plank waarop de staanders voor een rail en een net. De achterste twee hoeken zij afgerond.







Verder een dun profiellatje toegevoegd aan de kopse kanten van de snaphanen aan bakboord, stuurboord en boegzijde. Zo zijn de kopse kanten beschermd. Verscheidene keren geschilderd.







Later komen staanders, blokken en net, maar wel voordat ik de hele mast in elkaar zet.
Gr. Paul
 
Wat prachtig gedetailleerd weer Paul. Subliem
Dat kan ik beamen :)
Zeer mooi en met aandacht voor detail uitgevoerd.
1 opmerking: normaal lopen alle masthoepels ONDER de rubbing pounch.
1 antwoord op je vraag waar de jufferblokken aan vast zitten; de metalen beugels die ze omringen gaan door een gleuf net achter de buitenste opstaande rand, dus eigenlijk zoals jij het heb uitgevoerd, en worden gezekerd aan de "futtock staves" (zie plan 8 in Anatomy of Nelson's ships van Longridge. Je camerastandpunt is net een beetje te laag om deze gleuven te zien vrees ik.

Succes,
 
Laatst bewerkt:
Als ik nog een tip mag geven, ik zie dat je de ringen voor de speren aan de voet van de mast voorziet. Ik weet niet of Caldercraft materiaal voor de speren bij levert.
Als dit niet het geval is, dan zoek je een stevig materiaal dat voldoende slank is, en liefst een metalen punt heeft.
Ik kwam na veel zoeken uit bij accupunctuurnaalden, die in diverse lengtes en diktes te koop zijn in het verre China voor een zeer (volks)democratische prijs :).
Ik heb ze met de punt in 3 mm dik kadapakpapier gestoken, en dan in de gewenste kleur gespoten. Zo bleef de punt blank metaal.
 
Laatst bewerkt:
oeps, kadapakpapier :)
ik herlees nochtans gewoonlijk, maar vaak lees je wat je denkt dat er staat en niet welke onzin je getypt hebt

Foamboard Kadapak
Canson
Deze kadapak van het merk Canson heeft een matte, lichtwitte bovenlaag.
Beschikbaar in volgende diktes en formaten:

50x65cm
- 3mm
- 5mm

100x70cm
- 3mm
- 5mm
- 10mm

Dit merk is de iets duurdere kadapak, maar is uitermate geschikt voor het fijnere snijwerk.
 
Het is ook een lastig te typen woord lijkt me. Ik moest er wel om lachen.
Ik ken overigens wel foamboard, maar de benaming kadapak niet. Nou zegt dat niet zoveel, want ik weet niet alles.
(overigens bedankt voor de leuks die je geeft :)
 
Dat kan ik beamen :)
Zeer mooi en met aandacht voor detail uitgevoerd.
1 opmerking: normaal lopen alle masthoepels ONDER de rubbing pounch.,
Klopt, iets zei me al dat het niet helemaal klopte. Dank! Is al gecorrigeerd, was gemakkelijk te doen.
De speren zitten in de kit. Netjes met een schacht en een punt. Vrij realistisch. Foto’s volgen.
 
Back
Top