paulbo
verslagschrijvers
Dank beide Peters, Henk, Mees en Timberwolf. Jullie commentaar wordt gewaardeerd!
Masten, ra's, staand en lopend want.
Lijkt mij (nog) leuker dan het bouwen van de romp. Minder massa productie en meer "losstaande" projecten.
Hoe dan ook, het is veel zoekwerkwerk en naast de bouwbeschrijving gebruik ik boeken zoals Zu Mondfeld, Rigging Period Ship Models (Lennarth Peterson), The Masting and Rigging of English Ships of War (James Lees), and The Anatomy of Nelson's Ships (C.N. Longridge) en natuurlijk foto's van de HMS Victory in Portsmouth. Ik zal m'n keuzes proberen uit te leggen.
De Boegspriet.
Het begon simpel:

De vioolstukken

Schildpadblok voor de (loze) voorstengestag:

Bovenaanzicht met de schijven:

Dit past (ongeveer) in het schild, waar ook de kluiverboom doorheen gaat.

Het schild gelijmd:

Zadel voor de ophanging van de blinde (klinkt wat gek.... Hier is de blinde een zeil onder de boegspriet)

Dan de geulen voor de woeling. Daar tekent Lees en Zu Monfeld resp. een gammoning fish en een schaal. Allebei een lang stuk hout met geulen voor de woeling. McKay tekent een soort zadels die los van elkaar op de boegspriet zitten, en dat zie je ook op de huidige Victory. Dat heb ik gedaan:
Eerst van een rondhout wat minder dan de helft afgehaald en daarna uitgehold:

Drie zadels (1 grote, twee kleinere):

De klampen en het zadel voor de kluiverboom

En met de "ijzeren" banden (krimpkousen)

Geschilderd en de kluiverboom er onder:

Jaaghout:

Boegspriet, kluiverboom (of kluifhout), jaaghout, stampstag (dolphin striker) en vlaggenmast:

En het begin van het staande want: de jufferblokken voor de waterstagen, voorste waterstag en boegstagen.
Was nog lastig, maar met wat oefenen had ik toch een systeem.

Lijkt nog wat rommelig maar er zit een systeem in:

Gr. Paul
Masten, ra's, staand en lopend want.
Lijkt mij (nog) leuker dan het bouwen van de romp. Minder massa productie en meer "losstaande" projecten.
Hoe dan ook, het is veel zoekwerkwerk en naast de bouwbeschrijving gebruik ik boeken zoals Zu Mondfeld, Rigging Period Ship Models (Lennarth Peterson), The Masting and Rigging of English Ships of War (James Lees), and The Anatomy of Nelson's Ships (C.N. Longridge) en natuurlijk foto's van de HMS Victory in Portsmouth. Ik zal m'n keuzes proberen uit te leggen.
De Boegspriet.
Het begon simpel:

De vioolstukken

Schildpadblok voor de (loze) voorstengestag:

Bovenaanzicht met de schijven:

Dit past (ongeveer) in het schild, waar ook de kluiverboom doorheen gaat.

Het schild gelijmd:

Zadel voor de ophanging van de blinde (klinkt wat gek.... Hier is de blinde een zeil onder de boegspriet)

Dan de geulen voor de woeling. Daar tekent Lees en Zu Monfeld resp. een gammoning fish en een schaal. Allebei een lang stuk hout met geulen voor de woeling. McKay tekent een soort zadels die los van elkaar op de boegspriet zitten, en dat zie je ook op de huidige Victory. Dat heb ik gedaan:
Eerst van een rondhout wat minder dan de helft afgehaald en daarna uitgehold:

Drie zadels (1 grote, twee kleinere):

De klampen en het zadel voor de kluiverboom

En met de "ijzeren" banden (krimpkousen)

Geschilderd en de kluiverboom er onder:

Jaaghout:

Boegspriet, kluiverboom (of kluifhout), jaaghout, stampstag (dolphin striker) en vlaggenmast:

En het begin van het staande want: de jufferblokken voor de waterstagen, voorste waterstag en boegstagen.
Was nog lastig, maar met wat oefenen had ik toch een systeem.

Lijkt nog wat rommelig maar er zit een systeem in:

Gr. Paul