HMS Sovereign of the seas

Heren, heb de volgende vraag. Zoals boven te zien heb ik het 2e stuk van de valse kiel aan het eerste stuk bevestigd. Nu wil het geval dat mijn de uitsparingen die ik gemaakt heb met de hoekjes waar de valse kiel invalt exact recht lopen en niet afwijken. Echter nu is het 2e deel van de valse kiel aan de bovenkant aan het einde een beetje krom. Wat is wijsheid? Dit nu forceren met een versteviging en het recht drukken of wachten dat het volgende deel en dan in het geheel proberen recht te krijgen. Anders verwacht ik problemen straks met het plaatsen van spanten en dek. Graag advies!

Aan de bovenkant van de kiel lijkt me minder problematisch dan wanneer het aan de onderkant zou zijn. Ik zou denk ik al vast het stuk kiel met een paar lijmklemmen tegen een balkje vast zou zetten tot het volgende deel komt. Misschien is de kromming er tegen die tijd dan uit.

Hadden beter kunnen vermelden dat je ook kan wachten met het lijmen van je spanten. Dan krijg je de dekken er straks beter tussen en kan je beter uitlijnen. Tenminste dat denk ik.

Een kleine waarschuwing, maak niet de fout om je spanten aan te passen aan je dekken, dit moet andersom! Eerst de alle spanten haaks in de valse kiel lijmen en daarna de dekken aanpassen.
M.a.w. Pas met je dek(ken) aan de slag als alle spanten in de kiel zijn verlijmt.

Zo, en weer een stukje verder. Heb deel 4 nu af. Laat de blokken voor de kanonnen even liggen. Die assembleer ik als er meerdere zijn.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag deel 5 afgemaakt. 3e deel van de valse kiel en spant. Krijg nu goed idee over de afmeting van het schip.

full

hallo andrebouwer,

in je eerste post schrijf je dat je de boot met intrieurlak gaat schilderen, hoe moet ik het resultaat voorstellen? net zoals onderstaande afbeelding van de HMS Victory? Dat is namelijk wel erg mooi.

HMS%20Victory%20al22900.jpg

verder zag ik dat bij mij het 2e deel van de kiel ook ietswat krom is, maar denk zodra ik de gehele valse kiel ga assembleren en tussen de haken zet, dat die vanzelf recht trekt (ook de bovenkant) omdat je ze nog gaat verlijmen met houten plaatjes en dan trekt hij vanzelf alles recht lijkt mij.

groetjes,

remco

hallo andrebouwer,

in je eerste post schrijf je dat je de boot met intrieurlak gaat schilderen, hoe moet ik het resultaat voorstellen? net zoals onderstaande afbeelding van de HMS Victory? Dat is namelijk wel erg mooi.

HMS%20Victory%20al22900.jpg

verder zag ik dat bij mij het 2e deel van de kiel ook ietswat krom is, maar denk zodra ik de gehele valse kiel ga assembleren en tussen de haken zet, dat die vanzelf recht trekt (ook de bovenkant) omdat je ze nog gaat verlijmen met houten plaatjes en dan trekt hij vanzelf alles recht lijkt mij.

groetjes,

remco

Remco,

Denk wel dat je je dat ongeveer zo moet voorstellen. Heb wat verschillende modellen bekeken die gelakt zijn met interieur lak en dat vind ik persoonlijk mooier. Plaatje van mijn geassembleerde kanon als eerste post is ook gelakt en niet geschilderd in de kleur rood. Het is wat je mooi vind.
Volgende deel van de kiel is ook krom. Heb ze nu gewoon rechtop op de bouwplank gezet. Als de complete valse kiel binnen is ga ik kijken wat ik er aan zou moeten veranderen om hem recht te krijgen.

Groet,
Andre

En zo krijgt ieder schip toch zijn eigen uitstraling.
in de planning ligt om die van mij af te lakken met "glitsa eiglans parketlak"
De kanonnen krijgen wel de kleur zoals aangegeven op de beschrijving.

Ziet er goed uit, Andre.
Is dit een dry-fit? Gebruik je bij het lijmen legoblokjes om haakse hoeken te krijgen tussen de valse kiel en de spanten?

Gr. Paul

Ziet er goed uit, Andre.
Is dit een dry-fit? Gebruik je bij het lijmen legoblokjes om haakse hoeken te krijgen tussen de valse kiel en de spanten?

Gr. Paul

Hallo Paul,

Heb de spanten nog niet gelijmd. Gebruik lego blokjes en waterpasje om ze mooi haaks en recht te krijgen. Dit doe ik echter als de dek delen binnen zijn om alles recht te krijgen en goed te kunnen lijnen

Groet,
Andre

Hallo Paul,

Heb de spanten nog niet gelijmd. Gebruik lego blokjes en waterpasje om ze mooi haaks en recht te krijgen. Dit doe ik echter als de dek delen binnen zijn om alles recht te krijgen en goed te kunnen lijnen

Groet,
Andre

OK, ben benieuwd.
Paul

Deel 8. Begonnen met de langboot. Beschrijving tot hier. Verder in de volgende delen.

full

Vanmorgen de blokken aan de kanonnen gezet. Ben even met de blokken maken bezig geweest maar ze zitten er aan.

full

Back