HMS Sovereign of the Seas by JosK

De onderste galerij vloer heb ik ietwat in model geschuurd, zodat hij voor naar het schip toe gaat, en achter iets van de scheepshuid af komt, en dat heb ik iets opgevuld.
Van de spiegel heb ik toen bijna niks afgehaald, omdat daar een bakvol decoraties op komt.
Als jij die decoraties nu in huis hebt, dan kun je ze eens uitleggen om te zien of je wat ruimte overhoud om weg te halen van de spiegel.
Ik had die ornamenten toen niet, dus vandaar dat ik bijna niks heb weggehaald

Helaas Peter, ik bouw de Sovereign zelf niet, dus weet ook niet in hoeverre dat exact pas is of dat je wat overhoudt. Ik heb alleen naar de foto's gekeken en de verschillen links en rechts geconstateerd.

Laatst bewerkt:
Dank jullie, Peter en Hans.
Ik ga niet schuren aan de spiegel, dat is me nu wel duidelijk. Ik ga de onderste galerij conform advies van Peter wijzigen en vervolgens de galerijen opvullen tot de breedte van de spiegel. Maar eerst schuren en schilderen.

Altijd met beleid wegschuren Hé Jos.
En voordat je daarmee begint, controleer eerst even of de spiegel echt goed gecentreerd staat, want op de foto lijkt hij wat meer naar links te staan.
( kan ook vertekening van de foto zijn natuurlijk)

Ben weer wat verder. Romp geschuurd en 3x gelakt met Ivoorwit no 1003 zijdeglans van Karwei (eerste laag verdund aangebracht). Tevens de berghouten bevestigd. De bovenste kanon-kozijntjes aan de binnenzijde gelijk met de wand weg gefreesd.

DSC06743.JPG
DSC06745.JPG
DSC06747.JPG
DSC06748.JPG
DSC06749.JPG
DSC06750.JPG

Weer wat verder met de SotS.
Galerijen afgemaakt, echter vergeten eerst de neggekanten van de raampjes zwart te schilderen voordat het messing gaas wordt gelijmt. Beginnersfout. Ik heb wel de beëindiging van de bovenste galerij gewijzigd. Deze was bij mij veel te klein en de vorm tov van de romp was ook niet goed.
De, nog ongeschilderde, sapelli latten van de romp heb ik met Glitsa Parketlak PT mat geschilderd. Dit product slaat niet grijs uit.
De galjoenroosters zijn me goed gelukt, vindt ikzelf. Roosters, zonder lijm, eerst in elkaar gezet. Daarna roosters gedompeld in een mengsel van 1 deel houtlijm met 2 delen water, schoongeblazen en laten drogen. Daarna heb ik ze pasgeschuurd en in het raamwerk gelijmd.
Het raamwerk heb ik 2 maal geschilderd met Cetabever binnenbeits transparant donker eiken in zijdeglans. Geeft voor mij het beste resultaat tov de sapelli latten.
DSC06790.JPG
DSC06791.JPG
DSC06792.JPG
DSC06793.JPG
DSC06794.JPG
DSC06797.JPG
DSC06799.JPG

Ziet er mooi uit Jos, maar denk je er om dat er een leuning van 6 mm. breed op de zijgalerijen komt te liggen, die gaat haaks om uit een stuk.

Ziet er mooi uit Jos, maar denk je er om dat er een leuning van 6 mm. breed op de zijgalerijen komt te liggen, die gaat haaks om uit een stuk.
Oke, dat zie ik strakjes wel hoe dat uitkomt. Kan de galerij nog altijd aanpassen. Bedankt Peter. Fijne dagen!

Klopt Jos, dat is het voordeel van al dat hout, je kunt alles weer veranderen en aanpassen als iets je niet bevalt.
Fijne dagen gewenst

Alweer een stukje verder. De dek-beplanking heb ik toch aangehouden conform d'Agostini, de verhouding maar voor lief genomen. De roosters heb ik niet vastgelijmd aan het dek. Kan ik ze altijd verwijderen voor het uitzuigen van eventueel stof of zaagsel. Het maken van de ronde geschutsgaten van 12 mm in doorsnede viel me achteraf mee gezien de discussie op het forum hierover. Na aftekenen in het midden een gat boren met bijvoorbeeld 4-5 mm boor en de rest met het schuurkapje op de machine weggeschuurd. Met enige voorzichtigheid gaat dat prima.
DSC06811.JPG

DSC06812.JPG

DSC06817.JPG

Back