HMS Sovereign of the seas, Algemene discussie

In het beginstadium van de bouw is dit nog niet zo'n probleem. Het gebouwde stuk is dan nog mobiel en makkelijk te verplaatsen.

Pas op het moment dat je masten en tuigage gaat plaatsen gaat het lastiger worden. Dan leg je het niet zomaar meer in een hoekje weg.
Je werkt in het algemeen veel om en om links en rechts - maar op den duur draai je het schip niet zo makkelijk meer.

Zelf gebruik ik 3 bouwplaten met daarin een snijmat, daarin blijft de mat netjes liggen
1 x 90 x 60
1 x 60 x 45
1 x 30 x 22

Afhankelijk wat ik moet maken kies ik daar de juiste bouwplank bij.
Bij het begin heb je een "bouwhelling" nodig (waar de kiel netjes strak in wordt gezet)
Ik moet ook steeds alles weer opruimen, want ik bouw aan de eettafel.
Ik vindt het géén probleem, zo ben je steeds gedwongen "opgeruimd" te werken.
Het model staat (als ik het niet nodig heb) op een dressoirtje achter mij.
Mijn gereedschap ligt in één tafellade.
Elektrisch gereedschap heb ik niet, op een dremeltje/boormachientje na.
Gaat perfect als je het gewend bent;)

Hoe doe je dat met stof van het slijpen en schuren, Klaas. Verhuis je dan even naar buiten, of moet je alles afstoffen na gedane arbeid?
Mijn grootste irritatie is het stof in m'n werkkamer dat echt overal gaat zitten.
Paul

Die vraag had ik verwacht;)

De onderdelen die ik nodig heb haal ik uit de plaat en leg die in een plastic (beleg) bakje. Die schuur ik eerst netjes, als het veel is dan buiten.
De rest gewoon binnen, heb daar uiteraard een stofzuiger bij.
Het schip zelf schuur ik natuurlijk buiten of in de berging.
Veel schuurwerk is dan niet meer nodig, en het weinige dat er overblijft doe ik aan tafel, maar dat is écht minimaal hoor:D

HMS SotS

Bedankt Klaas, ik wil hem bouwen op mijn werk. Ik kan hem daar wel makkelijk wegzetten maar niet continue op mijn bureau hebben staan.
Ik ga proberen jouw voorbeeld te volgen...:D

Nummer zoveel.

Lotgenoten,

Ook ik heb een abo genomen,maar zal jullie hulp via bouwverslagen hard nodig hebben. Totnu toe alleen "plastic" modellen gemaakt.

Groet Ger:newbie:

Lotgenoten,

Ook ik heb een abo genomen,maar zal jullie hulp via bouwverslagen hard nodig hebben. Totnu toe alleen "plastic" modellen gemaakt.

Welkom op het forum Ger,
Met zoveel bouwers van de SotS zal hulp hier genoeg te krijgen zijn.

Groet PC Piet.

Lotgenoten,

Ga je nu aan de "echte" boten beginnen!:D

Start je ook een eigen verslag op het forum op?

Welkom Ger, en succes met de bouw.

Een voordeel van je eigen verslag starten is dat mensen kunnen zien wat je doet en je dan kunnen helpen en adviseren. Iedereen bouwd op zijn eigen niveau, het is dus absoluut geen wedstrijd.

Welkom Ger, en succes met de bouw.

Een voordeel van je eigen verslag starten is dat mensen kunnen zien wat je doet en je dan kunnen helpen en adviseren. Iedereen bouwd op zijn eigen niveau, het is dus absoluut geen wedstrijd.

Natuurlijk is het geen wedstrijd,maar desalnietemin kijk ik liever af bij de "echte" experts.

Ger

Nee Hans,

Dat was ik niet van plan.(Stel dat het niets wordt?) Ik hoop te leren van andere verslagen.....
Groet Ger

Da's jammer; de ervaring laat zien dat men, als je je eigen werk laat zien, sneller geneigd is om te helpen.
Is niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik bemoei me nooit met mensen die geen verslag hebben, maar wél afkijken.;)

Ben zelf vorig jaar gestart, op advies van de forum gangers hier ook een verslag bijgehouden vanaf het begin. Dat is de beste keus geweest, want daardoor heb ik heel veel geleerd, was het leuker (loopt niet vast in frustratie) en je leert goed wat er bij houten scheepsmodelbouw komt kijken, wat echt niet terug te vinden is in de vaak beperkte handleidingen in de kits.

hallo ik ben bart en ik ga ook beginnen aan de sots en gelijk een vraagje ik heb 3 weken geleden het eerste deel ont vangen maar weten jullie ook wanneer deel n2 en deel 3 komen want dan zou de opberg map er ook bij zitten kan niet wachten erg he groetjes uit amsterdam

Ik heb ook drie weken geleden de eerste zending ontvangen en vandaag navraag gedaan over de volgende zending. Deze zal eind volgende week worden verstuurd.

Back