Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dank ook Erik! Handig zo'n overzicht. Weet je toevallig of er ook een dergelijk overzicht bestaat voor pigmenten die in 18e eeuw gebruikt werden? Of zou daar nauwelijks verschil in zijn? Ik ga eens kijken op de site van Admiralty. Bedankt voor de tip.![]()
Zelf heb ik red ochre van Admiralty paints gebruikt.
![]()
Die lijkt weer meer bij je middelste potje te passen.
Goed idee; ga ik ook nog uitproberen!Je kunt het plankje ook gewoon op je werkblad leggen, de Plankenbuiger erop en het plankje een beetje onder druk omhoog trekken, met wat gevoel.
Ik het meer dan driekwart van mijn planken op die manier ( en dan ook nog kurkdroog ) gebogen
Precies Piet, ik ging te geforceerd te werk en uiteraard had ik jouw uitleg al eens een keer gelezen, maar ja kennelijk moest deze ezel zich toch nog eerst drie keer aan dezelfde steen stoten...latjes buigen Hier een korte uitleg over de plankenbuiger. Ik moet mijn 1e latje nog breken! Als je je latten breekt, dan ga je te geforceert te werk.
Maak je geen zorgen Hans! Komt goedMet Ron ga ik niet in discussie, anders krijg ik geen artikeltjes meer in de Modelbouwer
![]()
Eergisteren is de bestelde plankenbuiger binnengekomen en heb ik gisteren uitgeprobeerd. Eerst met de bijgeleverde mal, maar dat bleek geen succes.
Hoi Marcel, inderdaad, zoals bij Piet gaat het ook bij mij vloeiend. Een half uur vooraf natmaken is toch zeer aan te bevelen. Hoeft niet persé in een Brandbierglas maar is wel een topmerk bier!latjes buigen Hier een korte uitleg over de plankenbuiger. Ik moet mijn 1e latje nog breken! Als je je latten breekt, dan ga je te geforceert te werk.
ahhh, nu snap ik het geloof ik pas goed: ik moet dus eerst een glas vullen met een topmerkbier en dan de plankenbuiger daar een half uurtje inzetten....Hoi Marcel, inderdaad, zoals bij Piet gaat het ook bij mij vloeiend. Een half uur vooraf natmaken is toch zeer aan te bevelen. Hoeft niet persé in een Brandbierglas maar is wel een topmerk bier!Het gaat natgemaakt veel sneller en soepeler, ook met de geleverde mal. @piet: Jij ook sluiting gehad? Ik heb de kop daarna maar in een echter soldeerbout gestopt en sindsdien werkt ie vlekkeloos.
Deze manier van beplanken is niet in "the middle of no-where". Maar je moet op deze manier vanuit je middenschip een aantal plankbreedtes nemen (2 of 3) en daar de bewuste plank aanbrengen. De planken die er dan tussen moeten moet je bij boeg en achterschip verjongen. Dit word gedaan om de boel een beetje recht te trekken.Maar moet ik nu inderdaad volgens plaatje 43 ergens in the middle of nowhere (ja het is tenslotte een Britts schip...) twee latjes bevestigen om vervolgens zoals plaatje 45 aangeeft bij de kiel te beginnen en dan vandaaruit de romp dicht te maken op de wijze als in plaatjes 48 en 49 wordt weergegeven, of sla ik dan de plank
mis?
Graag jullie advies!
Dank & Groet,
Marcel.
Latjes bijkopen is natuurlijk een optie, maar als je onder de waterlijn gaat schilderen is het niet echt nodig omdat het dan niet meer opvalt. Wel mooi glad schuren, zodat je de brede latten niet meer zo goed kan zien.Bedankt Hans en Piet voor jullie reactie! Dan ga ik het zo maar proberen!
De latjes zijn zeker aan de brede kant (6 mm), maar boven de waterlijn komt nog een 2e laag walnoot latjes van 3 mm en daaronder ben ik van plan om het (gebroken) wit te verven. Zal ik dan toch nog latjes van 3 mm. bijkopen of vallen die te brede latjes niet meer zo op als ze wit geverfd zijn?
Het eerste latje op plaatje 36 is op mijn scheepje het tweede latje. Ik had er dus al eentje boven gedaan en die hoort net iets boven de spanten uit te komen.![]()
Tegen de tijd dat ik onder de waterlijn ga schilderen, ga ik zeker nog even om tips vragen (als je het goed vindt) m.b.t. het voorbereiden van de romp. Ik heb gelezen over het gebruik van aliphatische lijmLatjes bijkopen is natuurlijk een optie, maar als je onder de waterlijn gaat schilderen is het niet echt nodig omdat het dan niet meer opvalt. Wel mooi glad schuren, zodat je de brede latten niet meer zo goed kan zien.
3 mm is absoluut een veel betere maat.
Wat een ongelooflijk toeval zeg; ik heb net de afgelopen paar dagen me zitten vergapen aan de HMS Fly; wat een prachtschip zeg. Jou versie ook trouwens. Maar heb ik er overheen gekeken of klopt het dat je van dit schip geen bouwverslag op het forum geplaatst heb? Ik kon er überhaupt niet zoveel over vinden. (De Fly staat inmiddels toch wel errug hoog op m'n verlanglijstje...). Ik zou het haast vergeten, maar welke kleur(en) heb jij gebruikt voor het loodwit?Marcel, je moet het ook weer niet te glad maken, het moet wel een 18e eeuws schip blijven en zo strak als wij ze bouwen zagen ze er in werkelijkheid niet uit. In die tijd gebruikte ze onder de waterlijn loodwit tegen het rotten en paalworm. Tegenwoordig is dat verboden omdat het lood in die verf giftig is natuurlijk.
Ik maak mijn modellen vaak ook te netjes dan de werkelijkheid. Het loodwit had vaak een wat gelige uitstraling, dus was niet echt wit. Ik heb de hms-Fly gebouwd met een wit onderwaterschip (te wit) om realistisch te zijn, maar als model wel aardig. (op de foto de Fly in aanbouw) (helaas deed de flitser geen goed aan het plaatje, maar zo heb je toch een idee van een wit onderwaterschip)
![]()