Bouwverslag HMS President (Sergal) 1:60
Groeten, Daan.
Daan, je bent aardig op de goede weg.
Maar ik vraag me af hoe je je spanten hebt geschuurd, het lijkt op de foto dat je ze allemaal enigszinds willekeurig rond hebt geschuurd. Het is de bedoeling dat je de spanten bij de boeg naar voren afschuint, en bij het achterschip naar achteren. (zie foto)
Iedere keer als je geschuurd hebt even controleren in het model of je latten mooi passen.

En als alles netjes past, dan pas je spanten in het model lijmen.
Je kunt ook je spanten afschuinen als ze al in het model zitten, dat is wat de meeste bouwers doen. Ook dan regelmatig een lat langs je spanten houden zodat je kan zien waar de onregelmatigheden en/of verdikkingen zitten.
Het kan soms zijn dat er een knik in je lat zit, dan moet je niet schuren maar juist verdikken. (dit kun je doen door een dun latje of stukje karton op het spant te lijmen)
Het lijkt mij dat je gewoon willekeurig hebt geschuurd aan je foto te zien.
Ik zie ook dat de middelste spanten enigszinds zijn afgerond, dit is minder goed omdat je dan minder lijmoppervlak creëert.
Het kan ook zijn dat de foto een vertekent beeld geeft, dan kun je mijn commentaar als niet geschreven beschouwen.
Veel beginnende bouwers maken hier hun 1e foutje wat gaat ten koste van een mooie strakke beplanking.