HMS President 1:60 (Sergal)

Welkom hier. En zoals meerdere mensen al hebben aangegeven. Dit is een mooi schip om te bouwen.

Ik denk niet dat je met een workshop veel leert. Daar is de tijd gewoon veel te krap voor. Dus houd je geld lekker in de zak en koop hier wat goed gereedschap en potje verf van. :p

Lees goed en aandachtig de hele bouwbeschrijving door. Alleen dan heb je al vragen. Stel deze wanneer je er aan toe bent. Het heeft geen zin om nu al over tuigage te vragen. Dat komt later wel.

Haast je niet. Het is hobby en maak er geen prestige project van. Gaat het mis? Jammer, een nieuw latje is zo besteld/gekocht en je kunt weer lekker verder. Dat is nu eenmaal het mooie van houtbouw.
 
Hallo Rik, en bedankt voor je reactie en advies.
Hoort zich aan als gezond verstand, ben ik altijd voor te vinden.
Groet, Daan.
 
Dan ook maar van mij een warm welkom.

Ik hoef niets te zeggen aangezien andere dat al gedaan hebben :D
Kom ik er even goedkoop vanaf .......
 
Bouwverslag HMS President (Sergal) 1:60

Deel 2.



Goed, de spanten, de kiel en het valse dek zijn bevrijd uit hun benarde positie, en ontdaan van eventuele “bramen”.

full


Na controle aan de hand van de tekening is de kiel inmiddels op de bouwplank gezet, en de spanten zijn bijgeschuurd om de later aan te brengen beplanking gladjes en zonder knikken over de spanten te laten lopen.

full


Het bijschuren van de spanten 8,9, en 10 dient voorzichtig gedaan te worden, i.v.m. de steeds dunner wordende “kielsleuf”; voorzichtig schuren is dus het credo ! (Jammer dat de foto onscherp is)

full


Hierna volgt de dry-fit; ik doe dit zonder het valse dek, omdat ik de spanten exact haaks op de kiel wil, zonder enige eventuele wrijving van het bovenliggende valse dek.
Alleen van spant 9 moest ik een schuurpapiertje 2x door de kielsleuf halen, en deze paste exact op de kiel, net zoals alle overige spanten exact passen.

full


Hierna begonnen met het verlijmen per spant met behulp van Lego en een paar spantangen om de spanten zuiver haaks op de kiel te houden tijdens drogen van de lijm.

full


Het valse dek wordt nu dus ook geplaatst en paste ook exact.
Nogmaals e.e.a. gecontroleerd en daarna de zaak gelijmd.

full


In deel 3 ga ik verder met het “uitzagen” ,passen en verlijmen van de dekken etc, e.e.a. volgens het bouwboek.

Groeten, Daan.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank heren voor de bloemen !
Ja Hans, goede vraag: Kombuis zegt 590 mm, Cornwall 565 mm, en CMC-versand 520 mm.
De doos geeft aan 520 mm. Hoe wordt dit feitelijk gemeten?
Groeten, Daan
 
Vanaf puntje boegspriet tot en met uiterste puntje spiegel 500 mm gemeten op tekening (1:1).
Hoe men aan al die verschillende maten komt weet ik niet; ben eigenlijk wel benieuwd !
Is en blijf een klein bootje.

Groeten, Daan.
 
Klein bootje is helemaal niet erg - is wel een grote uitdaging.
 
Het is geen groot schip maar wel erg mooi. Heb er veel plezier van gehad
tijdens de bouw, maar ook nu nog steeds geniet ik ervan. Zal je met genoegen blijven volgen. gr Ton
 
Back
Top