HMS President 1:60 (Sergal)

Bouwverslag HMS President (Sergal) 1:60

full




De keuze voor dit scheepje was heel gemakkelijk; ik kreeg het cadeau van mijn vrouw.
De President is van Engelse makelij, en werd gebouwd tussen 1730 en 1760.
Het is een licht fregat; ze is snel en wendbaar, en was een aanwinst voor de Engelse vloot.

Na opening van de doos was ik blij verrast: Alle materiaal was laser-voorgesneden, voorwaar zeer prettig.
De tekening is 1:1, en op A1 formaat, vind ik heel prettig ter controle van de maatvoering van het materiaal.
De tekening bestaat slechts uit 1 blad, weliswaar 2-zijdig, en is volgens mij goed duidelijk.

Het hout lijkt mij van redelijk goede kwaliteit, al kan ik dit nergens aan refereren, want dit is mijn eerste schip.

Naast de aanwezige folders van de constructeur betreffende andere schepen en gereedschappen (vind ik overigens prima hoor), trof ik ook een "bouwboek" aan, bestaande uit 56 pagina's gevuld met duidelijke foto's omtrent de bouw.

Enig minpuntje wat ik kon vinden is de taal; de kit is van Italiaanse makelij, en dat merk je.
Af en toe is het flink puzzelen wat er nou bedoelt wordt; enige kennis van Duits, Engels of Frans is ook mooi meegenomen.

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


Na het maken van een bouwplank, de kiel, spanten en dek (allen triplex)"uitgesneden"; dat stelt niet veel voor, een paar kleine verbindingbrugjes doorsnijden en de onderdelen komen los.
De rafeltjes netjes wegschuren tot het mooi glad is.


Het materiaal is zo goed als recht, enige uitzondering is de kiel, deze heeft een hele kleine lichte kromming over de totale lengte, ik spreek hier over een paar millimeter (<2mm), maar toch.
Dit laatste komt in orde wanneer de kiel op de bouwplank vastgezet wordt, en in een kaarsrechte positie gedwongen wordt.
De symmetrie van de delen lijkt in orde, maar wordt zekerheidshalve nagemeten op de tekening.
Ook de maatvoering van de delen wordt aan de hand van de tekening gecontroleerd.

Tot zover deel 1 van mijn bouwverslag; in deel 2 : na de controles de spanten bijschuren zodat later de beplanking mooi om de spanten loopt zonder “knikken”.
Ook zal nu de kiellegging plaats vinden, dus kiel op de bouwplank; de spanten en dek eerst dry-fit op de kiel. Wanneer alles correct is de hele zaak lijmen.
Maar dat dus in deel 2.

Groeten, Daan.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie kit, en gezien de tekeningen voor de constructie die stap voor stap te zien zijn hoeft de taal niet echt een belemmering te zijn.
Mochten er toch problemen zijn dan komen we er hier wel uit, kennis en "know how" is hier volop aanwezig.
Je plan van aanpak is in ieder geval OK!
 
Inderdaad een mooie kit, zeker mooi project om met deze tak van sport te beginnen.
Je zult het vast al eens ergens gelezen hebben, als e iets onduidelijk is, maak een foto van de dry fit en stel gewoon je vragen.
Kennis en goede wil zat hier;)

Succes!
 
Hallo Daniel
Zoals ik al heb laten weten, het schip is ook door mij gebouwd.
Ik ben nog steeds in bezit van de bouw beschrijving, ook in het Nederlands.
Stuur mij een PB met je naam en adres en je krijgt hem thuis gestuurd
gr Ton.
 
Heren, dank voor Uw reacties, ik doe mijn best; zet de klapstoeltjes maar vast klaar ! (spannend he?)haha.
Ton, ik ben je zeer erkentelijk voor dit aanbod, en zal je een PB sturen !

edit: Ton, zojuist PB verstuurd !
 
leuk deze weer eens te zien, heb deze indertijd als eerste gebouwd (had de kit in 1988 gekregen en uiteindelijk gereed in 1995, met onderbreking van samenwonen, trouwen, verbouwen etc)

model staat nog steeds in de woonkamer, dus kan desgewenst nog wel wat foto's maken
 
Rob2 en JanZMC, dank voor de reactie !
Jan, heb even wat verder in het bouwboek gekeken, en zag dat het schip na beplanking onder de waterlijn koperkleurig wordt geschilderd (Bwah) en/of als 2e beplanking een "koperhuid" krijgt (Bwah Bwah).
Lijkt me helemaal niks, maar we zullen zien.
Even iets anders, ik had enig commentaar verwacht (haha) betreffende 1 van de foto's, namelijk de foto waar de spanten,kiel,en een dek (en nog wat losse zooi) op staan.
Alles was al uit de vorm gesneden, maar omwille van de foto teruggelegd !
Is te zien aan de ruimte bij de spanten met een extra balkje.
Heb ik ook nog een vraagje: Zou het voor mij, in mijn situatie, zin hebben om een workshop bij te wonen in Barneveld bij "de scheepskeuken" met o.a. de onderwerpen "hoe te beplanken" en "tuigage opzetten" ? Gaarne Uw visie !
 
8 november a.s is er een ontmoetingsdag in de Kombuis - met een aantal (zeer) ervaren bouwers.

Kan nooit geen kwaad eens te komen kijken en praten!
 
Mooi schip, en een belangrijke versterking van de Engelse vloot op MBF.
Handig dat het dek al beplankt is, scheelt je aardig wat werk!
Succes.
Paul
 
Lijk me geen opzie, daar ik mij afgelopen jaar ook heb opgegeven voor die cursus, het geld daar voor betaald. Na verloop te horen kreeg dat het niet door ging. En dat was het dan nooit meer wat gehoord ook geen retour van het geld. Dus pas op met wat je doet via de Kombuis.
gr Ton
 
Ziet er goed uit. Ben zelf ook bezig met een Sergal kit. De vele gelaserde onderdelen schelen aardig wat werk. Naar mijn smaak was het wat te veel. Ik heb liever geen multiplex in het zicht. Maar goed. Voor een eerste kit is het wel handig.
Wat betreft de workshop, ik heb er zelf geen ervaring mee,maar het zal geen kwaad kunnen. Naar mijn mening is het ook geen probleem om gewoon te beginnen en al doende tips en trucks van het forum plukken. Zeker als het een dubbele beplanking van de romp betreft. Bij de eerste laag kan je oefenen en corrigeren. Bij twijfel foto's maken en even laten zien waar je tegenaan loopt. Dan komt het advies vanzelf.
 
Volledig met Jan eens, gewoon rustig aan beginnen en verschillende verslagen hier doorlezen is zeker aan te bevelen.
Eens je het trucje door hebt gaat het goed.
Bij twijfel gewoon vragen
Belangrijk; neem de tijd.
 
Hans, bericht begrepen ! Ik wist er al van.
Paul, bedankt voor de reactie, enne je weet het he Brittania Rules......
Ton, bedankt voor je bericht, ik hou e.e.a. eerst even in de gaten.
Tevens bedankt voor je email met "aanhangsel"; heb weer wat te lezen, en zeer nuttig !
Erik, ook bedankt.
Jan en Klaas, reactie begrepen, dank.
 
Lijk me geen opzie, daar ik mij afgelopen jaar ook heb opgegeven voor die cursus, het geld daar voor betaald. Na verloop te horen kreeg dat het niet door ging. En dat was het dan nooit meer wat gehoord ook geen retour van het geld. Dus pas op met wat je doet via de Kombuis.
gr Ton

??? Zozo!
 
Dank Nick, we doen ons best om er iets moois van te maken !
Prachtig schip ben je zelf aan het bouwen !
Heb net even je verslag zitten bekijken, KLASSE.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top