Bouwverslag HMS President (Sergal) 1:60
De keuze voor dit scheepje was heel gemakkelijk; ik kreeg het cadeau van mijn vrouw.
De President is van Engelse makelij, en werd gebouwd tussen 1730 en 1760.
Het is een licht fregat; ze is snel en wendbaar, en was een aanwinst voor de Engelse vloot.
Na opening van de doos was ik blij verrast: Alle materiaal was laser-voorgesneden, voorwaar zeer prettig.
De tekening is 1:1, en op A1 formaat, vind ik heel prettig ter controle van de maatvoering van het materiaal.
De tekening bestaat slechts uit 1 blad, weliswaar 2-zijdig, en is volgens mij goed duidelijk.
Het hout lijkt mij van redelijk goede kwaliteit, al kan ik dit nergens aan refereren, want dit is mijn eerste schip.
Naast de aanwezige folders van de constructeur betreffende andere schepen en gereedschappen (vind ik overigens prima hoor), trof ik ook een "bouwboek" aan, bestaande uit 56 pagina's gevuld met duidelijke foto's omtrent de bouw.
Enig minpuntje wat ik kon vinden is de taal; de kit is van Italiaanse makelij, en dat merk je.
Af en toe is het flink puzzelen wat er nou bedoelt wordt; enige kennis van Duits, Engels of Frans is ook mooi meegenomen.
Na het maken van een bouwplank, de kiel, spanten en dek (allen triplex)"uitgesneden"; dat stelt niet veel voor, een paar kleine verbindingbrugjes doorsnijden en de onderdelen komen los.
De rafeltjes netjes wegschuren tot het mooi glad is.
Het materiaal is zo goed als recht, enige uitzondering is de kiel, deze heeft een hele kleine lichte kromming over de totale lengte, ik spreek hier over een paar millimeter (<2mm), maar toch.
Dit laatste komt in orde wanneer de kiel op de bouwplank vastgezet wordt, en in een kaarsrechte positie gedwongen wordt.
De symmetrie van de delen lijkt in orde, maar wordt zekerheidshalve nagemeten op de tekening.
Ook de maatvoering van de delen wordt aan de hand van de tekening gecontroleerd.
Tot zover deel 1 van mijn bouwverslag; in deel 2 : na de controles de spanten bijschuren zodat later de beplanking mooi om de spanten loopt zonder “knikken”.
Ook zal nu de kiellegging plaats vinden, dus kiel op de bouwplank; de spanten en dek eerst dry-fit op de kiel. Wanneer alles correct is de hele zaak lijmen.
Maar dat dus in deel 2.
Groeten, Daan.
De keuze voor dit scheepje was heel gemakkelijk; ik kreeg het cadeau van mijn vrouw.
De President is van Engelse makelij, en werd gebouwd tussen 1730 en 1760.
Het is een licht fregat; ze is snel en wendbaar, en was een aanwinst voor de Engelse vloot.
Na opening van de doos was ik blij verrast: Alle materiaal was laser-voorgesneden, voorwaar zeer prettig.
De tekening is 1:1, en op A1 formaat, vind ik heel prettig ter controle van de maatvoering van het materiaal.
De tekening bestaat slechts uit 1 blad, weliswaar 2-zijdig, en is volgens mij goed duidelijk.
Het hout lijkt mij van redelijk goede kwaliteit, al kan ik dit nergens aan refereren, want dit is mijn eerste schip.
Naast de aanwezige folders van de constructeur betreffende andere schepen en gereedschappen (vind ik overigens prima hoor), trof ik ook een "bouwboek" aan, bestaande uit 56 pagina's gevuld met duidelijke foto's omtrent de bouw.
Enig minpuntje wat ik kon vinden is de taal; de kit is van Italiaanse makelij, en dat merk je.
Af en toe is het flink puzzelen wat er nou bedoelt wordt; enige kennis van Duits, Engels of Frans is ook mooi meegenomen.
Na het maken van een bouwplank, de kiel, spanten en dek (allen triplex)"uitgesneden"; dat stelt niet veel voor, een paar kleine verbindingbrugjes doorsnijden en de onderdelen komen los.
De rafeltjes netjes wegschuren tot het mooi glad is.
Het materiaal is zo goed als recht, enige uitzondering is de kiel, deze heeft een hele kleine lichte kromming over de totale lengte, ik spreek hier over een paar millimeter (<2mm), maar toch.
Dit laatste komt in orde wanneer de kiel op de bouwplank vastgezet wordt, en in een kaarsrechte positie gedwongen wordt.
De symmetrie van de delen lijkt in orde, maar wordt zekerheidshalve nagemeten op de tekening.
Ook de maatvoering van de delen wordt aan de hand van de tekening gecontroleerd.
Tot zover deel 1 van mijn bouwverslag; in deel 2 : na de controles de spanten bijschuren zodat later de beplanking mooi om de spanten loopt zonder “knikken”.
Ook zal nu de kiellegging plaats vinden, dus kiel op de bouwplank; de spanten en dek eerst dry-fit op de kiel. Wanneer alles correct is de hele zaak lijmen.
Maar dat dus in deel 2.
Groeten, Daan.
Laatst bewerkt door een moderator: