Zo dan......
Ik zal mijn Oma maar gaan bellen denk ik.
Die is Italiaanse
Ik ga het nakijken voor je Peter wat ik kan doen voor je.
Aha, dat scheelt! Daarom zat ik nogal te puzzelen haha. Dank alvast!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo dan......
Ik zal mijn Oma maar gaan bellen denk ik.
Die is Italiaanse
Ik ga het nakijken voor je Peter wat ik kan doen voor je.
Ik wil je niet ontmoedigen maar de triplex spanten zijn die niet veels te breed?
Je hebt vlijtig gevijld maar volgens mij is in rood straks zo de huiddikte en jij hebt nu zoals in geel.
Of begrijp ik er niks van?? Kan ook prima zijn.
Bekijk bijlage 402368
Hans, dank voor je reactie. Ik lees het nu zelf ook. In de Engelse tekst wordt met geen woord gerept over de spanten. Maar in de Duitse tekst staat het er wel degelijk! Lekker gewerkt Italianen! Nou, gelukkig niet iets onoverkomelijks, maar het gaat wel lastig worden denk ik. Ik moet dit nog 10 lezen en uitproberen...Bij de Kolderstok modellen gaat dit ook zo. De spanten moeten redelijk dik en stevig zijn om wat vlees te hebben bij het beplanken (en dan nog breekt er wel eens wat af).
Wanneer de huid er dan tegenaan zit breek je de multiplex spanten weg, beplank je het dek door tot aan de huid en breng je later een tweede binnenhuid aan.
Ik moet me er ook niet mee bemoeien..
Helemaal duidelijk zo.
een zaagje dat flexibel genoeg is om te kunnen buigen.
Die kun je plat op het dek buigen en dan rustig zagen
Er zijn kleine zaagjes in de handel ()
Ik gebruik zelf ook vaak een kopkniptangetje.
https://kolderstok.com/products/kleine-handzaag?_pos=2&_sid=b2d791f60&_ss=rAnders zoek ik me zo'n zaagje.
Ok, ik slinger hem op het bestellijstje. Heb toch nog geen fatsoenlijk zaagje... Een hele zooi gereedschap, maar eh, dat is meer voor het lompe werk!Uit ervaring: Werkt netjes als je rustig zaagt (niet één van mijn eigenschappen).
Ik heb alleen zelf de tandjes iets aangezet en het geheel iets scherper gemaakt. Gewoon alsof je een mes slijpt.
Ok, ik slinger hem op het bestellijstje. Heb toch nog geen fatsoenlijk zaagje... Een hele zooi gereedschap, maar eh, dat is meer voor het lompe werk!
dat is meer voor het lompe werk!
Het is een setje van zaagjes, deze flexibele werkt voor de spanten ideaal (let wel op, het uiteinde kan gaan krassen op het bestaande dek ....)
Het wat na snijden met een scalper/hobbymesje is wel nodig om het goed vlak te krijgen.
kijk eens goed naar het model van de 7 Provincien dat @Hoosterw (ook Hans ;-)) aan het bouwen is,
ondanks wat hij hierboven zegt, is hij een van de meest precieze bouwers die ik gezien heb, met een accuratesse en geduld waar ik jaloers (jalours? whatever ;-)) ben. de afgelopen maanden heb ik veel geleerd van zijn oog voor detail en rust ...
Ja, ik bedoelde eigenlijk groot gereedschap: winkelhaak van 40 cm, grote decopeerzaag. Vijl/rasp waar een paard bang van wordt. Dat soort dingen. Ik heb al wat modelbouwgereedschap gehaald. En je hebt gelijk met het nieuwe mesje gaat het al veel mooier dan met een gewoon stanleymes, handboortje werkt ook veel beter dan met de klopboormachineen dat is dus wat je moet afleren, lomp werk bestaat niet, en vooral gereedschap daarvoor moet je mijden ....
de afgelopen maanden ben ik uuuuuren met een 400 grain schuurpapiertje bezig voor mijn 7P.
en wat schuren, en wat schilderen, dan heel veel staren en denken, dan weer wat schuren, dan weer bijschilderen
dan toch weer het mes erin of de tang om het weg te slopen en opnieuw te beginnen.
geloof me aan het eind, het loont zich![]()