hms diana

Het ziet er netjes uit Walter. Op mijn WvH zitten ook de nodige foutjes.
Maar ondanks dat is het nog steeds leuk om te doen.
Wellicht ken je dit gezegde; Hij die zonder fouten bouwt, werpen de eerste steen. :yes:
is ook zo natuurlijk, het is ook mijn eerste statische schip zodat foutjes normaal zijn.

het topdek is volledig beplankt, het kleurverschil en de witte waas komt omdat
de watergedragen vernis nog nat is.

Bijlagen

• IMG_0017.jpg
    IMG_0017.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 310
  • IMG_0018.jpg
    IMG_0018.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 317
de eerste lijsten zitten op hun plaats, belangrijk is eerst met strookjes tape de boel
af te plakken en te schilderen. Indien eerst de lijsten worden gelijmd krijg je de verf
er nooit meer netjes tussen.

Bijlagen

• IMG_0019.jpg
    IMG_0019.jpg
    113,4 KB · Weergaven: 261
Netjes Walter, maar...... had je niet beter eerst de kraanbalken en de regelingen eronder gemonteerd??
Nu moet je straks stukjes van je lijsten gaan slopen. (zie foto)

het eerste onderdeel wordt drager genoemd (dacht ik) met de mannetjes.
het tweede onderdeel wordt een kraanbalk met schijven van het merk huisvlijt.

Bijlagen

• IMG_0020.jpg
    IMG_0020.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 302
  • IMG_0022.jpg
    IMG_0022.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 287
aan een zijde is de slooiknie en blaasbalg gemonteerd.

Hoi Walter, ik zie op de foto dat de knieën en sierlijsten taps zijn geplaatst. Als je voor deze positie kiest, dan had de onderste knie (blaasbalg) niet boven- maar op het berghout gemoeten, (zie tekening Caldercraft) Onderstaande foto laat zien wat ik bedoel, de knieën en lijsten moeten evenwijdig lopen. (aangegeven met de rode pijltjes)

Het langwerpig gat tussen de twee voorste pijltjes is voor de woeling van de boegspriet, op jou manier passen de ornamentjes waarschijnlijk niet goed tussen de lijsten, de beer moet onder het gat voor de woeling passen! (zie foto) Ik vrees dat dat niet gaat lukken op jou manier...?

Laatst bewerkt:
Dat is jammer, maar op te lossen, het lijkt er op dat je berghout te hoog zit, maar is op te lossen...
Ik hoop dan dat je lijm op waterbasis hebt gebruikt
door de blaasbalg op het lijm oppervlak voorzichtig met water te behandelen, waardoor de lijm loslaat, kun je dit onderdeel iets laten zakken zodat je ornamenten er tussen passen.
Dan komt die blaasbalg wel op het berghout te zitten, maar passen de ornamenten weer wél.

voor zover de boeg, er moet nog wat lijstwerk aangebracht worden maar dat komt
binnenkort. het lastigste is gedaan.

Bijlagen

• IMG_0025.jpg
    IMG_0025.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 248
  • IMG_0026.jpg
    IMG_0026.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 243
Back