hms diana

de bouw van de diana ben ik begonnen met het uitzoeken van de meegeleverde materialen wat niet gering is. Eerst bij pietsan (dorpsgenoot) langsgeweest om advies te vragen. De spanten heb ik machinaal (dremel) afgeschuint nadat ze vastgelijmt waren. Vindt ik makkelijker dan elk spant los afschuinen met bv een vijl. Met een latje de vorm gecontroleerd en op drie plaatsen een dun latje moeten lijmen omdat het spant iets smaller was dan de rest.
full
het begin van de bouw van de hms diana met tussendoor de bouw van de tirpitz. (zusterschip van de bismarck)

Laatst bewerkt door een moderator:
bouwmethode

full
de tirpitz is gebouwd van tekening en is schaal 1/200. eerst de spanten uit gelaagd hout gezaagd en in lijn gezet, verbonden met tussenstukken. De romp is gemaakt met latjes 1.5x7mm. en waterdicht gemaakt met epoxy.
De opbouw is gemaakt van twee dunne laagjes triplex met daartussen een opvulling van multiplex dat binnenin ook uitgezaagd is om gewicht te besparen. De opbouw wordt verfraaid met foto-etch materiaal wat ik laatst op de kop getikt heb. Foto-etch is zeer dun koper plaatwerk met heel fraaie details.

Hoi Walter, ik zie dat je begonnen bent. Misschien beter om één verslag per boot te maken.

afschuinen spanten

. Eerst bij pietsan (dorpsgenoot) langsgeweest om advies te vragen. De spanten heb ik machinaal (dremel) afgeschuint nadat ze vastgelijmt waren. Vindt ik makkelijker dan elk spant los afschuinen met bv een vijl. Met een latje de vorm gecontroleerd en op drie plaatsen een dun latje moeten lijmen omdat het spant iets smaller was dan de rest. het begin van de bouw van de hms diana met tussendoor de bouw van de tirpitz. (zusterschip van de bismarck)

Dat met die dremel is géén advies van mij, ik vind dat een beetje link om zo je spanten afteschuinen. Met schuurblok of vijl heb je veel meer controle!!
Maar..... ieder is baas over zijn of haar eigen boot, dus als jij dat makkelijker vind dan moet je het zeker zo doen.

welkom op het forum walter.

je bent niet de enigste die meerdere schepen door elkaar bouwt , ik ook .

grt timberwolf

hekstukken

Walter je vraag laatst over de hekstukken, 26 en 27, staan inderdaad niet op tekening. De montage staat in het instructieboekje op bladzijde 3, de laatste 3 regels onder de noemer Hull Constructie. Voor alle duidelijkheid hier onder een foto na montage.

balsa

Aan de buitenkanten van de hekstukken nr. 26 heb ik wat balsahout toegevoegd, zodat de huidplanken straks makkelijker aansluiten. Zo heb je aanzienlijk meer lijmoppervlak.

Walter je vraag laatst over de hekstukken, 26 en 27, staan inderdaad niet op tekening. De montage staat in het instructieboekje op bladzijde 3, de laatste 3 regels onder de noemer Hull Constructie. Voor alle duidelijkheid hier onder een foto na montage.
heb ik het gelukkig toch goed gedaan!

hoi, walter de bismarck is van hachette van 2008.

andere schepen zyn of van hachette of deagostini.

de USS Missouri en de SS GREAT EASTERN zyn van oorsprong bouwplaat naar hout principe.

grt timberwolf

full
een deel van de verschansing aangebracht, de achterste dekbalken dryfit i.v.m. aanpassen van de laatste lat op de verschansing. Het gundeck is geschuurd, naden en kopstukken met potlood aangegeven,plus laag vernis voor bescherming.
full

Stand geschutspoorten

Walter, het is jammer dat je al een poort hebt uitgesneden, want je maakt hier een niet onbelangrijke fout.
De zwart-grijzelijn is je geschutsdek. Ik heb je zichtbare poorten genummerd en zoals je ziet aan de rode lijntjes onder de poorten staan ze allemaal op ongelijke afstand van je geschutsdek. Poort 1 staat aanzienlijk lager dan poort 6. Daar alle kanonnen starks even groot zijn, krijg je dus nu hoogte verschil als je je kanonnen op het dek gaat plaatsen.

Als je eerst een foto met de getekende poorten had geplaatst had dit voorkomen kunnen worden. Nu zit je laatste poort dus véél te hoog en kans dat de 1e op deze foto te laag zit! één of twee milimeter maakt niets uit, maar hier zit echt teveel verschil in.

full

Walter, het is jammer dat je al een poort hebt uitgesneden, want je maakt hier een niet onbelangrijke fout.
De zwart-grijzelijn is je geschutsdek. Ik heb je zichtbare poorten genummerd en zoals je ziet aan de rode lijntjes onder de poorten staan ze allemaal op ongelijke afstand van je geschutsdek. Poort 1 staat aanzienlijk lager dan poort 6. Daar alle kanonnen starks even groot zijn, krijg je dus nu hoogte verschil als je je kanonnen op het dek gaat plaatsen.

Als je eerst een foto met de getekende poorten had geplaatst had dit voorkomen kunnen worden. Nu zit je laatste poort dus véél te hoog en kans dat de 1e op deze foto te laag zit! één of twee milimeter maakt niets uit, maar hier zit echt teveel verschil in.
Piet
na enig meten ben ik er achter dat je gelijk hebt, het viel in eerste instantie niet op maar er was inderdaad een groot verschil. de foto laat de correcties zien.Mijne hartelijke dank voor de info:pim:

andere hoek??

Ik heb even je foto vanuit de "andere hoek" erbij gepakt. Je ziet hier ook duidelijk dat voor en achter het geschutsdek onder de beplanking vandaan komt. Je hebt echter je poorten uitgesneden cq getekent met als uitgangspunt het snijpunt tussen je 2e en 3e lat van boven, terwijl je poorten in lijn moeten lopen met het geschutsdek.
Hierdoor zitten je middelste poorten een stuk lager dan voor en achter, vooral je laatste (achterste) poort zit nu veel te hoog.

Maar nogmaals als je zelf tevreden bent, dan moet je het vooral zo laten.

Toch wil ik je er nogmaals op wijzen om eerst eventueel foto,s te plaatsen waarop je je handelingen dry-fit plaatst en/of eerst tekenen. Dan kan er nog wat veranderd worden, nu heb je de poort al uitgesneden. Ook dit kan nog opgelost worden maar is lastiger!
Suucces!

Back