HMS Diana - Caldercraft model

Het volgende projectje is het kompashuis of binnacle. Het ding is nog in wording, maar hier een eerste indruk van het eerste raampje. Ik maak dit van buxushout.
9DB0FB98-C338-46EE-A9C1-8794E6627842.jpeg

Was begonnen met noten, maar dat vond ik te grof worden. Links het paneeltje van notenhout. Rechts de nieuwe. De beits is donkereiken. Op deze foto’s zijn de kleuren nogal bijzonder. Als ie klaar is zal ik een goede foto plaatsen.
2E7E7979-8AA5-40F6-8E8F-7E4614D461B1.jpeg

Ik vind die van noten ook al best wel geslaagd, als je ziet hoe klein het is dan vallen de kleinigheden eigenlijk helemaal niet op met het blote oog, die je op close-up foto's wel ziet. Maar het is aan de andere kant wel goed om te zien dat je jezelf telkens weer wilt verbeteren :thumbsup:

Heren dank weer voor de complimenten. Hier het resultaat van de eerste kant. Ik heb toch uiteindelijk gekozen voor de walnotenbeits. De donkeren eiken beits kreeg ik niet mooi. Ik vind eigenlijk het walnoot ook beter hij het stuurwiel passen. Ik twijfel nog of ik hem in de olie zal zetten. Eerst maar eens de andere kant. Daarna nog iets verzinnen voor de lantaarn en de kompasen. Het kastje heeft een diepte van 6mm dus de lantaarn en kompassen mogen max zo’n 5mm in diameter zijn…. Heb nog maar weinig beschrijvingen gevonden van hoe anderen dat doen. Dus tips zijn welkom!
7181F621-1783-4A7F-A29B-4EE74533545E.jpeg

Heb nog maar weinig beschrijvingen gevonden van hoe anderen dat doen. Dus tips zijn welkom!
Ik heb de lamp en de kompassen gemaakt uit ronde staaf styreen, voorzien van een likje verf, maar je zou even goed rondhout kunnen gebruiken.
Komt er ook nog een koperen "schoorsteen" op het kompashuis?
De buis ervan maakte ik ook uit styreen, en het kapje uit papier, het geheel koperkleurig geverfd.

Zeker komt er een schoorsteen op :-) Ik wilde kijken of ik die van koper kan maken. Maar als het niet lukt is rondhout of styreen altijd een optie.
Heb je toevallig een foto van je lantaarn van styreen? Ik ben wel benieuwd hoe precies je dat krijgt. Dank voor de tip iig! Had zelf nog niet aan styreen gedacht

:banana:Jeej, weer een projectje af. Het kompashuis staat op het dek. Ik ben tevreden over de kleur en over de algehele looks. Hij kan nog wel los, mocht iemand zich afvragen waarom er touwen aanzitten die je niet meer loskrijgt.. tja die haakjes gingen helaas niet, dus heb ik de ringetjes in het kompashuis niet vastgelijmd. Dus als ik het huis nog weg wil halen kan dat ook. Het kompas en de lantaarn kan er zelfs ook nog uit doordat de bovenkant nog los ligt. Die valt er als het ware in. Hoe steek je anders de lantaarn aan :)
Nu maar weer eens de beschrijving erbij pakken, want die ligt alweer drie maanden in de kast geloof ik….
2AF938E6-9509-40EE-B31A-53B5F22F9A17.jpeg
87700FC4-89CA-4CD0-9806-7099C80E190C.jpeg

Laatst bewerkt:
Back