HMS Diana - Caldercraft model

Paul, dank voor je reactie. Ik denk dat het inmiddels wel redelijk goed gaat. Als je de laatste foto bekijkt zit de bovenkant van de loop ongeveer op de helft. Dat lijkt dus wel goed te zijn.
 
Mooi, is weer opgelost.
Het viel me wel op dat de diameter van de loop wat groot lijkt in verhouding tot de grootte van de geschutpoort. Misschien was dat gewoon zo bij de HMS Diana, maar weet je zeker dat de poorten de goede maat hebben?
 
Ja dat weet ik heel zeker. De maten zijn 14 bij 16 mm. Het enige is dat er 9 lbs en 18lbs kanonnen zijn. Ik heb nu de 18 lbs gebruikt. De 9lbs zijn kleiner :-) maar die komen op het bovendek. Dus hier moet ik het mee doen denk ik.

A10E777E-87C7-4C57-A781-409288A4607B.jpeg 8B7BC68A-0154-41AE-A68B-3DF15FAF5F25.jpeg .
 
Dat zijn ongeveer dezelfde maten als bij de HMS Victory. Jouw schaal is wat groter (1:64) maar dat scheelt weinig.
Waarschijnlijk ook wat gezichtsbedrog.
Ziet er verder prima uit.
De Victory heeft het voordeel van prefab geschutpoorten. Ze zelf maken lijkt mij lastig, maar het ziet er strak uit bij jouw schip.
 
Dank! Het is ook een hele klus. Gisteren om 7:00u begonnen :-) tot 22:00u gebuffeld en 14 poorten gemaakt ....
Moet ik op m’n werk proberen, zo traag... :rofl:
Maar het is een hobby, dan mag het
 
Heren, omdat ik zo gefrustreerd was dat de kanonnen te hoog in de poort uitkwamen ben ik toch maar op zoek gegaan naar een oplossing. Uiteindelijk heb ik de wielassen iets dieper in het paard gelegd. Daardoor zakt het hele paard 1,5mm. Nu is de vraag of dat laag genoeg is. Kan iemand mij vertellen of op de foto te zien is dat het nu goed is?
Ik kan met de stelkeg wel nog iets aanpassen, maar ik wilde niet dat de lopen onder heel andere hoeken komen te staan, vandaar maar even zo geprobeerd.

C71CB905-BEC2-4517-9A4E-BA38D9A70EE7.jpeg
9349C419-2F04-40CE-AFAB-07FE8D142906.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je zit nu inderdaad goed in de richting - ik zou er weinig meer aan doen.

Bij het in linie varen en elkaar beschieten had je twee tactieken:
- Met een dubbele (met elkaar verbonden) kogel wat hoger schieten om zo masten en tuigage van de tegenstander aan gort te helpen,
- lager schieten (als het even lukte net onder de waterlijn van de tegenstander) om zo het schip lek te maken. Wanneer je het schip echter wilde buitmaken had dit niet zoveel zin, want aan een zinkend schip heb je niet zoveel.

Het kanon kan - zoals je het nu geplaatst hebt - voor beide doeleinden gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:
Hans dank voor de info! Zo leer ik steeds weer bij. Ik weet er helaas maar heel weinig van. Dus ik volg gewoon instructies zo goed mogelijk... dit helpt voor begrip van wat ik aan het doen ben :-)
 
Aan bakboordzijde inmiddels de binnenkanten van de geschutspoorten gereed. De poorten die een luik krijgen heb ik nog niet gedaan. Dit zodat ik als ik de buitenste beplanking erop heb zitten de diepte van die binnenkanten precies op 1mm kan plaatsen zodat de luiken goed passen. Ik zie dat Piet dat niet heeft gedaan dus Piet ik ben benieuwd of je dat nog last heeft opgeleverd bij het plaatsen van de luiken of dat dat gewoon ook zo al goed ging.
Het verven laat ik dus ook nog even achterwege.
Nog een vraag voor Piet, ik zie in de beschrijving nergens dat de binnenkant van het geschutsdek rood wordt geverfd, of lees ik eroverheen? Of was dit een persoonlijke keuze?

DD555458-5D63-4D27-936F-A31E27671489.jpeg
2727D2E6-56FB-4CAB-B668-85CBFB6A7D36.jpeg
 
Aan bakboordzijde inmiddels de binnenkanten van de geschutspoorten gereed. De poorten die een luik krijgen heb ik nog niet gedaan. Dit zodat ik als ik de buitenste beplanking erop heb zitten de diepte van die binnenkanten precies op 1mm kan plaatsen zodat de luiken goed passen. Ik zie dat Piet dat niet heeft gedaan dus Piet ik ben benieuwd of je dat nog last heeft opgeleverd bij het plaatsen van de luiken of dat dat gewoon ook zo al goed ging.
Het verven laat ik dus ook nog even achterwege.
Nog een vraag voor Piet, ik zie in de beschrijving nergens dat de binnenkant van het geschutsdek rood wordt geverfd, of lees ik eroverheen? Of was dit een persoonlijke keuze?
De poortkoziijntjes komen vanzelf wat dieper te liggen na de 2e beplanking hetgeen diep genoeg is voor de later te plaatsen luikjes.
Wat de kleuren van de Diana betreft deze vind je terug op de foto's op de doos en op het internet. Vrijwel alle Engelse oorlogsschepen hebben deze rode kleur op de binnen-verschansing alwaar geschut staat opgesteld.
 
Piet dank weer voor je antwoord. Ik maak de binnenverschansingen rood. Bij nader inzien zet ik de overige binnenkanten van de poorten er ook maar in, anders wordt het rood verven ervan wel een heel erg onnodig priegel klusje als de buitenbeplanking er al op zit.
Dank voor de tips weer!
 
Overigens gaat het verhaal dat het rood verven van kanonwagens en binnenverschansing gedaan werd om bloed minder op te laten vallen. Of dit werkelijk waar is laat ik in het midden, maar het is altijd goed voor de fantasie.

Op 17e eeuwse Hollandse schepen werd wel vlak voor een zeeslag het dek gestrooid met zout, dit om het minder glad te maken. Niet prettig voor al die manschappen die gewond raakten en op het zoute dek kwamen te liggen...
 
Dat van dat bloed had ik inderdaad al eens gelezen. Vinden mijn zoons een mooi verhaal :-) de jeugd van tegenwoordig... dat verhaal over het zout maakt het nog bonter. Wel weer een mooie toevoeging om erbij te vermelden!
 
Dat verhaal van het rood verven om bloed minder op te laten vallen heb ik nooit echt geloofd. Vaak zag je dat enkel de binnenzijden van de luiken, de betimmering rond de geschutspoorten, en de rolpaarden rood waren. Laten dit nou net de delen zijn die van buitenaf te zien zijn als een geschutspoort open is.

Een open luik kan namelijk ook bijna niet van binnenuit besmeurd raken. Het is misschien een wat lugubere gedachte, maar het meeste bloed zal alsnog over het dek heen gelopen zijn, dus als het niet op mocht vallen zou het dek ook rood geschilderd moeten zijn... En ik heb eerlijk gezegd bijna geen schepen gezien waarvan de binnenwanden rond de kanons ook rood waren, dit zou eerder wit of houtkleur geweest zijn. Naar mijn idee ging het er dus meer om om de vijand vooral te laten zien hoeveel geschut er wel niet aan boord was en ze zo proberen af te schrikken.
 
Op de Victory (Engels 18e eeuw) werd de vloer van de kabelopslag ook rood geverfd. Deze verf was de enige soort die een waterdichte laag opleverde. Wanden waren hier wit om beter licht te hebben. Tijdens gevechten werd hier zand op het dek gestrooid. Voor stroefheid maar mogelijk ook om bloed te bedekken?
 
Back
Top