HMS Diana - Caldercraft model

Veel te lang geleden dat ik een update postte. Maar ook weinig voortgang geweest over de zomer. Maar nu mede door de aankomende modelbouwersdag de Diana maar weer eens gepakt.
Voortgang bestaat uit de tweede reling
0DDAE419-DFFB-40A0-B278-D73218F02A62.jpeg

En uit de kaapstaander. Deze heb ik van scratch gemaakt. Niet zozeer omdat ik de kit lelijk vond ofzo, maar gewoon omdat ik het leuk vond. Hier het resultaat. Hij is overigens van eikenhout. Omdat hij dacht ik rood gemaakt wordt maakte dat niet zoveel uit.
467FF22E-446D-4C0E-9588-85445492F9C9.jpeg

Verder heb ik eindelijk een fatsoenlijke standaard gemaakt. Deze is van notenhout gemaakt omdat de romp dat ook is. Daarna met osmo glans olie bewerkt.
64018839-6FF9-4EAA-8884-59AB2D595159.jpeg

Die was nodig zodat ik de Diana op de modelbouwersdag wel een beetje knapjes kan tonen. Dat andere zag er zo armoedig uit. En ik has het hout al een jaar geleden op Marktplaats gescoord dus het werd ook wel tijd :-)

Tja. Dit weekend me toch nog maar eens op die kaapstander gestort. Dat broddelwerkje van hierboven was toch wel een beetje sneu. Nu had ik nog wat notenhout over van de standaard, dus ben ik daar maar wat mee gaan freubelen. Hieronder het voorlopige resultaat. De verticale dingen ben ik nog niet helemaal tevreden over. Die zijn nog wat lomp. En mogelijk ga ik een poging doen nog een ring aan de boven kant te krijgen. Maar die mag wat subtieler. Ik ben in ieder geval over de 'deksel' al veel meer tevreden dan bij de vorige. Is overigens geïnspireerd op één van de foto's uit de anatomy of the ship. Akkoord die is natuurlijk veel mooier, maar het is dan ook maar inspiratie :-)

49104CD3-E50B-4FE0-B58D-8264523593F7_1_105_c.jpeg

Mijn nieuwe freubelwerk
Schermafbeelding 2021-09-20 om 11.40.48.png

De inpsiratiebron vanuit het boek.

Tja. Dit weekend me toch nog maar eens op die kaapstander gestort. Dat broddelwerkje van hierboven was toch wel een beetje sneu. Nu had ik nog wat notenhout over van de standaard, dus ben ik daar maar wat mee gaan freubelen. Hieronder het voorlopige resultaat. De verticale dingen ben ik nog niet helemaal tevreden over. Die zijn nog wat lomp. En mogelijk ga ik een poging doen nog een ring aan de boven kant te krijgen. Maar die mag wat subtieler. Ik ben in ieder geval over de 'deksel' al veel meer tevreden dan bij de vorige. Is overigens geïnspireerd op één van de foto's uit de anatomy of the ship. Akkoord die is natuurlijk veel mooier, maar het is dan ook maar inspiratie :)

Bekijk bijlage 458717
Mijn nieuwe freubelwerk
Bekijk bijlage 458718
De inpsiratiebron vanuit het boek.
Goed geslaagd!

Omdat ik toch nog niet tevreden was met het vorige exemplaar nog maar een poging gewaagd. Hieronder eerst een foto van poging twee. Daaronder een foto van inmiddels dus poging drie. Ik wil ook nog even experimenteren met die verticale elementjes om te zien of het mooier is als ik ze dubbel zo dik maak en dan de helft gebruik. ben natuurlijk benieuwd welke deksel jullie mooier vinden :)
Ze bestaan overigens uit zeven lagen in totaal.
Van de onderste zijn de diktes
0,75mm dan 0,5 mm dan de gaatjes 1,5mm dan weer 0,5mm dan weer 0,75 mm dan 0,5mm en het bovenste dopje is 1mm
In totaal dus 4,5mm hoog wat in het echt zou neerkomen op 28,8cm waarvan de gaten dan 9,8cm hoog en breed zijn. Dat leek me wel aardig
AC8F72DD-47EB-4D47-9DE2-A2C7C90DABA4.jpeg
B04D7BC1-9426-4718-9066-25A3F7196924.jpeg

De onderste heeft als enige vierkante windboomgaten, zoals het in principe hoort, dus ik ga ook voor de onderste.

Laatst bewerkt:
Heren dank! Dan is het unaniem. :thumbsup:Het wordt de onderste. De windboomgaten waren inderdaad een belangrijke reden om hem opnieuw te maken.
De maat ervan lijkt ook nog aardig te kloppen. In ieder geval met de tekening van de kaapstander in the anatomy of the ship. Daar komen ze ook op bijna 10cm in het echt. Een gelukkie dus :-)

Back