HMS Diana Caldercraft (Flying Scotsman)

• Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Schiet op. Heb de Diana altijd mooi gevonden.

Het verbaast mij altijd hoe snel je een bouwdoos / kit in elkaar kan zetten omdat de meeste onderdelen al kant en klaar zijn. Met scratch is het constant passen en meten.

Marcus

Mooie houtsoort ook dat dek. Welke?

Rijk dit is de houtsoort “Tanganika”

Schiet op. Heb de Diana altijd mooi gevonden.

Het verbaast mij altijd hoe snel je een bouwdoos / kit in elkaar kan zetten omdat de meeste onderdelen al kant en klaar zijn. Met scratch is het constant passen en meten.

Marcus

Marcus, klopt een kit/bouwdoos gaat wat sneller, of kan sneller gaan dan scratch. Dat het opschiet heeft denk ik te maken dat ik gemiddeld 3 hele dagen en 3 avonden tijd aan het bouwen besteed.;)

Een indrukwekkende begin, Henk!

Dank je Heinrich

Update : 3

Dank voor alle opmerkingen en likes .:thumbsup:

De beplanking van de binnen verschansing is tot op een lat na geplaatst, ik heb de beplanking voorzien van kleur welke wanneer alles op zijn plek zit geschuurd en afgelakt zal worden. In de bb staat dat de verschansing gemaakt moet worden van 1,5 x 5mm maar er zaten echter in de doos latten van 1,5 x 6mm welke dus afwijken. Dus de laatste lat zal gelijk geschuurd moeten worden met de dek dragers en de spanten. Wanneer de laatste latten geplaatst zijn ga ik de romp opvullen met balsa blokken en voorbereiden op de eerste laag buiten beplanking.
Hieronder enkele foto’s van de stand van zaken tot nu toe.

0131DD30-3AF8-4C1D-A9DD-FB1C3A03D411.jpeg
00872D19-704C-4685-9CFD-663DD7A0F895.jpeg

De stand van zaken zoals je beschrijft ziet er goed uit zo. Het bekleden van je verschansing zal zeker ook wat extra versteviging geven straks als je gaat beplanken.

Even een vraag voordat ik de fout in ga .Het betreft de met gele cirkel aangegeven punten. De laatste plank moet gelijk lopen met de hoogte van de dek balk, zoals bij A ( moet nog iets afgeschuurd worden) maar mijn vraag is moet deze lijst ook gelijk lopen met de kop van de spanten aangeven met (B)?
DFF891E3-DCE0-4541-883B-88DDF492D1E8.jpeg

De bovenste lat van de verschansing moet precies gelijk liggen met de bovenkanten van de spantkoppen Henk, dus je moet er nog wat afschuren, anders sluit straks het dek niet goed aan op de dekbalken. Bijgevoegd een foto uit mij eigen verslag als voorbeeld. Als je een liniaal of rechte lat op de spantkoppen legt en dan een potloodlijn trekt, kan je mooi recht langs de lijn het overtollige hout wegschuren.
IMG7357bewerkt-2.jpg

misschien nog beter te zien als het topdek er op ligt,
IMG7364.jpg

Laatst bewerkt:
Henk ik weet niet of het aan de foto's ligt. Maar kijkend naar Piet zijn foto en naar jouw foto lijkt het alsof je dek een licht knik omhoog maakt. Het eerste spant rechts zonder gele cirkel. Het zal wel de foto zijn.

Henk ik weet niet of het aan de foto's ligt. Maar kijkend naar Piet zijn foto en naar jouw foto lijkt het alsof je dek een licht knik omhoog maakt. Het eerste spant rechts zonder gele cirkel. Het zal wel de foto zijn.

Dank je Stephan , is de foto. Heb het dek flush er op liggen zonder knik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back