HMS Bounty - Constructo 1:50 - door absolute modelbouw-noob :)

• Topicstarter Topicstarter Cirdan
  • Startdatum Startdatum
C

Cirdan

Guest
Hallo allemaal.

Voor de geinteresseerden zal ik op dit forum in deze thread bijhouden hoe het bouwen van de Bounty me zal vergaan. Los van wat plastic tanks en vliegtuigjes in mijn vroege jeugd heb ik nog nooit een model gebouwd dus jullie hebben te maken met een absolute noob. Ik moet daadwerkelijk nog beginnen en voor de volledigheid (en eventuele belangstellenden) zal ik jullie in mijn eerstvolgende post het uitpakken / verkennen van het bouwpakket laten zien. Echt from scratch dus.

Geen idee hoe frequent ik zal gaan posten maar ik zit aardig in m'n vrije tijd dus hopelijk geen al te grote tussenpozen. Uiteraard zijn tips, commentaar en advies meer dan welkom.

Nu maar eens zien of ik mijn (wellicht wat hoog gegrepen) nickname eer aan ga doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal voor het warme welkom. De eerste schreden staan op het punt gezet te worden. Nieuwsgierig naar hoe zo'n constructo pakket er zonder deksel uit ziet? Nou zo:

full

Best overzichtelijk dus. De zakjes die je ziet bevatten een kaartje met de onderdeel nummers:

full

Verder alle latjes per soort gebundeld. Een geschreven handleiding (die me wat summier lijkt) en ter ondersteuning een fotohandleiding. Voorts ook nog grote uitvouwbare bouwtekeningen (5 stuks). Als je ergens een foto van zou willen zien dan hoor ik het wel.

Zo. En nu maar eens de loze kiel en de spanten netjes uit de platen zien te krijgen. Vervolgens denk ik dat ik alles eerst eens in elkaar schuif alvorens met lijm aan de gang te gaan. Kijken of het netjes past. Wish me luck!

Ziet er goed uit Cirdan.
En dat eerst in elkaar passen zonder lijm is zowieso een goed idee,
Zo genaamde Dry fit.

Heb je al een bouwplank?

Groet PC Piet.

Uhm bouwplank? :) Guess not. Voor nu zit de loze kiel even in een mini bankschroefje geklemd (uiteraard met wat papier er tussen tegen beschadigingen) en ik dacht voor verderop zelf iets van een kielklem te fabriceren. Om eerlijk te zijn weet ik ook niet precies wat je met een bouwplank bedoelt. Wil je vast wel even uitleggen...

voorbeeld bouwplank , even een foto van een bouwer hier geleend.

grt timberwolf

full

Hallo Cirdan,

Mijn bouwplank is van spaanplaat, MDF kan ook.
Daarop zit een vaste lat en daar naast een vershuifbare de kan klemmen tegen de vaste aan d.m.v. buotjes en vleugel moere
Links en rechts zitten haakse hoeken waar tussen de lose keil geklemd zit,
zodat deze mooi recht blijft en niet kan torderen.
Dit is maar een voorbeeld om ideen te krijgen hoe het kan, er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden. Zie foto.

Groet PC Piet.

full

Oké, mooi.

Even wat uitleg om te kunnen beginnen:

De bouwplank, Tim heeft al een foto geplaatst, en daar zie je dat het belangrijk is dat de "valse kiel" strak, en vooral recht staat.
Dan de spanten: eerst even goed passen zodat ze zonder wringen in de uitsparingen passen, tekeningen er bij pakken om te zien of alles goed staat.
Zelf neem ik dan ook even het "valse dek" mee in de pas stage.
Het lijmen van de spanten; niet te snel.....
Rustig één voor één en het makkelijkste is om Lego blokjes te gebruiken om ze mooi haaks op de "valse kiel" te zetten.
Tip... Lees wat bouwverslagen door, bij het begin beginnen, dan kom je bouwplanken tegen en de "lego methode"
Belangrijk; RUST!!. Als de spanten alniet goed staan komt de rest ook niet meer goed, zij bepalen de vorm van de romp
Succes ;)

Goede adviezen zijn er om gevolgd te worden dus de bouwplaat is in middels gefixed (provisorisch) en de spanten, met behulp van legoblokjes zo ver ik heb kunnen zien en meten recht er in gezet. Zal ASAP fotografisch bewijs posten.

ALs lijm werd mij trouwens in de lokale hobbywinkel UHU hart aanbevolen. Toegegeven; werkt prettig al droogt het wel *erg* vlug! :)

De lijm is transparant en droogt ook zo op. Verdient witte lijm de voorkeur volgens u allen?

Zeker met hout de voorkeur voor witte houtlijm.
Zal binnemkort eens wat fotoos maken hoe ik werk met injectienaald gevuld met witte houtlijm en in de algemene rubriek posten.

Hallo,

Ik volg je sinds kort, succes met de bouw. Ik heb deze ook gebouwd, best te doen hoor. De tekeningen zijn goed, de beschrijving is inderdaad vrij summier maar er is uit te komen. De materiaallijst is misschien nog belangrijker. Ik gebruik houtlijm wanneer het kale delen betreft die je kan vastzetten of persen. Die supersnel drogende versie is een must. Haal bij een apotheek een injectiespuitje met een dikke naald voor een goede docering, niet vergeten de punt eraf te slijpen. Verder gebruik ik alleen UHU hard wanneer het enigzins snel moet drogen, niet teveel kracht op staat en liefst ook met kaal hout. Voor alle andere echt kleine zaken zoals metaal op hout of geverfde delen aan elkaar gebruik ik zap-a-gap groen. Een middelsnel drogende cyano-acrylaatlijm. Een wondermiddel. Lijmt alles muurvast in 10 seconden. Je kunt er nog even mee "rommelen" voor het echt vastzit. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes

Back